کد خبر: 25741
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
آبرسانی

وزارت نیرو اعلام‌کرد: طرح‌های آبرسانی به ۴۸۰ روستای کشور به‌منظور بهره‌مندی افزون بر ۷۰ هزار خانوار روستایی از نعمت آب سالم و پایدار با اعتبار ۵۵۱ میلیارد تومان، همزمان با فرا رسیدن چهل و سومین فجر انقلاب آماده افتتاح است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، آبرسانی روستایی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌های مختلف به شمار می‌رفته است. با این حال همچنان ۲۵ درصد از روستاهای کشور به شبکه آب متصل نیستند و  همین امر یکی از دلایل عقب‌ماندگی‌ در برخی روستاها و مناطق محروم  است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، البته این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفته است تا آنجا که طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.

از همین رو، «علی اکبر محرابیان» در نخستین جلسه رسمی وزارت نیرو از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفت که به‌زودی مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو را شکل خواهد داد. مرکزی که با توجه به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده است. ویژگی خاص این شورا آن است که علاوه بر دست اندرکاران بخش دولت، از توان نیروهای جهادی و خیران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستاها و مناطق محروم هم بهره برده شود.

تازه ترین گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو نشان می‌دهد، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم توجه ویژه به موضوع آبرسانی روستایی باعث فعال شدن پروژه‌های راکد آب در کشور شده است، به‌طوری که این دولت توانسته در حدود بیش از چهار ماه علاوه بر سایر پروژه‌های آب و برق، طرح‌های آبرسانی به ۴۸۰ روستای کشور را همزمان با دهه فجر امسال به مرحله بهره‌برداری برساند.

 پروژه‌های آبرسانی به ۴۸۰ روستای کشور با اعتبار ۵۵۱ میلیارد تومان در ۲۲ استان همدان، خراسان رضوی، کاشان، کردستان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی، فارس، آذربایجان غربی، گلستان، مرکزی، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، تهران، البرز، خراسان شمالی، خوزستان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و اصفهان آماده افتتاح است.

این پروژه‌ها با اجرای بیش از ۷۴۳ کیلومتر خطوط انتقال، ۵۹۰ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه توزیع و ۳۶ هزار و ۸۵ مترمکعب مخازن ذخیره، می‌تواند ۲۵۰ هزار و ۷۰۷ نفر را در قالب ۷۰ هزار و ۹۸۲ خانوار از نعمت آب پایدار، سالم و بهداشتی بهره‌مند کند.

بهره‌برداری از ۸۶ طرح و پروژه آبرسانی شهری

برپایه این گزارش، همچنین ۸۶ طرح و پروژه آبرسانی شهری هم توسط ۲۰ شرکت آب منطقه‌ای و آبفای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، مازندران، کرمان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، گلستان، سیستان و بلوچستان، کاشان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شیراز، خوزستان، مشهد و گیلان در این دهه افتتاح خواهد شد.

این طرح‌های شهری که با بیش از یک‌هزار و ۲۷ میلیارد تومان اعتبار آماده افتتاح هستند، با اجرای بیش از ۳۰۲ کیلومتر خطوط انتقال، ۱۷۱ کیلومتر شبکه توزیع آب و ۳۶ حلقه چاه و ۱۳۷ هزار مترمکعب حجم مخازن، توانایی تحت پوشش قراردادن افزون بر هفت میلیون نفر را دارند.

بهره‌برداری از ۲ پروژه احداث سد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در ۲ استان فارس و کردستان نیز در مجموع با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۶۷ میلیارد تومان توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح در این دهه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =