کد خبر: 24809
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
وحید جعفریان

مدیرکل دفتر فنی بیابان زدایی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه آیین آغاز پروژه علمی، تحقیقاتی و اجرای خاکپوش معدنی در محدوده شیله شهرستان هامون در سیستان و بلوچستان به خبرنگار اعزامی مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها گفت: بر اساس برآوردی که سازمان جنگل‌ها با همراهی بخشی از حوزه‌های دانشگاهی انجام داده میزان خسارت فرسایش بادی تنها در حوزه خسارت‌های مستقیم افزون ‌بر سه هزار میلیارد تومان در سال است.

به گزارش روستانیوز، وحید جعفریان افزود: گستره وسیع اکوسیستم مناطق بیابانی یکی از ویژگی‌های کشور ما بوده به همین لحاظ است که از دیرباز فرایند توسعه در این کشور با در نظر گرفتن این قابلیت‌ها محدودیت‌هایی برای این اکوسیستم رقم خورد.

وی بیان کرد: در مناطق بیابانی یکی از مهمترین عوامل محدود کننده توسعه زیربناها یا عامل خسارت زا موضوع فرسایش بادی هست که در کانون‌های گرد و غبار و همین‌طور در توفان های ماسه ای و حرکت شن های روان به چشم می‌خورد.

مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: چیزی حدود ۲۹ و ۷ دهم میلیون هکتار از عرصه‌های کشور بر اساس مطالعاتی که در سال ۹۷ انجام  شده تحت تاثیر فرسایش بادی است.

وی ادامه داد: از این میزان حدود ۱۳.5 میلیون هکتار به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته شده است در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی ما شاهد خسارت به زیرساخت‌ها از جمله جاده‌ها، راه آهن، اراضی کشاورزی و روستاها هستیم.

وی با تاکید بر حفظ شرایط طبیعی اکوسیستم بیان کرد: ما به صورت مشخص متعهد به کنترل این کانون های خسارت زا در کشور هستیم و این فعالیت‌ها را با پروژه‌های مختلف همچون بیولوژیک مکانیکی و پروژه‌های نظیر مالچ پاشی مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خیلی از جنگل‌های دست کاشتی که در مناطق بیابانی مشاهده می‌شود و الان زیستگاه گیاهی و جانوری هستند در گذشته مالچ پاشی شده‌اند.

مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته شکوفایی از نظر همگرایی و هماهنگی بخش های مختلف دانشگاهی و تحقیقاتی با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری محیط زیست بوده است.

وی بیان کرد: امروز شاهد استفاده از مالچ های بنتونیک که مواد اولیه و دانش تهیه آن در کشور ما وجود دارد و عملاً با همکاری که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته توانستیم این گزینه را به عنوان یکی از گزینه‌های متعددی که در این حوزه تعریف شده عملیاتی کنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =