آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اعلام اینکه آبرسانی به ۱۲۲ روستای استان در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود و ۱۶۵ روستا نیز کلنگ‌زنی خواهد شد، گفت: اکثر این روستاها در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ به آب شرب سالم دسترسی خواهند داشت.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرنگار ایرنا، «علیرضا کاکاوند» روز چهارشنبه در نشست خبری که در سالن آمفی تئاتر شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد، افزود: برای این ۲۸۷ روستا در مجموع ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

وی اظهار داشت: شغل هایی که به واسطه این طرح‌ها ایجاد می‌شود ۳۴۵ نفر به صورت مستقیم و ۹۴ نفر غیرمستقیم است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه با بیان اینکه پکیج تصفیه آب شرب شهر تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی نیز در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد، گفت: چندی پیش مشکلاتی در کیفیت آب تازه آباد به دلیل انفجارهای ناشی از احداث تونل در جاده تازه آباد رخ داد که ما به صورت فوری برای احداث پکیج تصفیه اقدام کردیم.

وی همچنین عنوان کرد: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه تا پایان سال ۱۴۰۰ را کلنگ زنی خواهیم کرد که یکی از خواسته های به حق مردم کرمانشاه است.

بیشترین مشکلات آبفا کرمانشاه در حوزه آب روستایی است 

کاکاوند در ادامه بیشترین مشکلات آبفای استان را در حوزه آب روستایی عنوان کرد و افزود: هرچند که در شهر کرمانشاه نیز مشکلاتی در این زمینه داریم.

وی گفت: برای رفع این مشکلات از نیمه دوم سال ۹۹ پیگیری‌های زیادی برای دریافت اعتبارات شروع کردیم و توانستیم یک هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان اعتبار را مصوب کنیم که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شد که امیدواریم این میزان را به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسانیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در سال گذشته ۱۰۴ میلیارد تومان اعتبار داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه با بیان اینکه در حوزه آب روستایی خبرهای خوبی در راه است، گفت: هنوز بعضی روستاهای استان با تانکر آب رسانی می‌شود. سال گذشته هیچ تانکری نداشتیم اکنون ۶ دستگاه تانکر داریم و مجوز خرید چهار دستگاه تانکر دیگر نیز از آب و فاضلاب کشور گرفته‌ایم که امیدواریم بحث آب رسانی به صورت سیار را در کل ریشه کن کنیم.

وی یادآور شد: تابستان گذشته در ۴۶۰ روستای استان با ۷۰ هزار جمعیت تنش آبی داشتیم. برای از بین بردن تنش آبی در این روستاها از همان ابتدا برنامه ریزی هایی انجام شد.

کاکاوند گفت: ظرفیت خیرین در این زمینه فراموش شده است. مجمع خیرین آبرسان کرمانشاه در شرف تاسیس است و اکنون در در دالاهو و هرسین فعالیت آنها شروع شده و در حال انجام پروژه هستند.

وی افزود: با قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) قراردادی به ارزش ۳۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنش آبی ۳۵۰ روستا منعقد شده که کلنگ زنی این پروژه در هفته آینده انجام خواهد شد و مشکل تنش آبی ۶۲ روستا تا قبل از شروع سال ۱۴۰۱ رفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه گفت: تعدادی تصفیه خانه فاضلاب نیمه کاره در سطح استان داریم که پنج مورد از آنها در شهرهای روانسر، جوانرود، تازه آباد، کرندغرب و ثلاث باباجانی را با تخصیص حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار در ۱۴۰۱ افتتاح خواهیم کرد.

حفر ۳۰ حلقه چاه جدید برای تامین آب شرب کرمانشاه نیاز است

وی در ادامه عنوان کرد: در حوزه جنوب غربی استان کرمانشاه مشکل خاصی در زمینه تامین آب نداریم و مشکلات جزیی و قابل حل هستند.
کاکاوند گفت: در سال های گذشته به جز سال ۹۹، به صورت میانگین ۶ حلقه چاه در استان حفر شده و در سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۹ حلقه چاه حفر شده و ۳۰ حلقه دیگر برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه نیاز است.

وی با بیان اینکه در شهر کرمانشاه مشکلاتی در آب رسانی وجود دارد که قابل حل است، گفت: ولی مشکل اساسی این است که پروژه انتقال آب از سد گاوشان به این شهر به دلایل مختلف تکمیل نشده و میانگین پیشرفت آن ۶۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه گفت: نگرانی ما از همین موضوع است. خط گاوشان باید ۲ هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب تحویل شهر کرمانشاه بدهد. حدود چندین سال است که ورودی آب شهر کرمانشاه از این خط حدود یک هزار لیتر بر ثانیه است.

وی اظهار داشت: حدود ۴۵ کیلومتر مشکل در حوضچه های این خط وجود دارد که برای اصلاح ۱۵ کیلومتر آن باید کاملا ورودی آب سدگاوشان بسته شود.

۳۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی کرمانشاه بیش از ۵۰ سال عمر دارد 

کاکاوند با اعلام اینکه در بحث مخازن و فرسودگی شبکه نیز مشکل داریم، گفت: هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال در شهر کرمانشاه وجود دارد که ۳۰۰ کیلومتر آن بیش از ۵۰ سال عمر دارد و دلیل شکستگی‌ها و نارضایتی مردم به دلیل فرسودگی شبکه انتقال است که بعضی از مسیرها را باید عوض کرد.

وی با بیان اینکه هر سال به صورت میانگین یک میلیارد تومان برای ترمیم شبکه تخصیص داده می شد. گفت: این در حالی است که امسال ۷۰ میلیارد تومان برای این حوزه تخصیص داده شد و حدود ۲۰ کیلومتر اصلاح شبکه انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه گفت: حدود ۷۵۰ کیلومتر نشت یابی در سطح استان انجام شده است. سنقر از شهرهایی بود که تنش آبی داشت. اما در تابستان گذشته به دلیل نشت یابی گسترده هیچ مشکلی اکنون ندارد.

وی اضافه کرد: بعضی از شهرها مانند هرسین، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و سومار در زمینه تامین آب تک منبعی هستند، به همین دلیل به دنبال جایگزینی منابع دیگری برای آب آنها هستیم.  

کاکاوند با اعلام اینکه هدر رفت آب در استان کرمانشاه از ۴۹ درصد به ۳۵ درصد رسیده که بسیار بالاست، گفت: بخش عمده هدر رفت آب انشعابات غیرمجاز است که ظرف ۲ ماه حدود پنج هزار و ۱۰۰ انشعاب غیرمجاز را مجاز کردیم.   

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

این استان ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =