کد خبر: 23501
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
روستا

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لنجان گفت: روستاهای این شهرستان به‌ویژه در بخش باغبادران و مسیر رودخانه زاینده‌رود، ظرفیت زیادی برای توسعه و رونق صنعت گردشگری و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارند که باید بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، احمد فتحی اظهار داشت: حدود ۴۰ روستا در این شهرستان به‌دلیل برخورداری از امکانات و شرایطی مانند قرار گرفتن در ساحل زاینده رود، طبیعت بکر و سرسبز، آثار تاریخی و باستانی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی دارای ظرفیت‌های بسیاری در صنعت گردشگری و اقامتگاه های بوم‌گردی هستند.

وی با اشاره به بخش باغبادران در شهرستان لنجان اظهار داشت: روستاهای این بخش که در مسیر رودخانه زاینده رود قرار دارند به‌دلیل جاری بودن آب در این منطقه، محصولات کشاورزی مانند به و گردو، خانه های تاریخی و طبیعت زیبا از ظرفیت های قابل توجهی برای رونق گردشگری در زمینه های مختلف مانند طبیعت، سلامت، غذا، ورزش و ایجاد اقامتگاه های بوم‌گردی برخوردارند.

وی با بیان اینکه روستاهایی مانند خشوییه علاوه بر قرار گرفتن در جوار رودخانه زاینده رود دارای بافت تاریخی و سنتی هستند، خاطرنشان کرد: استقبال زیادی از سوی مردم بویژه اهالی اصفهان برای گذراندن تعطیلات در این منطقه می شود که باید از این فرصت بهره‌برداری کرد.

فتحی با اشاره به اینکه بیشتر گردشگران به‌صورت کوتاه مدت و یک روزه به باغبادران می آیند، اضافه کرد: بر اساس تعاریف موجود، گردشگر حداقل ۲۴ ساعت ماندگاری با اقامت شبانه دارد اما در زمان حاضر باغبهادران بیشتر به یک خدمات رسان که خودش بی بهره مانده، تبدیل شده است.

شناسایی ۶۰۰ ویلای غیر مجاز در باغبادران

رییس اداره میراث‌ فرهنگی لنجان به شناسایی حدود ۶۰۰ ویلای غیر مجاز در بخش باغبادران اشاره کرد و گفت: این افراد خانه خود را برای اقامت گردشگران اجاره می دهند اما مجوز ندارند و نمی‌توان کنترل و نظارت کافی روی آنها داشت.

فتحی تاکید کرد: اگر این ۶۰۰ ویلا و خانه ساماندهی شوند صنعت گردشگری باغبادران رونق زیادی می یابد اما تاکنون بیشتر آنها برای دریافت مجوز مانند خانه مسافر و واحد بوم‌گردی اقدام نکردند درحالیکه با همکاری شهرداری باغبهادران، امکانات و مشوق هایی مانند تسهیلات بانکی و بیمه برای اعطای مجوز به آنها در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، برخی از این ویلاهای غیر مجاز در زمان حاضر هزینه گزافی برای اجاره ویلا از گردشگران دریافت می کنند که به شبی ۶ میلیون تومان هم می رسد و شاید سود آنها در این کار بیشتر از گرفتن مجوز باشد.

فتحی تاکید کرد: اگر این ویلاها مجوز دار و ساماندهی شود، نظارت روی آنها به خوبی انجام و از بروز برخی از آسیب های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

وی به ظرفیت سایر روستاهای لنجان نیز اشاره کرد و گفت: کاریز یکی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان نیز ظرفیت‌های گردشگری و بوم‌گردی بسیاری دارد و برنامه‌هایی برای رونق آن مانند ثبت قنات و حمام قدیمی در فهرست آثار ملی در حال انجام است.

فتحی با بیان اینکه کاریز به معنی قنات است، افزود: محصول انگور قرمز این روستا نیز شهرت دارد و امسال جشنواره انگور کاریز برگزار شد و در تلاش هستیم تا این جشنواره در فهرست رویدادهای گردشگری کشور ثبت شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر یک واحد بوم‌گردی در روستای کرچگان و ۲ خانه مسافر در باغبادران مجوز دارد، اضافه کرد: در مجموع حدود ۲۰ واحد در لنجان در حال اخذ مجوزهایی مانند خانه مسافر، هتل آپارتمان، بوم‌گردی و مجتمع گردشگری هستند درحالی‌که تعداد بسیار بیشتری از این رقم می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند.

رییس میراث فرهنگی لنجان تاکید کرد: دوران کرونا بر روی سرمایه گذاری در بخش صنعت گردشگری این شهرستان تاثیر منفی گذاشت اما امیدواریم در دوران پسا کرونا شاهد رونق بیشتر آن به‌ویژه در روستاها باشیم.

شهرستان لنجان با حدود ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی اصفهان قرار دارد و دارای سه بخش مرکزی، باغبادران و فولادشهر است؛ برنج لنجان به‌دلیل بو و طعم خوش بسیار معروف است.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۱۲ شهر و حدود یکهزار روستاست؛ بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن شامل میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان، مسجد جامع و سه قنات به ثبت جهانی رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =