بیمه

وضعیت بیمه‌ها در جهان تابعی از میزان خسارات است و می‌تواند به عنوان دماسنجی از اقتصاد جهانی به شمار برود؛ امروزه بیمه‌ها با توجه به کمیت، تواتر و ماهیت خسارات وارده همواره در حال تغییر در جهت ممانعت از آسیب‌رسانی بیش‌تر به سرمایه انسانی هستند.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، وضعیت بیمه‌ها در جهان تابعی از میزان خسارات است و می‌تواند به عنوان دماسنجی از اقتصاد جهانی به شمار برود. امروزه بیمه‌ها با توجه به کمیت، تواتر و ماهیت خسارات وارده همواره در حال تغییر در جهت ممانعت از آسیب‌رسانی بیش‌تر به سرمایه انسانی هستند. در خصوص مدیریت ریسک و وضعیت بیمه با رامین امینی‌زارع مدرس مدیریت ریسک و بیمه به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید...

امین زارعی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حق بیمه‌های عمر در سطح جهان با نرخ واقعی طی ۲ سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سالانه حدود ۴ درصد رشد پیدا کند، درباره گزارش موسسه معتبر بیمه‌ای «سوئیس ری» عنوان کرد: بررسی بیمه جهانی در سال ۲۰۱۷ و دورنمای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حاکی از آن است که بیمه‌ها از عوامل اصلی و محرک رشد بازارهای نوظهور هستند، جایی‌که رشد اقتصادی قوی و باثبات، توسعه جمعیت‌ها، توسعه شهری و رشد طبقه متوسط اساس چنین چشم‌انداز مثبتی را شکل می‌دهد.

امینی با اشاره به این‌که انتظار می‌رود رشد حق بیمه‌های عمر در بازارهای نوظهور در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به حدود ۱۰ درصد برسد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود حق بیمه‌ها در بازارهای پیشرفته بعد از تعادل تورم رشد متوسط ۲/۱ درصدی داشته باشد.

همچنین انتظار می‌رود در بازارهای توسعه‌یافته آسیا- پاسیفیک حق بیمه‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تا ۳/۲ درصد رشد یابد.

وی افزود: طبق آمار به‌دست آمده برآورد ‌شده بود رشد حق بیمه‌های عمر اولیه جهانی در سال ۲۰۱۷ با نرخ واقعی از ۲ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۳ درصد برسد.

نرخ رشد سال ۲۰۱۷ بیش از ۲ برابر نرخ رشد سالانه ترکیبی ۳/۱ درصد ۵ سال گذشته شد.

وی گفت: بازارهای نوظهور، به خصوص چین، مهم‌ترین عامل رشد بیمه‌ها هستند. در حوزه کشورهای توسعه‌یافته آسیا- پاسیفیک، پیش‌بینی ‌شد درآمد حق بیمه‌های عمر در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط یک رشد یک درصدی را به دلیل رشد در ژاپن، پس از افت آن در سال ۲۰۱۶ و همچنین رشد قوی در کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور و تایوان، تجربه کند. در هنگ‌کنگ، صدور بیمه نامه‌های عمر به خصوص محصولات بیمه‌های تمام عمر غیرمرتبط و محصولات مستمری غیرمرتبط (بیمه‌نامه‌های مستقل از صعود و سقوط سهام بازار)، از جایگاه خوبی در میان اتباع چینی واقع در سرزمین اصلی برخوردار خواهد بود.

بازار بیمه اتکایی برای بیمه‌های زندگی

این مقام دانشگاهی با بیان این‌که در یک تحول آشکار، رکودهای ثبت شده جهانی به طور ناگهانی در سال ۲۰۱۶ جای خود را به رونق کسب و کار در این بخش داد، اظهار کرد: این رخداد تا حدودی به خاطر یک قرارداد اتفاقی در بیمه عمر که یک شرکت آمریکایی در آن درگیر بود، رخ داد. این در حالی است که رشد حق بیمه‌های اتکایی در سال ۲۰۱۷ نسبتاً خفیف بود. با در نظر گرفتن نرخ تعدیلی تورم، پیش‌بینی شد حق بیمه‌های اتکایی در سطح جهانی بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ به طور متوسط کمتر از نیم درصد رشد داشته باشد؛ در حالی‌که در مقایسه بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ رشد واقعی به طور متوسط حدود ۲ درصد بوده است.

وی بیان داشت: در مقابل چنین وضعیتی، بیمه‌گران اتکایی عمر از طریق قراردادهای منفرد انتقالی ریسک که به بیمه‌گران اولیه کمک می‌کند تا درآمد خود را تثبیت و یا ترازنامه‌های خود را تقویت کنند، در پی افزایش درآمدهایشان بوده‌اند. ارائه و معرفی رژیم‌های سرمایه‌ای ریسک محور، زمینه و شرایط مطلوب بازدهی را فراهم آورده است؛ به عنوان مثال، در اروپا، طرح موسوم به توانگری II اساس و زیربنای توجه و علاقه به بیمه اتکایی را برای تقویت سرمایه در دسترس، کاهش سرمایه مقرر شده مورد نیاز یا صرفه‌جویی در ذخایر را ایجاد کرده است.

این مدرس پژوهشکده بیمه درباره وضعیت و فرصت‌های ایجاد رشد از مجرای انتقال ریسک مطرح کرد: انتقال ریسک‌های پایدار، زمینه دیگری برای ایجاد رشد بیمه‌های اتکایی است. در دسترس بودن بیمه اتکایی پایدار کلید قیمت‌گذاری قراردادهای بیمه‌های مستمری است و از آن‌جایی‌که بیمه‌گران، بیمه مستمری در حجم بالا ارائه می‌دهند، قراردادهای خرید مستمری و خرید سهام نوعاً به دنبال جلوگیری حداقل بخشی از زیان ریسک پایدار ذاتی این خطوط است.

قراردادهای انتقال ریسک پایدار که در سال ۲۰۱۶ با کندی مواجه شده بود، در هر ۲ فرم بیمه اتکایی و معاوضه مجدداً در نیمه اول سال ۲۰۱۷ رشد خود را آغاز کرد و بر اساس گزارشات این رشد همچنان ادامه خواهد یافت.

به طور کلی، این قراردادها در نیمه اول امسال که به بیش از ۱۱ میلیارد دلار آمریکا رسیده، تقریباً نزدیک به ۲ برابر رقم فوق، شامل تقاضای مستمر از طریق بعضی طرح‌های مستمری برای خرید نیازها، برای سال آینده خواهد رسید.

بازارهای معاوضه نیز به تدریج درحال گشایش برای قراردادهای متوسط و قراردادهای معاوضه را برای طرح‌های کوچک‌تر مستمری بیش‌تر در دسترس قرار می‌دهند.

امینی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود حق بیمه‌های اتکایی عمر در سطح جهان در سال ۲۰۱۸، با نرخ واقعی فقط بیش از یک درصد رشد کند. انتظار می‌رود حق بیمه‌ها در بازارهای پیشرفته بعد از تعدیل با نرخ تورم، تحت تأثیر تحولات مربوط به رکود اقتصادی در آمریکا سقوط کرده و این روند کاهشی بلندمدت نیز ادامه یابد و رشد بازارهای بیمه اولیه نیز ضعیف باقی بماند و در اروپای غربی- جایی‌که نرخ‌های رکود معمولاً پائین‌تر هستند- انتظار می‌رود حق بیمه‌های اتکایی تا حدود یک درصد رشد کند.

این تحلیلگر ریسک و بیمه با اشاره به این‌که احتمالاً مهم‌ترین سهم در رشد واقعی بازارهای بیمه کشورهای پیشرفته مربوط به کشورهای توسعه‌یافته آسیاست، خاطرنشان کرد: قراردادهای سفارشی همچنان منبع مهم درآمد برای بیمه‌گران اتکایی خواهد بود. بر این اساس واگذارکنندگان با مقررات جدید سیاست‌های توانگری خود را وفق داده و در نتیجه ترتیبات و قراردادهای انتقالی شکل خواهد گرفت.

وی افزود: معرفی معیارهای حسابداری جدید (IFRS۱۷) نیز می‌تواند محرک تقاضا برای بیمه اتکایی باشد. این امر می‌تواند به صورت محصولات بیمه‌اتکایی برای ممانعت از ریسک ارائه شود، یا ساختارهای بیمه اتکایی را در برداشته باشد که پوششی برای ناهماهنگی دارایی- مسئولیت ایجاد کرده و هر دو مورد موجب کاهش بی‌ثباتی نتایج مالی بیمه‌گران خواهد شد.

امینی با اشاره به نقش بخش کشاورزی در تأمین غذای مردم بیان داشت: بخش کشاورزی نیازمند پوشش ریسک‌های متنوع توسط دولت‌هاست که این مهم با مشارکت نهادهای غیردولتی، اتحادیه‌های تولیدی و کشاورزان میسر می‌شود؛ بیش از ۳ دهه است که مکانیزم بیمه کشاورزی در کشور به وجود آمده و در حال حاضر مانند دیگر نقاط جهان این مکانیزم ‌باید مورد حمایت دولت قرار گیرد تا با برنامه‌ریزی دقیق و ارائه پوشش‌های بیمه‌ای متنوع و کارآمد بتوان آینده بهتری برای مردم کشور پدید آورد. وی همچنین از نقش بانک کشاورزی از آغاز تأسیس سازکار بیمه کشاورزی به عنوان نقش مهم و تأثیرگذار به عنوان یک هلدینگ مالی برای کشاورزان ایرانی نام برد و حضور بانک کشاورزی در کنار بیمه کشاورزی را رویدادی ارزشمند برای کمک به مدیریت ریسک های مالی بخش کشاورزی قلمداد کرد.

گزارش از مهدی احمدی لفورکی

انتهای پیام/   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =