کد خبر: 24119
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
بازوند

استاندار کرمانشاه با اشاره به فرصت سازی از زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶ استان، گفت: ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده به میزان دو برابر صورت گرفته و بسیاری امکانات این مناطق ارتقا یافته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، هوشنگ بازوند در مراسم افتتاح حرم احمدبن اسحاق با قدردانی از تلاش ها و زحمات بنیاد مسکن در روند بازسازی مناطق زلزله زده استان گفت: خوشبختانه در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری توانستیم از زلزله ۹۶ فرصتی برای بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده و افزایش امکانات این منطقه بسازیم.

وی افزود: تا پیش از زلزله در شهر سرپل ذهاب ۶۴۰۰ پروانه ساخت صادر شده بود که این تعداد بعد از بازسازی به ۱۲ هزار و ۵۰۰ پروانه رسید و این یعنی ساخت و ساز دو برابری در سرپل ذهاب صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین واحدهای روستایی این شهرستان هم از هشت هزار واحد به بیش از ۱۲ هزار واحد رسید، طوری که در این شهرستان مهاجرت معکوس را شاهد بودیم.

وی افزود: این بازسازی ها و مقاوم سازی ها موجب شد کرمانشاه امروز در رتبه اول مقاوم سازی روستایی قرار داشته باشد.

بازوند با اشاره به فعالیت روزانه بیش از یازده و ۵۰۰ نفر در جریان بازسازی مناطق زلزله زده گفت: در آن ایام ۲۲۰۰ مهندس بر روند ساخت و ساز نظارت داشتند.

وی افزود: این دقت در ساخت و ساز و این روند نظارت موجب شد که با وقوع زلزله دیگری با قدرت ۶.۴ ریشتر حتی یک واحد مسکونی هم آسیب نبیند و این امتحانی برای مهندسان و سازندگان مناطق زلزله زده بود که با موفقیت از آن بیرون آمدند.

بازوند به افزایش امکانات مناطق زلزله زده در دوران بازسازی اشاره کرد و افزود: در زلزله ۳۰ مدرسه در سرپل ذهاب تخریب شد اما ۵۷ مدرسه به جای آن احداث شد.

وی افزود: همچنین قبل از زلزله ۵۰ تخت  بیمارستانی در سرپل ذهاب فعال بود که بعد از بازسازی به ۱۷۵ تخت افزایش یافت و اینها نشان دهنده این است که از زلزله فرصت ساختیم.

صرف اعتبار بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای بازسازی حرم مطهر احمدبن اسحاق

بازوند در ادامه از حرم مطهر احمدبن اسحاق به عنوان نماد مذهبی این شهر یاد کرد و افزود: در همان سال زلزله صحبت هایی با رئیس فقید بنیاد مسکن داشتیم که هرچه سریعتر این بقعه متبرکه بازسازی شود.

وی افزود: در این راستا صحبت هایی هم با سازمان اوقاف وامور خیریه و نیز بنیاد مستضعفان داشتیم و در نهایت این نهادها حاضر به همکاری در بازسازی حرم مطهر احمدبن اسحاق شدند.

وی گفت: در آن زمان ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی این حرم تعیین و مقرر شد استانداری کرمانشاه، بنیاد مسکن و سازمان اوقاف وامور خیریه هر کدام به نسبت مساوی پنج میلیارد اعتبار در این زمینه تامین کنند.

بازوند گفت: بنیاد مستضعفان هم مقرر شد سیمان لازم را تامین کند که به تعهد خود عمل کرد.

استاندار کرمانشاه به تغییر ریاست سازمان اوقاف وامور خیریه اشاره کرد و افزود: مسئول جدید این سازمان استدلال هایی را مطرح کرد که نمی تواند به این پروژه کمک کند، بنابراین در نهایت این بنیاد مسکن و استانداری کرمانشاه بودند که اعتبار لازم برای پروژه که بیشتر از ۱۵ میلیارد تومان هم شد را فراهم کردند و بنیاد در این زمینه سهم بیشتری داشت.

وی افزود: این همکاری ناشی از عشق و ارادت رئیس فقید بنیاد مسکن(مرحوم تابش) به ائمه اطهار (ع) بود، چرا که ایشان طرح توسعه حرم مطهر حضرت معصومه (س)را نیز پیش از این انجام داده بودند.

 وی افزود: به هر حال با همت بنیاد مسکن حرم مطهر احمدبن اسحاق بازسازی شد و هم اکنون به نمادی برای بازسازی مناطق زلزله زده تبدیل شده است.

بازوند گفت: تلاش های بنیاد مسکن در این زمینه و نیز در زمینه ساخت ۱۳۲ هزار واحد مسکونی، تجاری و ... در مناطق زلزله زده حقیقتا جای تقدیر دارد.

بازوند گفت: حرم احمد بن اسحاق اکنون نیازمند تجهیز است و از بنیاد مسکن درخواست داریم این کار را هم تکمیل کرده و فرش های حرم را هم تامین کند.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به لزوم اجرای هرچه سریعتر طرح های هادی در روستاهای مناطق زلزله زده گفت: در روستاهای این مناطق به علت بازسازی و تردد خودروهای سنگین، معابر و کوچه ها عملا بسیار آسیب دیدند و نیاز است که بازسازی شوند.

وی افزود: این شرایط می طلبد که اجرای طرح های هادی در روستاهای مناطق زلزله زده بصورت ویژه تری پیگیری شود.

**** کرمانشاه ۱۶ سال از روند توسعه کشور عقب مانده/ مسئولان ویژه تر استان را ببینند
 

شهریار حیدری نماینده سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه از حرم مطهر احمدبن اسحاق به عنوان نماد وحدت در منطقه یاد کرد و افزود: این حرم مطهر هم مورد احترام اهل تسنن و هم مورد احترام اهل تشیع است.
 
وی افزود: این حرم مطهر پایگاه وحدت است و علاوه بر جایگاه مذهبی جایگاه اجتماعی به عنوان عامل وحدت در میان مردم دارد.

حیدری گفت: در روند بازسازی حرم مطهر احمدبن اسحاق قدردان زحمات تمام مسئولین و بویژه بنیاد مسکن هستیم، اما در روند تکمیل و توسعه حرم مطهر همچنان نیازمند کمک هستیم.

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات مناطق زلزله زده گفت: کرمانشاه با وجود هشت سال جنگ تحمیلی و هشت سال بازسازی پس از آن عملا ۱۶ سال از روند توسعه کشور عقب مانده است.

وی افزود: این عقب ماندگی از قطار توسعه کشور می طلبد که کرمانشاه در اعتبارات و طرح های زیرساختی ویژه دیده شود.

حیدری با اشاره به نیاز روستاهای استان به اجرای طرح هادی گفت: در حال حاضر در همین شهرستان های مرزی استان ۷۵ روستا به علت نبود همین زیرساخت ها خالی از سکنه هستند.

وی افزود: ۴۴۰ روستای دیگر این شهرستان های مرزی هم با مشکلات زیرساختی متعددی مواجه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =