کد خبر: 25064
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
عسل

مدیرعامل اتحادیه زنبوردارن تهران با انتقاد از نادیده گرفته شدن استاندارد اجباری عسل از سوی اتحادیه مرکزی، می گوید: دو استان آذربایجان شرقی و غربی مهد تولید عسل تغذیه ای هستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، یکی از اصلی ترین معضلات و مشکلاتی که در صنعت زنبورداری کشور وجود دارد و تولید کنندگان شاخص این صنعت را به واکنش نشان دادن واداشته است، تولید عسل های تغذیه ای و عرضه آن در سطح فروشگاه های سراسر کشور به نام عسل طبیعی است. به طوری که آرش سالارکیا مدیر عامل اتحادیه زنبوردارن تهران در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: بحث تولید عسل های تغذیه ای در کشور به اصطلاح بیداد می کند و اتحادیه مرکزی نیز عملا استاندارد اجباری عسل را کان لم یکن کرده است.

اتحادیه مرکزی برای حفظ منافع استانهای بزرگ تولید کننده عسل تغذیه ای، استاندارد اجبار عسل را نادیده می گیرد
سالارکیا می افزاید: در واقع نایده گرفتن استاندارد اجباری عسل از سوی اتحادیه مرکزی زنبورداران در راستای به خطر نیفتادن منافع چند استان بزرگ از جمله آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است که تولیدکننده عسل تغذیه ای هستند.

او خاطر نشان می کند: مساله اساسی این است که در حال حاضر دو استان نامبرده یعنی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مهد تولید عسل تغذیه ای هستند.

این فعال صنعت زنبورداری خاطر نشان می کند: سوال بنده از مسئولان مربوطه این است که آیا اگر استاندارد عسل برقرار باشد و اجرایی شود و روی شیشه عسل عنوان «عسل تغذیه ای» ذکر گردد، آیا هنوز هم خریداری برای این دسته از عسل ها وجود خواهد داشت یا خیر؟

مصرف کنندگان به دنبال عسل طبیعی هستند اما عنوان «طبیعی و تغذیه ای» روی بسته بندی این محصول قید نمی شود
سالارکیا می افزاید: به نظر بنده با توجه به بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به اهمیت استفاده از غذای سالم، مصرف کنندگان ترجیح می دهند عسل را به میزان کمتر و با نرخ گرانتری خریداری کنند اما در عوض مطمئن باشند که محصولی که استفاده می کنند عسل کاملا طبیعی است و نه عسل تغذیه ای.

او می گوید:مساله اینجا است که روی بسته بندی همه محصولاتی که در فروشگاه های مختلف عرضه می شود عنوان «عسل» قید می شود. این در حالی است که عسل ماده ای است طبیعی و فاسد نشدنی که از شهد گل تهیه می شود. با این وجود غالب عسل ها از ترکیب شکر تولید شده است و تغذیه ای است.

گفتنی است ایران یکی از کشورهای تولید کننده عسل است که اگرچه تا پیش از این نیز با مشکلات عدیده ای همچون گرانی نهاده ها، فراهم نبودن زمینه صادراتی، عسل محور بودن تولیدات این صنعت و نادیده گرفتن دیگر فراورده های زنبور عسل همچون «زهر زنبور، بره موم، ژل رویال و غیره»، قاچاق ملکه و چالش های دیگر همراه بوده است اما یکی از اساسی ترین مشکلاتی که صدای فعالان این صنعت را درآورده جولان دادن عسل های تقلبی و تغذیه ای در بازار است. در راستای برطرف کردن این مساله و ساماندهی به بازار عسل، از سوی سازمان ملی استاندارد، در اواخر مرداد ماه سال ۱۳۹۹ اجباری شدن استاندارد عسل به طور رسمی اعلام و سازمان های مربوطه مکلف به رعایت آن شدند. اما شنیده ها حاکی است استاندارد اجبار عسل در حد یک شعار باقی مانده است و در این میان نه تنها مصرف کنندگان متضرر می شوند بلکه تولیدکنندگانی که عسل طبیعی تولید می کنند نسبت به تولید کنندگان عسل تغذیه ای به اصطلاح در حال ضرردهی هستند چون هزینه بالایی بابت تولید عسل طبیعی و خالص می پردازند اما در بازار رقابت از تولیدکنندگان عسل به اصطلاح تغذیه ای از نظر قیمتی عقب می مانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =