کد خبر: 26018
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
سیب زمینی

سیب زمینی محصولی که زمستان امسال به دلیل برخی از مشکلات تولید، با افزایش قمیت مواجه شده و در میادین میوه و تره بار تا ۱۱ هزار تومان و در مغازه‌های سطح شهر تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گزارش روستانیوز، رصد میدانی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از میادین میوه و تره بار و مغاز‌های سطح شهر و در گفتگو با شهروندان حاکی از نارضایتی مصرف کنندگان از افزایش قیمت این محصول دارد.

در این باره آقای ابراهیم زارع مدیر بازرگانی داخلی وزارت کشاورزی دلیل گران شدن قیمت سیب زمینی را، افزایش هزینه‌های جانبی تولید و بارندگی‌های اخیر در شمال غرب، غرب و مناطق جنوبی کشور به ویژه در استان‌های فارس و کرمان که مراکز تولید سیب زمینی تازه در فصل زمستان است اعلام کرد.

وی وعده داد: تا چند روز آینده، با ورود سیب زمینی‌های تازه به بازار، قیمت این محصول کاهش یابد.

زارع نوسان قیمت سیب زمینی را با توجه به فصل برداشت این محصول منطقی دانست و تاکید کرد: انتظار پایین آمدن قیمت سیب زمینی مثل فصل تابستان، منطقی نیست، چرا که افزایش قیمت‌های جانبی و کرایه‌های حمل ونقل، موجب نوسان فصلی و افزایش قیمت این محصول پر کاربرد شده است.

اما پس از گذشت چند روز از وعده مسئولان وزارت کشاورزی برای تامین میادین میوه و تره بار از سیب زمینی، مسئولان این وزارتخانه چاره کار را در واردات این محصول دانستند و در جلسه قرارگاه امنیت غذایی مقرر شد ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی با نظارت سازمان حفظ نباتات برای مصارف صنعتی، خوراکی و بذری وارد و با قیمت مصوب ۱۰ هزار تومان در سطح میادین تره‌بار عرضه کند.

برای آگاهی از توزیع سیب زمینی سری به چند، میدان میوه و تره بار زدیم، درمیدان میوه و ترباره قزل قلعه که بزرگترین میدان میوه و ترباره تهران است سیب زمینی با نرخ مصوب ۱۰ هزار تومان به شهروندان عرضه می‌شود

تعدادی از شهروندان، از نحوه‌ی توزیع سیب زمینی، قیمت و کیفیت آن ابراز نارضایتی کردند.

اما با وجود گرانی سیب زمینی همچنان استقبال مردم از این محصول صیفی زیاد است چرا که اکثر خانوار‌های ایرانی سیب زمینی را در سبد غذایی خود دارند.

بر این اساس، عرضه این محصول تا ثبات بازار و تامین نیاز مردم، در دستور کار مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی قرار گرفته است.

 مدیر میدان میوه و تره بار قزل قلعه تهران درباره تامین نیاز بازار مصرف سیب زمینی نیز گفت: تا زمانی که بازار به ثبات نرسد عرضه سیب زمینی برای تامین نیاز مردم ادامه دارد و محدودیتی برای آن وجود ندارد.

 رضایی تبار می‌گوید: سیب زمینی به مقدار کافی در بازار وجود دارد و با عرضه بیشتر آن قطعا قیمت آن نیز کاهش می‌یابد.

دربازار میوه و تره بار جهان ارا واقع در محله یوسف اباد نیز شهروندان از قیمت سیب زمینی رضایت نداشتند و علاوه بر سیب زمینی قیمت محصولات سبزی و صیفی و میوه را بالاتر از توان اقتصادی مردم دانستند.

اما قیمت سیب زمینی در مغازه‌های سطح شهر به مراتب بیشتر از میادین میوه و تره بار بود و در برخی مغازه‌ها قیمت از ۱۴ هزار تومان تا حدود ۱۸ هزار تومان در نوسان بود، البته برخی از مغازه داران که اجاره‌ی بیشتری پرداخت می‌کنند تا ۱۹ هزار تومان هم این محصول را عرضه می‌کردند ضمن اینکه برخی از مغازداران نیز عنوان کردند سودی اندک ۲ تا ۳ هزار تومان از فروش سیب زمینی می‌برند و به دنبال سودجویی در این باره نیستند.

به هرحال به هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت کالا‌ها می‌شود، از طرفی سودجویی دلالان از التهاب پیش آمده نیز به بالا رفتن قیمت و هزینه تمام شده یک محصول نیز اضافه می‌شود که در نهایت این مصرف کننده است که بابت خرید کالای مورد نیاز خویش باید هزینه بیشتری را متحمل شود؛ لذا وظیفه مسئولان اقتصادی کشور این است با پیش بینی، آینده نگری و درایت خود جلوی افزایش قیمت کالا‌های پرمصرف مردم را بگیرند و اجازه افزایش بهای بی ضابطه نیاز‌های غذایی مورد نیاز مردم را ندهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =