خرما

مدیرعامل شرکت تعاونی نخلداران حاجی آباد گفت: خرمای پیارم حاجی آباد برای نخستین بار در کشور با هدف کمک به نخلداران به عنوان پایلوت بکارگیری دانش فنی سوئیسی‌ها انتخاب شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرنگار مهر، سعید خسروی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تجاری سازی خرمای پیارم کارگاه و کارگروهی دو روزه ای با حضور «پاسکال برناردونی» مدیر و مشاور بین المللی طرح نشانه جغرافیایی، «مونا کنعانیان» مدیر ملی «پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس، باغداران، اعضای تعاونی نخلداران و انجمن خرما شهرستان و استان در سالن فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی نخلداران حاجی آباد، گفت: ارقام خرمای استان بویژه پیارم برای صادرات و معرفی به بازارهای جهانی، نیازمند برندسازی و توسعه بسته بندی، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی است.

وی با بیان اینکه برندسازی محصولات می‌تواند اقتصاد و درآمد خانوارها را متحول و به دنیا معرفی کند، افزود: توسعه تولید، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی فروش خرما می‌تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند و افزایش رفاه برای مردم روستاهای استان را به همراه داشته باشد و با اجرای طرح پایلوت برندسازی خرمای پیارم در شهرستان حاجی آباد، بستر این دانش برای سایر محصولات ایجاد می شود.

خسروی خاطرنشان کرد: خرمای پیارم حاجی آباد به‌عنوان پایلوت نمونه مدیریت صحیح نشانه‌های جغرافیایی با هدف کمک به تولیدکنندگان به منظور بهره‌مندی از منافع اقتصادی نشانه جغرافیایی، ارتقای رقابت‌پذیری، تجاری‌سازی و ایجاد تاثیر مثبت بر توسعه اقتصادی از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد شد.

در ادامه نماینده تام‌الاختیار و مدیر ملی «پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس-ایرسیپ» مستقر در سفارت سوئیس در ایران، گفت: براساس این طرح برای اولین بار در ایران، با استفاده از تجارب سوئیس و دانش فنی متخصصان سوئیسی، به اجرای صحیح سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در ایران می‌پردازد.

«مونا کنعانیان» ضمن بیان اینکه حمایت قانونی ارایه شده به نشانه‌های جغرافیایی یک موضوع رو به رشد علاقه و توجه جهانی است، اظهار کرد: در حال حاضر طرح مشترک چهار ساله‌ای میان «موسسه فدرال مالکیت فکری سوییس و مرکز مالکیت فکری ایران» با عنوان «پروژه مالکیت فکری ایران و سوییس» آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این طرح به عنوان پایلوت اجرایی سیستم نشانه جغرافیایی در ایران انتخاب شده است، گفت: هدف طرح این است که با اجرای صحیح سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی بتواند به تجاری‌سازی این محصولات در بازار جهانی کمک کند.

کنعانیان با اشاره به اینکه از دیدگاه اقتصادی لوگوی نشانه جغرافیایی به این محصولات امکان متمایز شدن از سایر محصولات را می‌دهد، گفت: براین اساس، محصول مورد نظر ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند، خصوصاً وقتی که مصرف کننده لیبل نشان جغرافیایی روی محصول نهایی را می‌شناسد و در انتخاب محصول مدنظر قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: به رسمیت شناختن محصول نشانه جغرافیایی همچنین تولیدکنندگان محلی را در برابر رقابت محصولات وارداتی محافظت می‌کند ضمن اینکه، ماهیت مدیریت جمعی نشانه جغرافیایی، روابط میان ذی‌نفعان محلی زنجیره ارزش از تولیدکنندگان و واحدهای فراوری و تجار را تقویت می‌کند که منجر به بهبود چرخه توسعه اقتصاد محلی می‌شود.

کنعانیان با بیان اینکه شهرت و اعتبار ایجاد شده توسط محصول نشانه جغرافیایی، فرصت‌های اقتصادی جدیدی برای سایر خدمات و محصولات قلمرو تولید آن ایجاد می‌کند، گفت: این اقدامات، مجدداً منجر به توسعه و تقویت اقتصاد محلی می‌شود که برای مناطق شکننده مانند مناطق بیابانی، کوهستانی و تالابی، جایی که شیوه‌های کشاوررزی بزرگ مقیاس جواب نمی‌دهد و در نتیجه محصولات کشاورزی سنتی می‌توانند تبلیغ شوند، بسیار اهمیت دارد.

طرح مالکیت فکری ایران و سوئیس در هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران ایرانی، خرمای پیارم حاجی آباد و زیلوی میبد را که قبلاً به‌عنوان نشانه جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) بر اساس موافقت‌نامه لیسبون به ثبت بین‌المللی رسیده بود، به‌عنوان نشانه جغرافیایی تحت پوشش پروژه در بخش صنایع‌دستی انتخاب کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =