محمدشفیع ملک‌زاده

قائم‌مقام نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: در شرایط کنونی جنگ روسیه و اوکراین، کشور ما باید با بهبود روابط و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد با روسیه، محصولات کشاورزی با قابلیت صادرات را به این کشور ارسال کند تا از این طریق ارزآوری خوبی داشته باشد.

به‌ گزارش روستانیوز، محمدشفیع ملک‌زاده در رابطه با تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی اظهارداشت: بسیاری از کشورهای وابسته به آمریکا  مجبورند در تحریم‌های علیه روسیه شرکت داشته باشند؛ لذا روسیه باید محصولات غذایی موردنیاز کشورش را به مقدار فراوان از سایر کشورها وارد کند.

وی با اشاره به تأثیر جنگ بر قیمت گندم و ذرت بیان کرد: بعد از جنگ روسیه و اوکراین، قیمت محصولات استراتژیک از جمله گندم و ذرت بیش از 50تا60درصد افزایش یافته است، به طوری که قیمت یک تن گندم از 300دلار به بیش از 400دلار رسیده است.

وی با تأکید بر لزوم واردات محصولات به کشور گفت: امسال به دلیل عدم تولید محصولات کشاورزی به میزان کافی و همچنین مشکلات زیاد برای خرید گندم از سایر کشورها، بیش از هشت تا 9میلیون تن کسری داریم.

ملک‌زاده ادامه داد: در شرایط کنونی جنگ که قیمت جهانی گندم بالا رفته، مسلماً نمی توانیم گندم را کم‌تر از کیلویی 15تا 16هزار تومان وارد کنیم. اکنون اوکراین و روسیه بالاترین رقم صادرات گندم را در کل دنیا دارند و ما هر ساله از این کشورها گندم وارد می کنیم، ولی جنگ این دو کشور ما را دچار مشکلات فراوانی در زمینه واردات گندم کرده و مجبوریم گندم را با قیمت بالاتری خریداری کنیم.

وی همچنین افزود: در واقع تأمین خوراک دام و سایر محصولات در تمام دنیا تحت‌الشعاع این جنگ قرار گرفته است.

ملک‌زاده گفت: کشور چین نزدیک به 50درصد محصولات غذایی مانند گندم و مخصوصاً خوراک دام و ذرت را ذخیره کرده تا در چنین شرایطی بتواند از این ذخایر به نفع خود استفاده کند.

وی در رابطه با تأمین نهاده‌ها هم بیان کرد: در طول یک سال گذشته شرایط سختی را برای تأمین خوراک دام داشتیم که در حال حاضر شرایط بدتر شده است و قطعاً امکان تأمین نهاده‌ها و موادغذایی به راحتی و با اعتبارات محدود و ضعیف وجود ندارد.

ملک‌زاده با اشاره به نیاز بخش کشاورزی به حمایت دولت بیان کرد: با توجه به این که کشور ما پتانسیل خوبی در بخش کشاورزی مخصوصاً تولید محصولات استراتژیک و خوراک دام دارد، دولت باید نهایت حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی داشته باشد تا بتوانیم طی سال‌های آینده در تأمین نیازهای بخش کشاورزی به ویژه تولید محصولات استراتژیک در کشور به خودکفایی برسیم.

وی افزود:  دولت باید برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای ذخیره‌سازی آب از طریق طرح های آبخیزداری، آبخوانداری و مهار آب‌های ناشی از نزولات جوی داشته باشد و از سوی دیگر باید نهاده‌های کشاورزی را به مقدار زیاد و با کیفیت بالا در اختیار کشاورزان قرار دهد. همچنین با برقراری روابط دوستانه با سایر کشورها صادرات و واردات محصولات را تسهیل کند.

ملک‌زاده بیان کرد: بانک‌ها نیز جهت حمایت از بخش کشاورزی باید دریافت سودهای بالا از کشاورزان را کنار بگذارند و تسهیلات کم‌بهره در اختیار کشاورزان قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =