کد خبر: 25324
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
زمین

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان، افزایش ساخت‌وسازهای غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، ابوالقاسم جعفری افزود: بیشتر موارد تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی شامل انبار کردن (دپو) مصالح، پِی‌کنی، دیوارکشی، گودبرداری و بنای ساختمانی است.
وی تاکید کرد: تغییر کاربری اراضی که در سال های اخیر با اقدام‌ های غیرقانونی سودجویان و دلالان شدت گرفته است، بخش کشاورزی شهرستان را تهدید می‌کند.
جعفری با بیان اینکه حفاظت از زمین‌های کشاورزی ضروری است و با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز و دخل و تصرف در زمین‌های کشاورزی برخورد می‌شود، از مالکان و کشاورزان خواست قبل از هرگونه اقدامی برای ساخت و ساز در اراضی کشاورزی با کارشناسان جهاد کشاورزی، هماهنگی و در صورت دارا بودن شرایط مجوزهای لازم را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه گشت‌های حفاظت از اراضی کشاورزی به‌طور مستمر در حال رصد هرگونه فعالیت غیرمجاز در اراضی کشاورزی هستند، افزود: با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی طبق قانون حفظ کاربری اراضی برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: هر گونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر تخریب بناهای ساخته شده با متخلفان طبق قانون برخورد شده و به پرداخت خسارت محکوم می شوند.
وی درباره نقش دهیاران در مقابله با تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها گفت: دهیاری اگر چه مسئول نظارت بر ساخت و سازهای درون روستاست اما در حریم روستا نیز مسئولیت حفظ و حراست از ساخت و سازها را بر عهده دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک خاطرنشان کرد: دهیار روستا می‌تواند با توجه به حضور خود در مناطق دور دست، هرگونه تخلف در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز را با تماس با شماره ۱۳۱ اطلاع دهد.
جعفری اضافه کرد: با حکم دادستان و همکاری جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی این شهرستان و با هدف حفاظت از اراضی باغی و زراعی و جلوگیری از تغییر کاربری ۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز تخریب شد.
وی ادامه داد: ۱۲۰ مورد توقف عملیات، ۷۰ مورد معرفی به دادگاه و ۱۲ مورد نیز حکم تخریب کامل صادر و چهار مورد به کمیسیون صدور مجوز برای تغییر کاربری معرفی شده است .
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک خاطرنشان کرد: با ارائه سند رسمی ۶ دانگ و مساحت بیش از ۱۰ هزار متر مربع باغ، مجوز اتاق کارگری با نظارت مدیریت جهاد کشاورزی صادر خواهد شد.
وی گفت: حصار کشی اطراف باغ های مثمر در صورت ارائه سند ۶ دانگ با مساحت هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار متر مربع فقط به‌صورت فنس و یا نرده با شناژ یکپارچه به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر امکان دارد.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک تصریح کرد: باغ هایی با مساحت کمتر از هزار و ۵۰۰ متر مربع دارای سند رسمی مشروط به اینکه باعث تفکیک و قطعه بندی پهنه باغی نشود اجازه احداث فنس یا نرده بدون شناژ بندی ممتدد با رعایت کلیه حریم ها را دارند.
به گزارش ایرنا، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در شهرستان خورو بیابانک در یک دهه اخیر سبب کاهش اراضی زیرکشت و تبدیل اراضی به مکان‌های تفریحی شده است.
بیش از ۶۵ درصد از جمعیت خور و بیابانک به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.
آب مورد نیاز ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت این شهرستان از ۵۸ حلقه چاه کشاورزی و ۷۶ رشته قنات و حدود ۴۰ چشمه تأمین و سالانه ۱۳ هزار تُن محصول زراعی و باغی اعم از گندم، جو، آفتابگردان، چغندر، شلغم، پنبه، یونجه، روناس، زعفران، سیر، خرما، انار، پسته، زیتون، انجیر، بادام، گردو، آلو زرد، توت و زردآلو تولید می‌شود.
شهرستان خور و بیابانک در ۴۲۰ کیلومتری شرق اصفهان است و بیش از چهار هزار و ۸۵۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =