کاظمی

رئیس اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی گفت: شاخص‌ترین دستاورد اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی در سال 1400 انعکاس عملیات نظارت و حسابرسی به واحدهای مربوطه و پیگیری در راستای انجام اصلاحات لازم بوده است.

به‌ گزارش روستانیوز، سید داوود کاظمی‌نژاد اظهار داشت: تکمیل طرح ساماندهی ناظران بیمه توسط نمایندگی نظارت در سال 1400 در تمام استان‌ها و تبدیل قرارداد آن‌ها از حقیقی به حقوقی از دیگر فعالیت‌های مهم این اداره است.

وی افزود: همچنین ساماندهی شبکه نظارت در جهت ثبت ورود و خروج سیستمی در جهت برطرف‌کردن دغدغه‌های فکری همکاران در خصوص مسائل رفاهی از دیگر اقدامات سال 1400 است.

کاظمی‌نژاد گفت: در سال جاری ساماندهی عملیات نظارت و بازرسی حسابرسی از ستاد بیمه در قالب اکیپ‌های ترکیبی شامل نیروهای ستادی و استانی در 25استان کشور و انعکاس نقاط قوت و ضعف و پیشنهادها به این استان‌ها هم انجام شده است.

وی ادامه داد: اقدام دیگر بررسی گزارش‌های ماهانه ارائه‌شده توسط 30حسابرس و 170ناظر مستقر در استان‌ها به‌صورت روزانه در مقاطع سه‌ماهه و انعکاس این گزارش‌ها به کمیته انضباطی برای برخورد با افراد متخلف است.

‌کاظمی‌نژاد عنوان‌کرد: همچنین ارائه گزارش‌های تحلیلی در مقاطع مختلف به مدیران ارشد و ادارات ذی‌ربط صندوق در جهت اعمال اصلاحات لازم در فرآیند، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بر اساس گزارش‌هایی که حسابرسان، ناظران، بازرسان و اکیپ‌های اعزامی به استان‌ها می‌دهند، در سال جاری انجام شده‌است.

وی بیان کرد: از دستاوردهای دیگر در سال 1400، ارزیابی شبکه نظارت و حسابرسی در جهت ارتقای افراد و تخصیص پاداش‌های انگیزشی است.

رئیس اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: برگزاری جلسات کارشناسی در خصوص بازنگری در دستورالعمل‌های نظارتی، پاسخ به استعلام سایر اداره‌ها در جهت اصلاحات درخواست بیمه‌گذاران و نظارت بر انعقاد قرارداد حسابرسان و ناظران به‌صورت روتین در طول سال نیز از دستاوردهای مهم این اداره در سال 1400 است.

نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده توسط صندوق

وی در مورد مهم‌ترین وظیفه اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی هم گفت: مهم‌ترین وظیفه این اداره نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغ‌شده توسط صندوق به استان‌ها است.

کاظمی‌نژاد افزود: در راستای این نظارت، فرآیند بازخوردگیری توسط اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی در جهت اجرای اصلاحات لازم صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با چگونگی نظارت و حسابرسی در استان‌ها بیان کرد: یک گروه 30نفره از حسابرسان جهت بررسی ایرادها و اشکال‌های موجود و یک گروه 170نفره از ناظران مقیم جهت نظارت بر عملیات میدانی و نظارت بر عملکرد کارگزاران هرکدام با دستورالعمل مربوط به خود وجود دارد.

کاظمی‌نژاد ادامه داد: نتیجه فعالیت این دو گروه به ما نشان می‌دهد که چه اصلاحات و برخوردهایی باید انجام گیرد.

وی در رابطه با خروجی کارهای نظارتی و حسابرسی بیان کرد: خروجی این کارها شامل انعکاس اقدامات اصلاحی لازم به استان‌ها و برخوردهای لازم در کمیته انضباطی است.

فاصله زیاد صف و ستاد و عدم برداشت درست از بیمه کشاورزی توسط بیمه‌گذاران

کاظمی‌نژاد در مورد مشکلات اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی هم گفت: یکی از مشکلات ما در مسیر نظارت و بازرسی زیادبودن فاصله صف و ستاد و عدم بررسی نکات مربوط به آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در استان‌ها است.

وی افزود: در راستای حل این مشکل در سال‌های اخیر به خاطر وجود کرونا، شبکه نظارت مشکلات را به عوامل ستادی ما منتقل می‌کند تا بتوانیم آن‌ها را برطرف کنیم.

کاظمی‌نژاد گفت: همچنین ساماندهی شبکه نظارت جهت بررسی مسائلی همچون بیمه و قانون کار در جهت از بین بردن دغدغه خاطر نیروها از راه‌های رفع مشکلات است.

وی گفت: مشکل دیگر عدم برداشت درست از بیمه کشاورزی توسط بیمه‌گذاران است.

رئیس اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: برای رفع این مشکل، مسأله را به واحدهای آموزش و ترویج بیمه در جهت افزایش آگاهی کشاورزان و تولیدکنندگان با اصول بیمه سپرده‌ایم.

وی بیان‌کرد: همچنین عدم تکمیل مشکلات مربوط به زیرسامانه بازرسی در جهت انجام امور نظارتی از دیگر مشکلات ما به‌حساب می‌آید که در حال پیگیری و به‌روزرسانی است.

هدف اصلی اداره نظارت و بازرسی پیشگیری است، نه برخورد

کاظمی‌نژاد در مورد هدف اصلی اداره نظارت و بازرسی هم گفت: اقدامات اداره نظارت و بازرسی بیش‌تر جنبه راهنمایی و پیشگیری دارد.

وی ادامه داد: خطاهای این مسیر در بیش‌تر موارد ناشی از اهمال و فهم نادرست از دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و در سایر موارد عمدی است.

کاظمی‌نژاد افزود: دسته‌ای از این خطاها بعد از احراز کامل در کمیته انضباطی ازلحاظ عمدی و سهوی‌بودن بررسی می‌شود و دسته‌ای دیگر از خطاها مربوط به اختلال در فرآیندها است.

وی همچنین گفت: عدم وجود نیروی اجرایی لازم متناسب با اجرای عملیات و نظام ارزش‌گذاری مدون برای امور اجرایی از دیگر عوامل مؤثر بر بروز این خطاها است.

جلوگیری 90درصدی از خطاهای سیستمی توسط سامانه جامع کشاورزی

کاظمی‌نژاد در رابطه با میزان استفاده از تکنولوژی در اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی هم بیان کرد: سامانه جامع کشاورزی بر اساس اطلاعات ورودی و مقایسه داده‌ها با یکدیگر تا حدود 90درصد توانسته از خطاهای سیستمی جلوگیری کند.

وی افزود: تکنولوژی RS و GIS موجود در سامانه نیز علاوه بر خطاهای سیستمی، خطاهای مربوط به عملیات میدانی را هم بررسی و اصلاح می‌کند.

کارآیی و اثربخشی مطلوب عملکرد اداره کل نظارت و ارزیابی در سال 1400

رئیس اداره کل نظارت و بازرسی صندوق بیمه کشاورزی در مورد عملکرد اداره کل نظارت و بازرسی در سال 1400 عنوان کرد: با توجه به این‌که اداره کل در راستای وظایف و اهداف تعیین‌شده حرکت کرده، دارای عملکرد خوبی است.

وی ادامه داد: همچنین کارآیی و اثربخشی لازم را در جهت جلوگیری از خطاها و اصلاحات لازم داشته‌ایم.

کاظمی‌نژاد گفت: باید امکانات سامانه جامع کشاورزی زیاد شود تا به شرایط ایده‌آل برسیم.

وی در پاسخ به این‌که برای رشد و پیشرفت سامانه باید چه کرد، گفت: این رشد مشروط به آن است ‌که عوامل نظارتی و اجرایی بیمه متناسب با بیمه باشد.

کاظمی‌نژاد افزود: برطرف‌کردن نواقص سامانه و به‌کارگیری امکانات دانش‌بنیان و ایجاد توسعه پایدار با فرهنگ‌سازی در مورد بیمه، توسعه امکانات و توسعه منابع مالی به نفع بیمه‌گذار و صندوق بیمه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =