مکانیزاسیون کشاورزی

عضو انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی با بیان این‌که در مرکز توسعه مکانیزاسیون با شخص مشکل نداریم و مشکل ما نوع سیاست‌گذاری است، گفت: مشکلات فعلی حوزه مکلانیزاسیون ناشی از سیاست‌گذاری غلط در دهه اخیر است.

به‌ گزارش روستانیوز، علی نیازپور اظهار داشت: 70درصد قیمت تمام شده یک کالا در اقتصاد طبیعی مربوط به ماد اولیه، 15درصد مربوط به دستمزد و 15درصد هم مربوط به سود واحد تولیدی است.

وی تصریح کرد: اختلاف قیمت تراکتور از کارخانه تا بازار آزاد سبب قاچاق و ایجاد رانت شده و با مکانیزم فعلی عرضه تراکتور نه کارخانه سود می‌برد نه کشاورز.

عضو انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی ادامه داد: شرکت تراکتورسازی یک بنگاه اقتصادی است، در بورس حضور دارد، سهامی عام است و باید به سهامداران خود پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: اصرار مرکز توسعه مکانیزاسیون بر قیمت‌گذاری و سهمیه‌بندی نوعی زورگویی است و با این کار نه کشاورز سود می‌برد نه کارخانه و فقط دلالان منتفع می‌شوند.

نیازپور گفت: با شروع بلبشوی ارزی در کشور برای حوزه مکانیزاسیون کشاورزی ارز دولتی تخصیص یافت، ولی اثر این تخصیص ارز در این حوزه مشهود نبود، زیرا به عنوان مثال محصول وارداتی را افرادی روی تراکتور یا... خود بستند و در بازار به قیمت آزاد فروختند.

وی ادامه داد: می‌گویند تنها حق دارید سالی دوبار قیمت تولیدات حوزه مکانیزاسیون کشاورزی را تغییر دهید، در حالی که قیمت‌ مواد اولیه در کشور ما مدام تغییر می‌کند.

عضو انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی با بیان این‌که در هیچ کجای دنیا استاندارد عملکرد نداریم، اما در ایران گواهی آزمون تراکتور می‌خواهند، گفت: ماشین‌آلات کشاورزی وارداتی CE اروپا دارد، اما مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گواهی آزمون می‌خواهد. برای دریافت گواهی آزمون هم باید به شرکت‌های خاص مراجعه کنیم که این کار برای گروه‌های خاصی منافع ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: دو سال است که قیمت ادوات برخی شرکت‌ها در سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون به‌روز نشده و وقتی دلیل این امر را می‌پرسیم، می‌گویند طبق قانون نمی‌توان قیمت‌ها را تغییر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =