آتش زبان

بخش کشاورزی به‌دلیل داشتن نقش حیاتی در تأمین غذای مورد نیاز کشور، تحقق امنیت غذایی و استقلال سیاسی و اقتصادی و توسعه پایدار یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشوری محسوب می‌شود.

ندا کنجکاو نیک- به گزارش روستانیوز، امنیت غذایی پیوسته به‌عنوان هدف اصلی سیاست‌های توسعه‌ای و دسترسی به مقدار کافی مواد غذایی و سلامت تغذیه‌ای همواره به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه و زیرساخت مهم پرورش نسل‌های آینده کشور مورد تأکید بوده است. امنیت غذایی دسترسی همه مردم به غذای کافی در هر زمان برای یک زندگی سالم است و در این میان محصولات شیلاتی و فعالان صنعت آبزی‌پروری و تولید غذاهای شیلاتی نقش مهمی در تأمین سلامت جامعه دارد.

استان گیلان یکی از استان‌های با ظرفیت بالا برای تولید آبزیان و محصولات شیلاتی است و شرکت «الماس آدرین پارس» با برند آکوارویال (زیرمجموعه هلدینگ 21بیضاء) همچون نگینی در این استان در زمینه تولید غذاهای بر پایه آبزیان می‌درخشد؛ شرکتی که کیفیت را سرلوحه تولید خود قرار داده و ستار آتش‌زبان، مدیر پروژه این شرکت، نیز می‌گوید کیفیت تنها مسابقه‌ای است که خط پایان ندارد و ما برای به‌دست آوردن مشتریان جهانی همواره خود را متعهد به تولید باکیفیت می‌دانیم، اما بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه تولید، دغدغه اصلی تولیدکنندگان غذای آماده است. وی به گفت‌وگو با «روستانیوز» نشسته است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

جناب آتش‌زبان، در مورد سابقه فعالیت‌هایتان توضیح دهید.

تحصیلات و فعالیت من در آلمان در حوزه صنعت غذا بوده است. حدود 19سال است که به ایران بازگشته‌ام و در راه‌اندازی کارخانه‌های مختلف اعم از کارخانه‌های تولید غذاهای آماده و سوسیس و کالباس، کارخانه فرآورده‌های شیلاتی در استان هرمزگان و بسیاری کارخانه‌های دیگر مشارکت داشته‌ام و اکنون هم در هجدهمین پروژه راه‌اندازی کارخانه تولیدات شیلاتی حضور دارم. در ضمن من اولین کارخانه سوسیس و کالباس گیاهی را با برند «نوپرو» در خاورمیانه در استان فارس راه‌اندازی کردم که می‌توان گفت در آن زمان ششمین واحد فعال تولید سوسیس و کالباس گیاهی در دنیا بود.

در رابطه با فعالیت هلدینگ 21 بیضا و اهداف آن توضیح دهید.

هلدینگ 21بیضاء بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی خاویاری غیرساحلی در ایران را در ملوسجان‌ دارد و دارای کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان و دام و طیور و پت در شهر بیضاء استان فارس است. این هلدینگ در جهت حمایت از کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی در استان‌های شمالی ایران و تکمیل و راه‌اندازی واحد تولید غذاهای کاملاً آماده در بندر انزلی با مشارکت موسسه ملی  فرآوری آبزیان کشور و مرکز فرآوری آبزیان در بندر انزلی ایجاد شد. تبدیل ماهیان خاویاری به ماهیان طعم‌دار خاویاری و دودی و طعم‌دار کردن ماهی قزل‌آلا با توجه به تکنولوژی موجود در کارخانه و نیز تولید فیله‌ دیگر ماهیان از جمله فعالیت‌های ماست.

بر چه اساسی استان گیلان و شهرستان بندر انزلی برای این کار انتخاب شد؟

با توجه به عدم فعالیت این مرکز در شهرستان انزلی برای سال‌های متوالی و وجود ماشین‌آلات متعدد در این مرکز، با همکاری موسسه علوم تحقیقات فرآوری آبزیان کشور اقدام به تکمیل ماشین‌آلات کردیم و با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۲میلیارد تومان خطوط تولید را کامل و با اجرای تعمیرات در تأسیسات و سیستم سرمایشی و افزودن فضاهای تولید و تعمیرات ساختمانی این مرکز را از یک بخش تحقیقاتی به مرکز تولیدی و تحقیقاتی تبدیل کردیم. از سوی دیگر مزایای زیاد پرورش ماهی، استفاده مزارع از خوراک تولیدی هلدینگ 21بیضاء، بالابودن کیفیت خوراک، جذب ماهی‌ و فرآوری‌ آن از دیگر دلایل انتخاب شهرستان انزلی برای فعالیت بود.

در حال حاضر چند درصد نیاز این واحد را خودتان و چند درصد را از پرورش‌دهندگان استان گیلان یا استان‌های دیگر تأمین می‌کنید؟

با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل، مواد مورد نیاز پرورش ماهی در وهله اول از استان گیلان و استان‌های اطراف تأمین می‌شود؛ البته در آینده‌ای نه‌چندان دور برای تأمین میگو و ماهیان جنوب مجبوریم به سمت تأمین مایحتاج از سواحل جنوب حرکت کنیم.

تولیدات شما چیست و برای جلب نظر افرادی که به بوی ماهی حساسیت دارند، چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ 

تولیدات ما شامل غذاهای آماده طبخ و کاملاً پخته‌شده (ناگت ماهی، ناگت میگو، کتلت شامی، شینسل ماهی و...)، غذاهای طعم‌دار تهیه‌شده از انواع ماهی به‌خصوص ماهیان خاویاری، ماهیان طعم‌دار دودی شده از ماهی قزل‌آلا و کپور ماهیان و انواع فیله‌های بسته‌بندی‌شده منجمد به‌صورت خام است.

برای از بین‌بردن بوی ماهی و جذب مشتریان جوان‌تر و کودکان هم با تست محصولات در کلوپ مصرف‌کنندگان کارخانه که متشکل از 90خانوار با ذائقه‌های متفاوت است، نتایج مطلوبی کسب کردیم و توانستیم در تهیه ماهی‌های مختلف با بازی‌کردن با طعم‌ها و از بین بردن بوی ماهی با نشان خیلی کمی از بوی ماهی محصولات را روانه بازار کنیم.

در مورد بازار محصولات خود در داخل و خارج کشور توضیح دهید.

در این زمینه با راه‌اندازی یک شرکت وابسته به هلدینگ در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به فروش محصولات در بازارهای خاورمیانه و کشورهای آسیای میانه خواهیم پرداخت. در شمال ایران نیز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی آبزیان در تهران در ماه اخیر باعث جذب مخاطبان از کشورهای روسیه، آذربایجان و ازبکستان در جهت واردات محصولات غذایی آبزیان به کشور خودشان شد که برنامه‌ریزی لازم توسط واحدهای بازرگانی و مارکتینگ شرکت برای حضور در این کشورها در حال انجام است.

با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت آبزیان و نگرانی مصرف‌کنندگان، نسبت به ثبات قیمت‌ها چقدر اطمینان دارید؟

هزینه‌های مربوط به تأمین مواد اولیه روی قیمت محصولات اثرگذار است، اما با توجه به تکنولوژی‌های موجود تا جای ممکن قیمت‌ها را ثابت نگه می‌داریم تا فروش آبزیان در کشور افزایش پیدا کند.

ظرفیت تولید این واحد چقدر است؟

با طی‌شدن مراحل تولید آزمایشی و تست محصولات در باشگاه مشتریان، از ماه آینده در بازار حضور پیدا خواهیم کرد. ظرفیت تولید کارخانه با توجه به دستگاه‌ها در بخش غذاهای آماده هشت تن، در بخش ماهیان دودی شده یک‌تن، در بخش ماهیان طعم‌دار شده سه تن و در بخش تولید فیله خام ماهیان سه تا چهار تن بسته به نوع ماهی است.

مراحل تأیید محصولات جهت فروش در بازار را تشریح کنید.

تیم‌های موجود در کارخانه شامل تیم آلفا متشکل از واحد تحقیق و توسعه و تولید و کنترل کیفی، تیم بتا متشکل از نفرات مدیریت و واحدهای فروش و مارکتینگ و تیم گاما متشکل از باشگاه مشتریان است. ماده غذایی تولیدی پس از تأیید و خروج از مراحل اول و دوم وارد بخش تیم گاما شده و در صورت تأیید و دریافت 70امتیاز از 100امتیاز، روانه بازار می‌شود؛ در غیر این صورت مجدداً ماده غذایی تولیدی در واحد تحقیق و توسعه مورد بررسی و اصلاح قرار می‌گیرد، سپس مراحل آلفا، بتا و گاما را جهت تأیید مجدداً طی خواهد کرد.

در حال حاضر چه تعداد افراد و با چه تخصص‌هایی با شما همکاری دارند؟

در حال حاضر در حال جذب بیش‌تر نیروهای کارشناسی، مهندسی و کارگری بومی منطقه هستیم و تاکنون 30نفر را وارد کارکردیم و امیدواریم با افزایش ظرفیت تولید و با سه شیفت شدن زمان کار، تعداد نیروها را به 100نفر افزایش بدهیم.

حمایت مسئولان محلی و استانی و سازمان شیلات ایران از خود را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ضمن دریافت حمایت کامل از موسسه ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، سعی در جلب حمایت مسئولان استانی داریم. همچنین تلاش ما در جهت افزایش استخدام نیروهای انسانی و تبدیل این مرکز به یک کارخانه و با  ایجاد واحد تحقیق و توسعه و ایجاد فرصت‌های طلایی برای کارشناسان و مهندسان صنایع غذایی، شیلات و فرآوری آبزیان در شرکت ۲۱ بیضاء در انزلی است و در عین حال در مذاکرات با مرکز فرآوری آبزیان انزلی و دانشگاه صنایع غذایی رشت، زمینه ورود دانشجویان و محققان صنعت آبزیان به عرصه عملی یادگیری در صنعت را فراهم خواهیم کرد.

برای بسته‌بندی محصولات از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنید؟

در حال حاضر این شرکت با استقرار و استفاده از دستگاه بسته‌بندی ترموفرمینگ آلمانی در کارخانه ظروف و بسته‌بندی‌های متنوعی دارد. دستگاه جدید بسته‌بندی پیلوپک هم طی چند هفته آینده به واحد بسته‌بندی ما اضافه خواهد شد.

استراتژی شما در جهت ورود 100درصدی به بازار و ایجاد نیاز در مشتریان چیست؟

این مسأله با هدف قرار دادن مشتریان یا مصرف‌کنندگان و با ارائه اطلاعات مربوط به ارزش ماده غذایی از طریق بیلبوردها، تلویزیون و... توسط سیستم مارکتینگ کارخانه در حال برنامه‌ریزی است.

با کدام سازمان‌ها همکاری می‌کنید؟

در ابتدا با سازمان شیلات، مرکز تحقیقات فرآوری آبزیان و وزارت جهاد کشاورزی و سپس جهت دریافت پروانه غذاهای آماده طبخ با سازمان علوم پزشکی در ارتباط هستیم. در مورد تولیداتی که دارای استاندارد ملی تعریف‌شده هستند نیز با سازمان استاندار گیلان  در ارتباطیم. همچنین می‌توان با ارائه پیش‌نویس استانداردهای غذاهای تولیدشده آبزیان در جهت تدوین این استانداردها در کمیته فنی  استاندارد استان گیلان اقدام کرد و بعد در کمیسیون ملی استاندارد ایران، استاندارد ملی آن را به تصویب رساند.

علاوه بر ماهی به‌عنوان ماده اصلی تولید، سایر مواد جانبی مثل ادویه‌ها و افزودنی‌های مورد نیاز را از کجا تأمین می‌کنید؟

در حال حاضر افزودنی‌ها از کارخانه‌های مورد تأیید و دارای پروانه ساخت کشور تهیه می‌شود. همچنین مواد افزودنی و مواد مربوط به بخش بسته‌بندی را از داخل کشور تأمین می‌کنیم.

تاریخ مصرف منطقی درج شده جهت مصرف آبزیان روی بسته‌بندی‌های شما حداقل و حداکثر چقدر است؟

برای ماهیان طعم‌دار شده پرچرب تازه 10روز، برای ماهیان کم‌چرب تازه 16روز، برای غذاهای آماده طبخ منجمد شش ماه و برای ماهیان دودی قزل‌آلا سه ماه ماندگاری تعیین شده است.

آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به وجود توانایی لازم در ارائه محصولات باکیفیت و احداث کارخانه‌های جدید در این صنعت، بازار پررونقی را در آینده برای آبزیان شاهد خواهیم بود.

سخن پایانی شما چیست؟

مسأله مهم در این صنعت تأمین مواد اولیه با قیمت ثابت برای مدت طولانی جهت جلوگیری از افزایش قیمت است، اما پیش‌بینی وضعیت آینده مشکل است. همچنین سعی ما بر این است که با افزایش تعداد خطوط تولید، در آینده‌ای نه چندان دور با خریداری محصولات پرورش‌دهندگان ماهی و فرآوری آن‌ها به نحو احسن، نگرانی پرورش‌دهندگان آبزی را از نظر بازار فروش کاهش دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =