گل زعفران

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی به اجرای طرح خرید حمایتی زعفران طی سال گذشته و عرضه و فروش آن از طریق بورس کالای کشاورزی اشاره کرد و گفت: در نتیجه اجرای این طرح امسال شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت زعفران در بازار خواهیم بود.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، علی برابری گفت: از ابتدای فصل برداشت زعفران در سال جاری بیش از ۷۰۰ تن گل زعفران از طریق ۲۰ مرکز خرید تعاون روستایی و تعاونی تولید در خراسان رضوی از کشاورزان به قیمت توافقی هر کیلوگرم ۸۰۰.۰۰۰ تا ۱.۲۰۰.۰۰۰ ریال خریداری شده است.

وی ادامه داد: نحوه خرید توافقی و قیمت تعیین شده با در نظر گرفتن منافع کشاورز و حفظ تعادل بازار است به گونه ای که بازار زعفران از نظر ارزش زعفران در سطح بازار کم نشود و دلالان کنترل بازار را بدست نگیرند.

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکز تعاون روستایی به اجرای طرح خرید حمایتی زعفران طی سال گذشته و عرضه و فروش آن از طریق بورس کالای کشاورزی که باعث کشف قیمت شده، اشاره کرد و گفت: در نتیجه اجرای این طرح امسال شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت زعفران در کف بازار هستیم و کشاورزان نیز موافق این روند هستند.

براری گفت: هم اینک قیمت زعفران به نفع کشاورزان است اما اگر ظرف روزهای آینده قیمت این محصول کاهش یابد همچون سال گذشته طرح خرید حمایتی زعفران دوباره اجرا خواهد شد.

بنابراین گزارش، زعفران شاخصترین محصول کشاورزی تربت حیدریه است که در ایران و جهان رتبه نخست را دارد. بر این اساس تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد در این شهرستان است که برای حدود ۴۰۰ هزار نفر روز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت آن اشتغال ایجاد میکند.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار تن است که بالغ بر ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغول هستند. به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در مجموع برای ۷۰ هزار نفر به صورت مستقیم و دو تا سه برابر این تعداد نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =