کد خبر: 24487
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
خشکسالی

اعضای شورای اسلامی روستای کردآباد و زردین شهرستان تفت نسبت به آنچه که بروز مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت معدنی و حفر چاه در محدوده این روستاها دانستند، از عضویت در شورای این روستاها اعلام استعفا کردند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، رییس شورای اسلامی روستای زردین علت اعلام استعفاء اعضای این شورا  را بهره برداری از چاه جدید در محدوده این دهستان عنوان کرد و گفت: حدود ۱۸ حلقه چاه در دشت زردین حفر شده است و این منطقه ظرفیت حفر چاه جدید را ندارد.

حمید زارع زردینی افزود: در دشت زردین حوضچه آبی وجود دارد که در سال ۱۳۷۲ مجوز حفر چاه در آنجا گرفته شد و پس از آن در سال ۱۳۸۵ که روستاهای دهستان نیاز به آب داشتند، مجوز دیگری برای حفر چاه گرفته شد ولی هر سال میزان آب دهی چاه ها کاهش یافت.

وی با بیان اینکه روستای زردین در گذشته حدود یکصد رشته قنات داشته است، ادامه داد: خشکسالی سال های اخیر سبب کاهش آب قنوات و چاه ها شد و  آبرسانی به دهستان های اطراف و شهر نیر باعث حفر چاه های متعددی شد که تعداد آنها به ۱۸ حلقه افزایش یافت.

رییس شورای زردین تصریح کرد: در سال ۱۳۸۹ کارشناسان اعلام کردند که دشت زردین دیگر ظرفیت حفر چاه جدید ندارد و مشکلات زیست محیطی و از بین رفتن کشاورزی باعث شد تا مردم نسبت به حفر بی رویه چاه در این دشت اعتراض کنند.

وی با بیان اینکه آب دهی چاه های عمیق دشت زردین به عمق ۲۴۰ متر کاهش یافته و سختی (EC) آب این دشت نیز به ۱۴۰۰ رسیده است، افزود: زنگ هشدار آب در این دشت به صدا درآمده و این در حالی است که مردم روستا در فصل تابستان فقط یک ساعت و نیم در روز آب دارند.

زارع زردینی ادامه داد: پیشنهاد ما به مسوولان مدیریت مصرف آب، برخورد با مشترکان پرمصرف و تعیین سرانه مصرفی آب برای مناطق مختلف روستایی است به گونه ای که آب شرب صرف آبیاری درختان نشود.

وی با بیان اینکه در مواقع مختلف اعتراض خود را مبنی بر حفر چاه جدید به مسوولان اعلام کرده ایم، افزود: هفته گذشته محلی را در دشت زردین هموار و عنوان کردند برای حفر چاه بحران است که با اعتراض مردم مواجه شد و با وجود برگزاری  نشست با مسوولان استان، تنها محل حفر چاه را ۲ هزار و ۸۰۰ متر جابجا کردند.

وی خواسته اصلی اهالی این روستا را رعایت عدالت در توزیع آب عنوان کرد.

همچنین رییس شورای اسلامی روستای کردآباد شهرستان تفت نیز درباره علت استعفای اعضای این شورا گفت: با وجود فعالیت ۱۷ معدن در اطراف این روستا، شاهد آغاز به کار معدنی دیگری در نزدیک محل زندگی ساکنان روستا هستیم.

احمد مزیدی افزود: مردم روستا به واسطه فعالیت معادن شب و روز آسایش ندارند، جاده های روستا خراب شده و این معادن هیچ منفعتی برای روستای کردآباد نداشته است.

وی با بیان اینکه مسوولان در پاسخ ما از مخالف با بهره برداری معدن جدید می گویند و جلوی معدن دار از او حمایت می کنند، اظهار داشت: به دلیل اینکه اعضای شورا در این زمینه نمی توانند پاسخگوی مطالبات مردم باشند ، لذا دسته جمعی استعفا دادیم.

حفر چاه بحران در زردین برای مواقع ضروری
فرماندار تفت گفت: شهر نیر و دهستان زردین در تابستان امسال با بحران آب مواجه بودند به گونه ای که هر دو منطقه روزی یک ساعت و نیم آب شرب داشتند، با توجه به کاهش آب دهی چاه های موجود تصمیم به حفر چاه جدید با عنوان چاه بحران برای مواقع ضروری در قائم دشت دهستان زردین گرفته شد.
علیرضا نوکار در خصوص اعتراض اهالی زردین مبنی بر خشک شدن قنوات درپی حفر چاه اضافه کرد: با توجه به عمق پایین مکان مورد نظر برای حفر چاه ، این محدوده تأثیری بر قنوات نداشت ولی با این وجود مکان حفر چاه به فاصله ای دورتر از زردین منتقل شد.
فرماندار تفت در خصوص برخورد با مشترکان پرمصرف به عنوان درخواست اهالی منطقه زردین تصریح کرد: آب حدود ۷۰ مشترک که دو برابر الگوی مصرف، استفاده داشتند در راستای مدیریت مصرف آب قطع شد و برای کنترل و اصلاح شبکه به منظور جلوگیری از هدر رفت آب نیز هماهنگی های لازم با شرکت آب و فاضلاب انجام شد تا اجرای آن به دهیاری ها واگذار شود.

بهره برداری از معدن جدید در کردآباد به شورای معادن استان ارجاع شد
نوکار درباره موضوع اعتراض اهالی کردآباد به بهره برداری معدن جدید در این روستا نیز گفت: معادنی که سال هاست در این روستا فعالیت می کنند به مسئولیت های اجتماعی خود عمل نکرده اند و از یک درصد عوارض معادن چیزی به شهرستان برنگشته است.
وی ادامه داد: معدن جدید با توجه به نزدیکی به روستا همواره مورد مناقشه بهره بردار و اهالی روستا بوده است که بر اساس پیگیری های انجام شده، موضوع به استان گزارش شد تا از طریق شورای معادن استان در این باره تصمیم گیری شود.
فرماندار تفت از برگزاری دو جلسه جداگانه با شورای روستاهای زردین و کردآباد خبرداد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته در این زمینه، استعفای اعضای این دو شورا منتفی شده است.

زردین در ۶۸ کیلومتری شرق شهر تفت و روستای کردآباد دهستان دهشیر نیز در ۷۰ کیلومتری غرب شهر تفت قرار دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =