کد خبر: 24312
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
محرابیان

وزیر نیرو گفت: دولت سیزدهم اقدامی را تحت عنوان جهاد آبرسانی شروع کرده است که براساس آن در کردستان هم مشکل تنش آبی تمام روستاهای استان طی چهار سال آینده برطرف خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل ازایرنا، علی‌اکبر محرابیان شامگاه سه‌شنبه در نشستی با نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت آب و برق کردستان با بیان اینکه اعتبار این طرح به صورت ویژه و از محل محرومیت زدایی تامین شده است، اظهار داشت: بر اساس این طرح در سال مالی جاری آب شرب ۱۹۹ روستای دارای تنش آبی در کردستان تامین و مشکل این تعداد روستا رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح های آبرسانی با قرارگاه امام حسن قرارداد منعقد شده است، افزود: قرار است در مرحله دوم آب مطمئن و پایدار ۴۲۰ روستای باقی مانده دارای تنش آبی تامین و تا پایان دولت سیزدهم این مهم اجرا شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه دیگر شاهد تنش آبی در روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان نخواهیم بود، ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان هم تلاش کند روستاهایی که تحت پوشش نیستند را تحت پوشش قرار دهد.

محرابیان به مشکل کم آبی و معضل آب شهر بانه اشاره و آن را مهمتر از بحث سنندج دانست و گفت: وضعیت به گونه‌ای است که منابع آب به نقطه اضطرار رسیده است و تمام عوامل وزارت نیرو و پیمانکاران باید برای رفع این مشکل همت کنند.

وی بر ضرورت جبران کسری اعتبار برای تکمیل سد عباس آباد بانه در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد و اظهار داشت: مهمترین کار انتقال خط آب از سد عباس آباد به شهر بانه است که طرح اضطرار باید تا اول تابستان و پمپاژ اصلی تا پایان تابستان اجرا شود.

وزیر نیرو به طرح انتقال آب از سد آزاد به سنندج اشاره کرد و افزود: سرعت کار در این پروژه بالا و ۲۸ کیلومتر خط لوله ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ در بدترین شرایط توپوگرافی در حال اجرا است و اعتبار لازم برای تکمیل پروژه تا قبل از فصل گرما تامین شده است.

وی اشاره ای به مشکل آب در سقز داشت و گفت: مقرر شد برای تکمیل سد چراغ ویس و سامانه انتقال آب به سقز، از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، دو سوم آن توسط وزارت نیرو و یک سوم دیگر هم با اعتبارات استانی تامین شود و تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

در این جلسه مصوب شد تمام ۵۸ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته سد سیازاخ تخصیص داده شود.

همچنین وزیر نیرو دستور داد تخصیص آب برای ایجاد شهرک صنعتی، منطقه آزاد مریوان و تمام روستاهای در مسیر منطقه آزاد این شهرستان از سد گاران تامین شود.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =