آبزیان

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی گفت: روسیه یک بازار بزرگ مصرف آبزیان است که واردات سالانه آن 492هزار تن به ارزش 8/1میلیارد دلار است و به همین سبب نقش مهمی در تجارت محصولات شیلاتی ایفا می‌کند و تحریم فعلی این کشور فرصتی برای افزایش صادرات محصولات آبزی به آن است.

به گزارش روستانیوز، علی‌اکبر خدایی در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: این کشور تا قبل از سال 2014 که مورد تحریم غذایی آمریکا و اروپا قرار گرفت، به صادرکنندگان ایرانی روی خوش نشان نداده بود و عمده صادرات ما به این کشور از معبر آذربایجان و به صورت محدود و متغیر انجام می‌شد. ارمنستان هم اگرچه از نظر حجم و وسعت بازار، سهم زیادی در تجارت شیلاتی جهان ندارد، ولی به عنوان یک کشور همسایه با روابط سیاسی دوستانه می‌توانست سهم بیش‌تری از صادرات آبزیان ایران را داشته باشد، ولی حجم و ارزش صادرات ما به آن کشور که به عنوان کانال ارسال غیرمستقیم محصولات شیلاتی ایران به روسیه تلقی می‌شد، بسیار ناچیز بود.
وی تصریح کرد: در سه سال اخیر صادرات به قزاقستان و قرقیزستان هم از صفر خارج شده و رشد خوبی داشته و این رشد مرهون خوراک آبزیان است، به طوری که در سال 99 به قرقیزستان 736تن و به قزاقستان 44تن خوراک آبزیان صادر شده است. بقیه محصولات نیز مقادیر کمی کنسرو ماهی تون و حتی میگو (22 تن به قزاقستان) بوده است.
خدایی افزود: فدراسیون روسیه تا قبل از 2014 واردات مستقیم از ایران نداشت، لیکن از این سال بازار آبزیان کشور به روی محصولات شیلاتی ایران گشوده شد و صادرات 30تنی سال 1393 (2014) به 3500 تن در سال 1399 (2020) رسید که رشد قابل قبولی را نشان می‌دهد؛ هر چند که هنوز کمتر از سه درصد کل میزان صادرات آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است. طی دهه 90 روسیه در رتبه دوازدهم و ارمنستان در جایگاه سی و دوم مقاصد صادرات ایران (مجموعه 72 کشور) قرار داشته‌اند.
وی بیان داشت: در سال 1399 مجموع صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا بیش از دو میلیون تن به ارزش 873 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 6٪ افت ارزشی و 19 ٪ افت وزنی داشته است که ظاهرا سختگیری های این بازار در مورد مسائل کرونا در این کاهش بی تأثیر نبوده.
خدایی افزود: البته این در حالی است که در سال 97 تنها حدود 350 میلیون دلار ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور به اورآسیا بوده و این نشان می دهد صادرات به اورآسیا در سال 99 حدود 150درصد رشد داشته است. وی اظهار داشت: واردات ایران از کشورهای این اتحادیه در سال 99، سه میلیون تن به ارزش نزدیک 1/1میلیارد دلار بوده که در نتیجه تراز تجاری منفی 127میلیون دلار را نشان می‌دهد.
وی گفت: کاملاً مشخص است که سهم اصلی این تجارت با فدراسیون روسیه است، به نحوی که 501میلیون دلار ارزش صادرات ایران به روسیه و یک‌میلیارد دلار ارزش واردات ما از آن کشور بوده و این بدان معنی است که 57 درصد صادرات به اورآسیا و 91درصد واردات از اورآسیا در تعامل با روسیه بوده است.
خدایی در پاسخ به این‌که محصولات صادراتی آبزیان  به روسیه چقدر است، اظهار داشت: آبزیان صادراتی به روسیه با احتساب آذربایجان، قزاقستان و ارمنستان بر اساس حجم و ارزش به ترتیب شامل میگو، ماهی قزل‌آلا، خاویار، کنسرو و غذای آبزیان است. در سال 99 بیش از 2870تن میگو و 1613تن خوراک آبزیان، 915تن ماهی قزل‌آلا و 175کیلوگرم خاویار پرورشی از ایران به این کشورها صادر شده است و ما هیچ وارداتی به جز مقدار ناچیزی بچه ماهی خاویاری از ارمنستان در بخش آبزیان از این کشورها نداشته ایم.
وی بیان داشت: بررسی مقدار و ارزش صادرات محصولات شیلاتی کشورمان به اتحادیه اورآسیا نشان می دهد که صادرات آبزیان ایران طی سال‌های دهه 90 علی‌رغم دارا بودن نوسانات مقطعی ولی با رشد قابل قبولی مواجه بوده است. مجموع صادرات مستقیم و غیرمستقیم آبزیان ایران به این بازار در سال 1391 معادل 238تن بوده که در سال 99 به 6946 تن رسیده است و البته کشور آذربایجان همچنان به عنوان یک مسیر واسطه‌ای برای این بازار (عمدتاً روسیه) باقی مانده است.
خدایی ادامه داد: البته میگو عمدتاً به صورت مستقیم به روسیه صادر می‌شود، لکن واسطه‌های آذربایجانی در زمینه خرید و صادرات ماهی قزل‌آلا به کشور روسیه نقش فعالی دارند و قریب 67درصد صادرات این ماهی از طریق آذربایجان صورت می‌گیرد، به نحوی که در سال 1399 حدود 586تن از مجموع 875تن ماهی قزل‌آلای وارد شده به روسیه از مبدأ ایران از طریق خریداران آذربایجانی بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =