کوچ

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از افزایش اعتبار مدیریت کوچ در کشور به ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، پرویز گرشاسبی اظهار داشت: بودجه مدیریت کوچ برای سراسر کشور در سال جاری ۴.۲ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد تا طرح مدیریت کوچ در استان‌ها به بهانه کمبود اعتبار متوقف نشود.

یک سوم مراتع کشور در بهره‌برداری عشایر است

او با اشاره به اینکه یک سوم مراتع کشور تحت بهره‌برداری عشایری است، خاطرنشان کرد: دو سوم مراتع کشور نیز عمومی و روستایی است که تحت مدیریت شوراهاست و باید گفت که مراتع عشایری وضعیت بهتری نسبت به سایر مراتع دارد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه مسائل مربوط به مراتع را پیچیده دانست و تاکید کرد: لازم است مدیران کل استان‌ها وقت بیشتری را به موضوع مراتع اختصاص دهند و موضوعات اداری و تخلفات موجود در این حوزه نیازمند توجه ویژه و نظامی قانونمند است.

گرشاسبی با اشاره به وجود موانع سیاسی در زمینه مراتع و مدیریت کوچ، ابراز داشت: شوراها به عنوان یک شخصیت حقوقی است که می‌توانیم با آنها گفتگو و قرار داد منعقد کنیم اما زمانیکه عضو شورا نظام مرتع را یاد می‌گیرد، دوره شورا به پایان می‌رسد و مشکل ما اینجاست که مراتع مشاعی است و یک نفر به نیابت از چندین نفر می‌خواهد مشکلات را حل کند که برای مثال اگر دو نفر حاضر به تهیه طرح مرتعداری نباشند، کار عملاً متوقف می‌شود.

لزوم ساماندهی بهره‌برداران مراتع در زاگرس

او با اشاره به اینکه بزرگترین سامانه کوچ و مراتع کشور در زاگرس است، ادامه داد: زاگرس منطقه‌ای پر بارش و در عین حال پر فرسایش و دارای بهره بردار است و این سه ویژگی در زاگرس وجود دارد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یکی از علت‌های فرسایش در زاگرس به لحاظ زمین شناسی، چین خوردگی این منطقه و بارش‌های زیاد است، خاطرنشان کرد: از این رو برای بهره برداران باید با اولویت بندی اقداماتی صورت گیرد.

گرشاسبی با اشاره به اینکه مدیریت کوچ یا تقویم کوچ برای حفظ مراتع در دو سال اخیر انجام می‌شود، افزود: برنامه مدیریت کوچ با توجه به شرایط جوی و طبق پیش‌بینی های دو سه ماهه مشخص می‌کند که زمان ورود عشایر کوچ رو از مناطق قشلاقی به استان‌های ییلاقی چه زمانی باشد؛ برنامه ابلاغ می‌شود تا مراتع مورد تعلیف قرار نگیرند و تخریب نشوند.

ذخیره ۶.۲ میلیارد مترمکعب روان آب در بندهای اّبخیزداری جنوب کشور

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین به وضعیت آبگیری بندهای آبخیزداری مناطق جنوبی در بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: حجم بارش‌ها طبق آمار خوشبختانه در شش هفت استان حدود ۳۹ میلیارد مترمکعب بود که ۱۶.۹ میلیارد مترمکعب به روانآب تبدیل شد و حدود ۶.۲ میلیارد مترمکعب در بندهای آبخیزداری جنوب کشور ذخیره شد.

گرشاسبی تصریح کرد: این درحالی است که در محدوده ۱۶.۹ میلیارد مترمکعب رونآبی که حاصل شد ۲۵ درصد سطح حوضه‌ها، عملیات آبخیزداری انجام شده و هنوز ۷۵ درصد آزاد و ۲.۵ میلیون هکتار مطالعه شده و آماده اجرای عملیات است.

انجام ۹.۸ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در جنوب کشور

او با بیان اینکه نقش و اهمیت آبخیزداری در سیلاب اخیر در جنوب کشور به طور بارز نمایان شد، اضافه کرد: برای اجرای عملیات آبخیزداری در این ۲.۵ میلیون هکتار به اعتباری حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیار است که از دولت و مجلس پیگیر هستیم که اعتبارات آن منطقه را در اولویت قرار دهند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۹.۸ میلیون هکتار آبخیزداری در جنوب کشور انجام شده است، ابراز داشت: هم اکنون یک میلیون هکتار نیز در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه کارگروه ملی مدیریت چرا با هدف مدیریت و ساماندهی کوچ عشایر با حضور معاونان سازمان جنگل‌ها و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان امور عشایر ۱۰ استان زاگرسی کشور از صبح تا بعد از ظهر امروز به میزبانی اصفهان در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =