کد خبر: 24145
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
آتش سوزی

جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری گفت: در سالجاری با انجام اقدامات حفاظتی و افزایش مشارکت مردمی و تجهیز یگان‌های حفاظتی، سطح وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی ۴۶درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی محمدی مقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت تعداد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی نیز کاهش ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

وی به تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی کشور به  وسایل اطفاء حریق در سالجاری اشاره کرد و گفت: افزایش میزان مشارکت مردم و حضور نیروهای حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی، در کاهش وسعت حریق و افزایش سرعت  عمل در اطفاء حریق اثرگذار بوده  است.

به گفته وی، بیشترین میزان حریق‌ها در سطح کشور در استان‌های جنگلی است که در صورت نیاز برای استفاده از بالگرد، با همکاری  وزارت دفاع برای اطفا حریق استفاده می‌شود.

جانشین یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع  و آبخیزداری به نقش مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های ملی به خصوص اطفاء حریق اشاره کرد و گفت: ایجاد پوشش بیمه‌ای برای نیروهای مردمی شرکت‌کننده در عملیات اطفاء حریق، از اقدامات سالجاری در سازمان برای حمایت از این افراد است.

محمدی‌مقدم به کمبودها و نارسایی‌های بخش حفاظت سازمان جنگل و مراتع اشاره کرد و اظهار داشت: پرداخت حق کشف از مطالبات به حق و قانونی نیروهای کاشف است که با توجه به وجود مواد قانونی از جمله قانون حفاظت و بهره‌برداری و قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز،ولی ‌حق کشف پرداخت نمی‌شود.

۳۰هزار پرونده تخلف در حوزه منابع طبیعی در کشور تشکیل شد

جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از تشکیل ۳۰هزار پرونده تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی در سالجاری در بخش‌های مختلف به منظور پیشگیری و مقابله با عوامل تخریب خبر داد و گفت: در این مدت سه هزار خودرو حامل قاچاق چوب و زغال توقیف شده است.

محمدی‌مقدم افزود: در این مدت چهار هزار و ۵۰۰نفر از متصرفان زمین در عرصه‌های منابع طبیعی نیز دستگیر شدند.

به گفته وی، امسال ۵۷ هزار هکتار از اراضی ملی تصرف شده خلع ید و به بیت‌المال بازگشت داده شد.

وی  با بیان اینکه یکی از رویکردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، هوشمندسازی حفاظت است، گفت: مرکز مانیتورینگ در سطح کشور به‌منظور پایش حوادث از جمله قطع جنگل، زلزله، زمین لغزش، آتش‌سوزی و سایر تخلفات و حوادث راه‌اندازی شده است.

محمدی‌مقدم، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و مجهز کردن خودروهای حفاظت به ردیاب و فعال کردن بی‌سیم دیجیتال در تمام عرصه‌های منابع طبیعی  با هدف ارتقاء پوشش حفاظتی از عرصه‌های منابع  طبیعی را از اقدامات مهم امسال در راستای هوشمندسازی حفاظت عنوان کرد.

کمبود نیروی حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی 

جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع  و آبخیزداری گفت:هم‌اکنون پنج هزار نفر نیروی حفاظتی در قالب نیروهای شرکتی برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی فعال هستند که تامین اعتبار برای افزایش حقوق  و پرداخت حقوق و معوقات این نیروها در دست اجراست.
محمدی‌مقدم افزود: براساس مدل کارشناسی به ازای هر ۲هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی و هر ۱۰هزار هکتار مرتع یک نیروی حفاظتی نیاز است که این میزان در کشور به دلیل کمبود نیروی انسانی محقق نشده است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۳۵ میلیون  هکتار جنگل و مرتع در کشور وجود دارد که به  ازای هر ۶هزار هکتار جنگل یک قُرقبان و در مراتع کشور به ازای  هر۳۰ هزار هکتار مرتع  یک نیرو قرقبان  فعال است.

محمدی‌مقدم گفت: آموزش ضابطان قضایی و صدور کارت ضابط برای مامورانی که در کشف و تعقیب متخلفان انجام وظیفه می‌کنند از دیگر  اقدامات سالجاری است که در حال انجام است .

وی به  نقش مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های ملی به خصوص در کاهش حریق اشاره کرد و افزود: ایجاد پوشش بیمه‌ای برای نیروهای مردمی شرکت‌کننده در عملیات اطفاء حریق از اقدامات حمایتی سازمان از این نیروهای مردمی است.

به گزارش ایرنا ، جانشین یگان حفاظت سازمان جنگل ، مرتع و آبخیزداری برای معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرد.

در این آیین از زحمات سرهنگ علیرضا بیگی تقدیر و سرهنگ صادق محمدی به عنوان فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =