کد خبر: 27333
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه این شهرستان ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی دارد که ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار آن قابلیت اجرای سامانه‌های نوین بارانی را دارد، گفت: ۱۰ هزار و ۳۱۹ هکتار آن انجام شده و به عبارتی حدود ۹۸ درصد اراضی شهرستان مجهز به سامانه نوین بارانی است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، جعفر کاویانی‌دلشاد در حاشیه بازدید خبرنگاران از توانمندی‌های کشاورزی شهرستان فامنین، اضافه کرد: مجموع سطح زیر کشت شهرستان فامنین بین ۴۹ هزار هکتار تا ۵۳ هزار هکتار است که حدود ۷ درصد سطح زیر کشت استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تولیدات این شهرستان ۴ درصد تولیدات استان را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: فامنین ۵ هزار و ۳۱۵ بهره بردار در بخش کشاورزی دارد که معادل ۳.۷ درصد بهره برداران استان است.

کاویانی‌دلشاد با اشاره به اینکه کل تولیدات شهرستان فامنین ۳۰۸ هزار و ۶۴۳ تن است، تصریح کرد: ۴۷۲ تن گوشت ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی این شهرستان تولید شده و از لحاظ تولید گوشت ماهی سومین شهرستان استان همدان محسوب می‌شود.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه مشکل اصلی شهرستان فامنین بحث آب است، گفت: منابع زیرزمینی این شهرستان افت شدیدی داشته و این موضوع در حال حاضر مهمترین مشکل این شهرستان محسوب می‌شود.

تجهیز ۹۸ درصد اراضی فامنین به سیستم‌های نوین بارانی  

وی با اشاره به اینکه امسال شش قنات روستایی شهرستان لایروبی شد که اعتبار آن یک میلیارد تومان است، افزود: همچنین اعتبار پنج مورد احداث کانال آبرسانی تخصیص پیدا کرده که در مرحله انتخاب پیمانکار است و این اعتبار۵۸۰ میلیون تومان است.

کاویانی‌دلشاد عمده تولیدات گیاهی فامنین را گندم و جو عنوان کرد و گفت: ۵۵ هزار تن تولید گندم و ۲۴ هزار تن جو در شهرستان برای سال زراعی جدید پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه ۲۲ میلیارد تومان جذب تسهیلات مکانیزاسیون در فامنین داشتیم، عنوان کرد: در رابطه با طرح جهش تولید ۱۹ هزار و ۹۷۰ هکتار در در شهرستان قراداد منعقد شده که با همکاری بنیاد برکت بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با اشاره به اینکه در راستای توسعه کشت محصولات کم آب بر اقدامات خوبی در شهرستان انجام شده است، عنوان کرد: حدود ۱۳ هکتار کشت زعفران و ۲.۵ هکتار کشت گل محمدی از جمله فعالیت‌های این حوزه است.

به گزارش ایسنا، تعدادی از خبرنگاران استان همدان از مجموعه کشت و صنعت "توداک" در شهرستان فامنین بازدید کرده و با گوشه‌ای از توانمندی‌های کشاورزی این شهرستان آشنا شدند، گفتنی است این مجموعه وابسته به موسسه دارالایتام است که با هدف کمک به ایتام بی بضاعت فعالیت می‌کند. مجموعه کشت و صنعت "توداک" در شهرستان فامنین شامل واحدهای دامداری، گاوداری، پرورش شترمرغ و گلخانه است و فعالیت‌های تاثیرگذاری در این حوزه انجام می‌دهد.

تجهیز ۹۸ درصد اراضی فامنین به سیستم‌های نوین بارانی  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =