کد خبر: 23084
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
محمود بدلی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه اکثر واحدهای مسکونی روستایی با مصالح غیرمقاوم ساخته شده، در مقابل سوانح طبیعی تاب آوری کمتری دارند و پیش بینی شده سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور مقاوم شود که سهم استان امسال ۱۳ هزار واحد است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمود بدلی افزود: تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی هر واحد مسکن روستایی از ۵۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال افزایش یافته و این امر زمینه ای برای توسعه مقاوم سازی مساکن روستایی است.

وی با بیان اینکه مدت بازپرداخت این تسهیلات از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش یافته، اظهار داشت: کارمزد این تسهیلات پنج درصد است که بانک‌های ملی، رفاه کارگران، مسکن، صادرات، ملت و کشاورزی عامل اعطای این تسهیلات هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی با بیان اینکه ضمانت این تسهیلات به صورت سفته زنجیره‌ای بوده که سه نفر می‌توانند همزمان برای همدیگر ضامن شوند، اظهار داشت: ۱۰۷ هزار نفر برای استفاده از تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به بنیاد مسکن شهرستان های استان مراجعه کرده اند که ۹۷ هزار نفر آنها با بانک های عامل قرار داد منعقد کرده اند.

بدلی در خصوص تعداد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده استان گفت: کار مقاوم سازی ۸۹ هزار و ۸۴۰ واحد مسکن روستایی در آذربایجان غربی به اتمام رسیده است.

به گفته وی از نظر این نهاد هر واحد مسکونی که در ساخت آن مشخصات کامل فنی آیین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان رعایت نشود، مسکن غیرمقاوم تلقی می‌شود و نیازمند مقاوم‌سازی است.

اختصاص ۴ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال به عمران روستاهای آذربایجان‌غربی

بدلی اضافه کرد: برای اجرای طرح‌های عمران روستایی این استان امسال چهار هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی افزود: از مجموع این میزان اعتبارات اختصاص یافته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در سال جاری هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال آن مربوط به قیر رایگان است.

وی ادامه داد: براساس تخصیص اعتبارات، عملیات اجرای طرح هادی در ۱۰۰ روستایی استان آذربایجان‌غربی شروع شده است که اگر کل اعتبار در نظر گرفته شده امسال اختصاص پیدا کند کار عمرانی در ۲۳۰ روستای دیکر آغاز خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در خصوص اجرای طرح هادی در مناطق روستایی این استان اضافه کرد: تاکنون اجرای طرح هادی در ۷۷۱ روستایی استان که بالای ۲۰ خانوار دارد به اتمام رسیده است.

بدلی با بیان اینکه ۶۵ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ خانوار استان از اجرای طرح هادی بهره مند شده اند، افزود: در سطح آذربایجان غربی، ۲ هزار و ۱۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که کار مطالعاتی اجرای طرح هادی در تمامی آنها انجام و در اختیار دهیاران آن قرار گرفته است.

وی گفت: طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.

در مجموع ۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از آن‌ها بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =