کد خبر: 23450
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
اشتغال روستایی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: با برگزاری آموزش های حرفه مهارتی در ۱۴۰ روستای این استان زمینه آموزش جهار هزارو ۵۰۰ نفر در قالب ۱۸۰ رشته فراهم شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، عبدالمجید دراهکی روز چهارشنبه در نشست شورای اداری آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر افزود: توجه به آموزش مهارت‌ها در روستاها باعث توانمند مهارتی و استقلال شغلیو جلوگیری از مهاجرت  آنان به شهرها برای انجام کارهای خدماتی خواهد شد.

وی یادآورشد: آموزش‌های مهارتی بازار محور و بر اساس نیاز منطقه‌ای گامی برای ایجاد اشتغال پایدار است.

دروهکی گفت: یکی از پارامترهای عمده رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارآمد است و آموزش‌ فنی و حرفه‌ای راهکاری میانبر برای تربیت نیروی انسانی متخصص به شمار می‌رود.

وی اظهارداشت: آموزش‌ها باید بازار محور و بر اساس ظرفیت هر شهرستان، بخش و روستا اجرا شود .

دراهکی با بیان اینکه نظام آموزش فنی ‌و حرفه ‌ای مهم ترین بخش پازل مهارت آموزی نظام آموزشی کشور شناخته می‌شود افزود: آموزش فنی و حرفه‌ای یعنی مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری که در این میان مرتبط ساختن هرچه بیشتر آموزش با نیازهای اقتصادی و بازار کار یکی از مسایل عمده است.

وی اضافه کرد: تجدید نظر در عنوان‌ها و محتوای برخی دوره‌ها، بازنگری استانداردهای آموزشی شغلی متناسب با طرح الگوی آموزش‌های مهارتی بازارمحور، بازنگری روش‌های تدریس و متناسب ساختن برنامه‌ها با نیازهای کاربردی می‌تواند در کیفی‌سازی آموزش‌ها و جلب رضایت کارآموزان موثر باشد.

دراهکی بااشاره به ظرفیت‌های اشتغال استان بوشهر به عنوان قطب انرژی کشور گفت: همه مسئولان استانی باید تلاش کنند فرهنگ مهارت‌آموزی جایگزین مدرک‌گرایی شود و اگر چنین شود به طور قطع تحولی بزرگ در زمینه اشتغال در استان‌ ایجاد می‌شود و می‌توانیم امیدوار به رفع بیکاری در سال جاری و سال‌های آینده در کشور و استان بوشهر باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییــرات دنیــای کار، تنوع حرفه ها و مشــاغل تخصصی و نیمه تخصصی و رشــد آنهــا در آینده، وظایف امروز ســازمان آموزش های فنی و حرفه ای افزایش یافته و اهمیت تربیت نیروهای ماهر را دوچندان کرده اســت.

دراهکی اضافه کرد: امروز ۵۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و فرد بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلا عمیق نداشتن مهارت فنی می‌شود به همین دلیل امروز ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای دانشگاهی هستند.

وی گفت: شرط رونق کسب‌وکار، اشتغال مولد و توسعه پایدار همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری باهم است در این ارتباط در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از شروع دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد و زمینه‌ساز توسعه است.

دراهکی افزود: هدف اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر نهادهای آموزشی تربیت نیروی ماهر و توانمند است زیرا اثربخشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کلید کارآفرینی و عامل اصلی حل مشکل بیکاری در جامعه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =