کشاورزی

مدیر تعاون روستایی استان همدان گفت: کشاورزی قراردادی در ۱۷ استان تکلیف شده و این ماموریت در استان همدان بر عهده سازمان تعاون روستایی است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مجید مسلمی راد در جلسه‌ای که شنبه به منظور کاهش تصدی گری در بخش دولتی در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزار شد، گفت: تشکل‌ها، تعاونی‌های تولید در کنار بهره برداران و تولیدکنندگان هستند و به عنوان بازوان بخش اجرا در کنار سازمان جهاد کشاورزی ایفای نقش می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش زراعت، ۵۸ درصد از اراضی آبی و ۳۹ درصد از اراضی دیم در حوزه شرکت‌های تعاونی تولید قرار دارد که سالیانه ۳ هزار هکتار طرح ارتقا بهره وری، اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها و غیره را در این راستا شاهد هستیم.

مدیر تعاون روستایی استان همدان با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی با هدف ارتقا بهره وری و افزایش سطح عملکرد کشاورزی قراردادی را در ۱۷ استان تکلیف کرده اند، تشریح کرد: طی این قرارداد که در ۷ استان به عهده شرکت بازرگانی دولتی که استان همدان در ۱۰ استان دیگری قرار دارد که این مأموریت در آن به عهده سازمان تعاون روستایی است.

مسلمی راد در این زمینه با بیان اینکه استان همدان با دو محصول کلزا و گندم تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ هکتار در این راستا اقدام به عقد قرارداد کرده است، گفت: در اختیار قرار دادن بذر، کود، کود سرک، سم، هزینه بیمه و همچنین نظارت کارشناسی از فعالیت‌های این طرح بوده است.

وی افزود: در بخش باغبانی بیش از ۱۰۰ هزار نهال پیوندی گواهی شده در باغات گردوی استان سرشاخه کاری شده که به همت تشکل‌ها صورت گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه در بخش حفظ نباتات نیز تشکل‌ها به صورت جهادی اقدام نمودند و در سطح ۸۰ هزار هکتار مبارزه با پوره سن و سن مادر مشارکت داشتند، تصریح کرد: در این خصوص، در حدود ۲۶ هزار هکتار با علف‌های هرز مبارزه شد و در مبارزه با سن در اماکن زمستان گذران در ۲۰ هزار هکتار کانون کوبی نقش به سزایی داشتند.

مسلمی راد با بیان اینکه تشکل‌ها در بخش آموزش می‌توانند همچون گذشته تحت نظر مدیریت ترویج فعالیت خواهند داشت، اضافه کرد: در بخش امور اراضی هم در انجام خدمات سند تک برگی و نقشه برداری و تائیدیه جهت تغییر کاربری اراضی می‌توانند ایفای نقش کنند.

مدیر تعاون روستایی استان همدان با اشاره به اینکه در بخش دام نیز در هویت گذاری دام، توزیع نهاده‌های دامی، سرشماری و آمار برداری دام و طیور هم چنین، کنترل کیفی خوراک دام، واکسیناسیون دام کوچک وغیرهشرکت‌ها و تشکل‌ها می‌توانند همکاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: در بخش آب و خاک نیز در تهیه نقشه کاداستر و تهیه توپوگرافی می‌توانند همچون گذشته فعالیت کنند چنان که در سالهای گذشته نیز نقشه توپوگرافی برای ۶۷ هزار هکتار توسط شرکت‌ها تهیه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =