کد خبر: 23959
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
زمین

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در اولویت برنامه‌های این سامان برای تثبت مالکیت اراضی است، گفت تا پایان سالجاری طرح کاداستر اراضی ملی در کشور به اتمام خواهد رسید و جشن پایان اجرای این طرح برگزار می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا همتی روز دوشنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: ثبت مالکیت دولت نسبت به اراضی ملی و دولتی از مهمترین دستاوردهای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و منابع طبیعی است که از تعرض به اراضی ملی و زمین‌خواری نیز جلوگیری می‌شود. 

وی اظهار داشت: اجرای این طرح در سال‌گذشته پیشرفت بالای داشت و بیش از ۵۵ میلیون هکتار کاداستر اراضی ملی در کشور برای حفاظت و تثبیت مالکیت دولت در عرصه ملی انجام شد.

به گفته وی، در کشور ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه ملی و منابع طبیعی وجود دارد که حفاظت و حراست از این  عرصه‌ها نیازمند کارهای حفاظتی و مشارکت مردم دارد.

همتی افزود: در عرصه‌های منابع طبیعی برنامه‌های مختلف از جمله پیشگیری از حریق و آتش‌سوزی، چرای دام در مراتع، کنترل کوچ، توسعه و حفاظت از جنگل در رویشگاه‌های پنج‌گانه  کشور، اجرای فعالیت‌های آبخیزداری، تقویت پوشش گیاهی در راستای جلوگیری از بیایان‌زایی و تخریب مراتع و جنگل، مقابله با بیماری، آفات و امراض و خشکیدگی، توسعه جنگل و مرتع و اجرای طرح‌های مرتعداری و جنگلداری در دست اجراست. 

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: جلب مشارکت مردمی و مردمی کردن طرح‌های منابع طبیعی از برنامه‌ها جدید سازمان است که برای تمام عرصه‌های منابع طبیعی طرح تهیه و برای هر طرح، یک مجری از بین مردم و بخش خصوصی انتخاب می‌شود تا موضوع مردمی کردن منابع طبیعی تحقق پیدا کند.

وی اظهار داشت: در حوزه منابع طبیعی در صورتی که مشارکت مردم نباشد، اجرای طرح‌های مختلف در حوزه حفاظت، ایجاد، اصلاح عرصه‌های منابع طبیعی محقق نخواهد شد

همتی به کمبود اعتبارات، تجهیزات، ماشین‌آلات، نیروی انسانی و نیروی متخصص به عنوان مهمترین مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: پارسال سه هزار و ۵۰۰ طرح با اعتباری بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در این سارمان اجرا شد که در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

وی افزود: پارسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور انجام شد و ۴۱۰ هزار هکتار عرصه ذخیره‌گاهی نیز تعیین وضعیت و تعیین نقشه شد.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اجرای طرح زراعت چوب به عنوان یکی از سیاست‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: ۲۲هزار هکتار توسعه زراعت چوب در کشور انجام شده است.

وی گفت: در راستای تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت در حوزه منابع طبیعی ۱۲ دستورالعمل تهیه و تدوین و ابلاغ شده که در این راستا ۲۱۰ تفاهم‌نامه و دستورالعمل مشارکتی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی منعقد شده است.

همتی به افزایش ۲۰۰ درصد اعتبارات سازمان در سالجاری نسبت به پارسال اشاره کرد و گفت: اجرای طرحهای مختلف از جمله تعیین وضعیت نیروهای قراردادی و حفاظتی ،بیمه و رفع مشکلات مالی قرقبانان و جنگل‌بانان در سطح کشور اجرا شده است.

وی گفت: برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص در سطح ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مجوز استخدام ۸۰۰ نیروی جدید در این سازمان دریافت شده و در آینده آزمون استخدامی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین اصغر احمدی به عنوان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختاری منصوب و از خدمات ۱۵ ماهه سید اسماعیل صالحی تجلیل شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =