کد خبر: 23722
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
کردستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از بهترین محرک‌های رونق اقتصادی در روستا است و می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق را نیز فراهم کند.

به‌ گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، یعقوب گویلیان روز سه شنبه در جلسه‌ هم اندیشی با مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی کردستان در سنندج به ظرفیت‌های متنوع تاریخی و طبیعی روستاهای استان و مستعد بودن برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی اشاره کرد و افزود: چند سالی است که در بسیاری از روستاهای کردستان ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی مورد توجه قرار گرفته است که این مساله بسیار جای خرسندی دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۶ اقامتگاه بوم گردی در استان مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: با ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی، علاوه بر توسعه گردشگری روستایی می‌توان زمینه اشتغال بسیاری از ساکنان روستاها را فراهم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اضافه کرد: هم اکنون مهم‌ترین منبع درآمد اهالی بسیاری از روستاهای استان کشاورزی و دامداری است که با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توان اقتصاد روستاها را از وابستگی کامل به کشاورزی و دامداری خارج کرد.

وی با تاکید بر اینکه اقامتگاه های بوم گردی باید محلی برای معرفی آداب و رسوم هر منطقه از استان باشند، گفت: حمایت های این اداره به اقامتگاه‌های بوم‌گردی براساس رعایت استانداردهای کیفی و ارائه خدمات مناسب به گردشگران مد نظر قرار می گیرد.

گویلیان یادآور شد: در سفر اخیر دبیر ستاد هماهنگی سفرهای وزیر به استان کردستان، توسعه اماکن اقامتی بوم‌گردی استان مورد تاکید ویژه قرار گرفت و مقرر شد این استان به عنوان پایلوت توریسم گردشگری روستایی کشور معرفی شود.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای افراد کم‌توان مناسب سازی شود

معاون ‌گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان نیز در این جلسه گفت: لازم است مدیران اقامتگاه‌های بوم گردی، فضاهای مختلفی را برای افراد کم‌توان جسمی مناسب سازی کنند.

آرمان وطن‌دوست با اشاره به اینکه کردستان به‌عنوان استان مقصد گردشگران داخلی و خارجی، از ظرفیت قابل‌ توجهی در زمینه اقامتگاه‌های بوم‌گردی برخوردار است، افزود: بوم‌گردی فقط اسکان گردشگر در خانه‌های روستایی نیست، بلکه باید مدیران و ساکنان آن منطقه بدانند که چگونه گردشگران داخلی و خارجی را برای سفر به روستاها ترغیب کنند.  

وی اضافه کرد: باید با آموزش‌هایی در این خصوص، شرایطی برای گردشگران به وجود آید که در کنار اقامت، از نمادهای فرهنگی و طبیعی منطقه بازدید کرده و از نزدیک تجربه یک زندگی روستایی را داشته باشند.

وطن دوست با بیان اینکه پیگیر مشکلات اقامتگاه‌ها هستیم، یادآور شد: در راستای ایجاد اشتغال روستایی، از طرح‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری و روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند، حمایت و استقبال خواهد شد.

بوم‌گردی‌های کردستان پس از شیوع ویروس کرونا متحمل آسیب‌های بسیاری شدند 

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان هم در این نشست هم اندیشی گفت: اماکن گردشگری کردستان از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی،  به دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف فعالیت‌های گردشگری، متحمل زیان‌های مادی زیادی شدند.

آوات مکاری اظهار داشت: هم اکنون اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت جدی این اداره، در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه امسال رویکرد جدید نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران، موضوع محور خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که مجموعه بومگردی استان با حضور در این نمایشگاه و با هنرمندی هر چه تمام بتوانند به معرفی جاذبه‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه بوم‌گردی بپردازند.

ضرورت آموزش مدیران و کارکنان اقامتگاه‌های بوم گردی

رییس جامعه بوم‌گردی کردستان نیز در این نشست، خواستار برگزاری دوره آموزشی برای مدیران و کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی استان شد و گفت: آموزش مدیریت واحدهای موجود و سرمایه‌گذاران جدید در بحث اجرای طرح‌های بوم‌گردی روستایی بسیار حایز اهمیت است.

سعید سجادی با بیان اینکه نرخ‌نامه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر اساس خدمات ارایه شده انجام می‌شود، افزود: حفظ کیفیت و ارایه خدمات طبق استاندارها در این مراکز باید به‌ صورت کامل رعایت شود.

وی یادآور شد: تمام فعالان این حوزه باید در سامانه جانا اطلاعات خود را ثبت کرده و با این تشکل در تعامل باشند.

در این جلسه مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به ارایه گزارش در خصوص حوزه فعالیت خود و بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (آثاری که قابلیت جابجایی دارند، مانند سکه‌ها و اسناد)، قنات و اماکن طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.  از مجموع آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و دارای ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =