صبا

رئیس اداره کل فناوری اطلاعات صندوق بیمه کشاورزی گفت: برجسته‌ترین دستاورد این اداره در سال 1400 استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در ارزیابی خسارت است که این امر ضریب خطا را به شدت کاهش می‌دهد.

به‌ گزارش روستانیوز، اسماعیل ضیاء اظهار داشت: خوش‌بختانه در سیل اخیری که در استان‌های جنوبی اتفاق افتاد، با استفاده از این فناوری توانستیم با سرعت و دقت فراوانی ارزیابی خسارت را انجام دهیم.

وی در ادامه در راستای تشریح فعالیت‌های این اداره کل بیان کرد: اداره کل فناوری اطلاعات صندوق بیمه کشاورزی در حوزه فناوری اطلاعات در سه بخش امنیت، شبکه و سخت‌افزار، نرم‌افزار، GIS و سنجش از دور فعالیت می‌کند.

ضیاء ادامه داد: در حوزه نرم‌افزار، توسعه سامانه جامع بیمه کشاورزی به عنوان هسته مرکزی بیمه کشاورزی مبتنی بر اطلاعات مکانی انجام‌شده است. در حوزه شبکه و امنیت و سخت‌افزار هم سایت‌های پشتیبان به‌صورت کاملاً استاندارد در خارج از تهران راه‌اندازی شده است.

ضیاء گفت: بخش پدافند غیرعامل و همین‌طور ارتقای بخش‌های مربوط به افزایش امنیت دسترسی به اطلاعات و تراکنش‌های مالی نیز در طول سال جاری انجام‌گرفته است.

رئیس اداره کل فناوری اطلاعات صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: در حوزه شبکه و سخت‌افزار هم برای طراحی و پیاده‌سازی مرکز داده یا دیتاسنتر صندوق بیمه کشاورزی با بهره‌گیری از آخرین استانداردها و فناوری‌های نوین اقدام کرده‌ایم.

ضیاء بیان کرد: در حوزه GIS و سنجش از دور نیز الگوی پنج ساله فنولوژی تعدادی از محصولات زراعی با  استفاده از سری زمانی تصاویر ماهواره‌ای استخراج شده است. همچنین روند فنولوژی سالانه محصولات زراعی از اول سال زراعی تاکنون به‌صورت آنلاین در بستر سامانه جامع قابل دسترس است.

ارزیابی خسارت در 11استان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از راه دور

وی افزود: خوش‌بختانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از راه دور در بیش از 11استان کشور ارزیابی خسارت ناشی از خشک‌سالی را برای محصول گندم دیم انجام دادیم و غرامت‌ها را پرداخت کردیم.

ضیاء در مورد سطح رضایت کشاورزان از روش‌های جدید ارزیابی خسارت هم گفت: کشاورزان و بیمه‌گذاران باید بدانند که با صحت‌سنجی‌هایی که توسط عوامل ما در ارزیابی‌های ماهواره‌ای انجام می‌گیرد، دقت کار بسیار بالاست.

برنامه‌های آینده اداره کل فناوری اطلاعات صندوق بیمه کشاورزی

ضیاء در مورد برنامه‌های آینده اداره کل فناوری اطلاعات صندوق بیمه گفت: ایجاد شناسنامه بر پایه اطلاعات مکانی برای تمام مزارع و باغات تحت پوشش بیمه جهت دسترسی به تمامی سوابق بیمه‌ای و ارزیابی‌ها با همکاری سامانه‌های مرجع در وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌های در دست اقدام است.

وی افزود: بیمه‌گذاران با استفاده از سامانه جامع کشاورزی از طریق پروفایل خود می‌توانند بیمه‌نامه خود را مشاهده و از طریق درگاه‌های واریزی تعبیه‌شده بدون مراجعه به نمایندگی‌ها یا شعب بانک کشاورزی بیمه‌نامه معتبر را دریافت کنند.

ضیاء ادامه داد: همچنین طراحی پلتفرم‌های تلفن همراه در جهت ارزیابی خسارت و انجام سایر امور مربوط به صدور بیمه‌نامه از اقدامات در دست اجرا است.

وی بیان کرد: در بخش امنیت اطلاعات نیز از طریق هماهنگی با دانشگاه کردستان مشغول انجام تست‌های نفوذ، امنیت، پن تست‌ها و... هستیم تا بتوانیم ارتقای لازم را ایجاد کنیم.

ضیاء گفت: بخش سخت‌افزار نیز با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه IOT و نصب سنسورهای مربوط به ایستگاه‌های هواشناسی و دیتالاگرها درحال‌توسعه است.

وی ادامه داد: در حوزه GIS و سنجش از راه دور هم راه‌اندازی ایستگاه‌های مجازی هواشناسی مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای و ایستگاه‌های هواشناسی در دست اقدام است.

ضیاء با بیان این‌که در حال حاضر صرفاً از طریق سازمان هواشناسی، اطلاعات ایستگاه‌های سینوپتیک را از طریق IPI دریافت می‌کنیم، در مورد تعداد ایستگاه‌ها هم گفت: تعداد کم ایستگاه‌ها مشکلاتی را در بخش ارزیابی خسارت و پایش فنولوژیک ایجاد کرده است که در صدد رفع این مشکل هستیم.

ضیاء ادامه داد: برای رفع این مشکلات می‌توانیم اطلاعات را با استفاده از دو هزار و 500ایستگاه هواشناسی مجازی مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای و همچنین با استفاده از پتانسیل‌ها و زیرساخت تولیدی وزارت جهاد کشاورزی تحت عنوان تجاری اپلیکیشن تار به دست آوریم.

همسویی قائم‌مقام صندوق بیمه با اهداف اداره کل فناوری اطلاعات

وی در رابطه با موانع و مشکلات تحقق اهداف اداره کل فناوری اطلاعات صندوق بیمه اظهار داشت: خوش‌بختانه با تغییر رویکرد، همسویی، همکاری و رهبری مدیرت کلان صندوق بیمه کشاورزی در این حوزه مشکلات مدیریتی نداریم.

ضیاء ادامه داد: سامانه جامع بیمه کشاورزی علاوه بر این‌که در داخل کشور به‌عنوان یک پروژه ملی و اپلیکیشن تراز اول تندیس شب تحول دیجیتال را دریافت کرده است، در خارج از کشور نیز حرفی برای گفتن دارد.

وی در رابطه با مشکلات اساسی حوزه بیمه الکترونیک بیان کرد: از مشکلات اساسی در حوزه بیمه الکترونیک سنددار نبودن اراضی و باغ‌ها و خارجی بودن تجهیزات مربوط به سخت‌افزار و شبکه دسترسی و همچنین مشکل تأمین قطعات و دستگاه‌ها در بخش سخت‌افزار است.

استفاده از توانمندی نخبگان داخلی برای پیشبرد امور صندوق بیمه

ضیاء با اشاره به استفاده از توانمندی نخبگان داخلی در پیشبرد امور صندوق بیمه اظهار داشت: تمام تلاش و سیاست صندوق بیمه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار، GIS، سنجش از راه دور و شبکه و امنیت است.

وی گفت: صندوق بیمه با دو هدف خودکفایی کشور در محصولات استراتژیک و حمایت از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان دست به این اقدامات زده است.

رئیس اداره کل فناوری اطلاعات صندوق بیمه کشاورزی در مورد نحوه خدمات‌دهی به بهره‌برداران بخش کشاورزی و بیمه‌گذاران هم اظهار داشت: کشاورزان و بیمه‌گذاران علاوه بر مراجعه حضوری، برای انجام کارهای مربوط به بیمه به‌صورت غیرحضوری می‌توانند با استفاده از کد ملی خود از طریق سامانه جامع کشاورزی اقدام کنند.

ضیاء افزود: کشاورزان همچنین از طریق کد دستوری #64009*6655* با واردکردن شماره بیمه‌نامه می‌توانند اعلام خسارت کنند.

وی ادامه داد: شماره تلفن‌های 66557706 و 64009223 هم جهت رفع مشکلات بیمه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =