کد خبر: 24318
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
محرابیان

وزیر نیرو گفت: آلودگی آب سدها نگران کننده است و در این راستا حفظ محیط زیست باید پیوست همه طرح های وزارت نیرو باشد و هیچ طرحی نباید بدون پیوست زیست محیطی اجرا شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرنگار مهر، علی اکبر محرابیان سه شنبه شب در جلسه جمع بندی پروژه‌های آبرسانی کردستان در سنندج اظهار کرد: در این سفر اعتبار کامل پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج تأمین شد و مردم سنندج مطمئن باشند که در روند اجرای این پروژه هیچ توقفی نخواهد بود و در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: قبل از آغاز فصل گرما شاهد افتتاح خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج خواهیم بود.

محرابیان اظهار کرد: بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان برای اجرای ۲۲ کیلومتر لوله گذاری این خط انتقال از محل طرح شهید سلیمانی تأمین شد و در بازه زمانی اول تابستان تکمیل شود.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود افزود: فوریت موضوع آب شرب بانه بیشتر از سنندج است چون وضعیت منابع آب ما در آنجا به نقطه اضطراری رسیده است.

محرابیان تصریح کرد: این جلسه عملیاتی است و تمام مشاورین و پیمانکاران باید پاسخگو باشند.

وزیر نیرو اعلام کرد: باید تا اول تابستان طرح اضطراری بانه اجرا می‌شود و تا پایان تابستان پمپاژ اصلی اجرا خواهد شد.

محرابیان در ادامه سخنان خود از تأمین اعتبار کامل برای آبرسانی به ۱۹۹ روستای کردستان در سال مالی جاری و در قالب طرح جهاد آبرسانی خبر داد و گفت: بر اساس قراردادها منعقد شده است با قرارگاه امام حسن و گروه‌های جهادی تا پایان دولت سیزدهم تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار کردستان از نعمت آب شرب سالم بهره مند خواهند شد.

وزیر نیرو افزود: نگرانی ما در خصوص منابع آبی کردستان جدی است چرا که این آلودگی‌ها بخشی مربوط به فاضلاب‌های شهری و بخشی مرتبط با صنایع آلاینده است و باید در استان عزمی جدی در این خصوص وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: استاندار کردستان باید کارگروهی برای جلوگیری از ورود آلایندگی‌ها به منابع آب این استان تشکیل دهد و حفظ محیط زیست باید پیوست همه طرح‌های وزارت نیرو باشد و هیچ طرحی نباید بدون پیوست زیست محیطی اجرا شود.

محرابیان اظهار داشت: تکمیل تصفیه خانه فاضلاب سنندج اقدامی مناسب برای جلوگیری از ورود بخشی از آلودگی به سد «ژاوه» است لذا تا پایان امسال تصفیه خانه سنندج تکمیل می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: برای پروژه‌های آبرسانی کردستان هزینه زیادی شده اما اثربخشی کمی داشته و در این جلسه برای اثر بخشی این طرح‌ها تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی اشاره‌ای به مشکل آب در سقز داشت و گفت: مقرر شد برای تکمیل سد «چراغ ویس» و سامانه انتقال آب به سقز، از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، دو سوم آن توسط وزارت نیرو و یک سوم دیگر هم با اعتبارات استانی تأمین شود و این طرح نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

در این جلسه مصوب شد تمام ۵۸ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته سد «سیازاخ» تخصیص داده شود و از محل تهاتر نفت نیز سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی بیجار در نظر گرفته شود.

همچنین وزیر نیرو دستور داد تخصیص آب برای ایجاد شهرک صنعتی، منطقه آزاد مریوان و تمام روستاهای در مسیر منطقه آزاد این شهرستان از سد «گاران» تأمین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =