کد خبر: 23082
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
سد فینسک

فینسک، خواب جنگل‌های بکر هیرکانی و درختان نادر آن را برهم زده و به کابوس شب و روز مزرعه داران حاشیه و پایین دست این پروژه مخرب تبدیل شده و با تکمیل آن صدها هکتار از مزارع و چند روستای حاشیه زیرآب می‌رود.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، کوچ اجباری و مهاجرت از دیگر پیامدهایی است که پروژه مخرب سدسازی فینسک در بالادست سرشاخه‌های آبی تجن آن را دامن خواهد زد و به ناچار برخی از روستاییان سه روستای حاشیه و پایین دست باید آهنگ سفر ساز کنند.

با آنکه رئیس جمهور دستور ساخت سد فینسک را صادر کرد اما مافیای سدسازی توجهی به آن ندارند و ساخت سد به صورت سه شیفت در حال احداث است.

محمد اکبری از دوستداران محیط زیست و کارشناس علوم کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه سد فینسک شامل یک طرح با سه پروژه بوده که ساخت سد از سرشاخه‌های اسپی رود به عنوان منبع اصلی رودخانه تجن از جمله آن است، گفت: از سه طرح فینسک پروژه ساخت سد در گذشته مصوب شد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه سد فینسک با گنجایش ۱۳.۵ میلیون مترمکعب و ارتفاع ۵۸ متر برنامه ریزی شده است، افزود: متأسفانه بودجه‌ای نیز برای آن در ردیف بودجه سالانه تخصیص داده شده است.

وی با اظهار اینکه یکی از پروژه‌های که ذیل سد فینسک طراحی شده است، احداث بند انحرافی است که بخشی از آب رودخانه تجن را جذب می‌کند، گفت: بند انحرافی در پایین دست سد احداث می‌شود و آب آن با استفاده از سیستم لوله گذاری به طول ۶۲ کیلومتر در منطقه حفاظت شده به محل پروژه در سمنان منتقل می‌شود.

اکبری یادآور شد: پروژه سد فینسک و بند انحرافی در صورت احداث بخشی از منابع آبی سد تجن را می بلعد و و اجرای این طرح‌ها مانند هر عملیات بتن محور دارای پیامدهای زیانباری برای استان مازندران دارد.

پروژه سد فینسک و بند انحرافی در صورت احداث بخشی از منابع آبی سد تجن را می بلعد و و اجرای این طرح‌ها مانند هر عملیات بتن محور دارای پیامدهای زیانباری برای استان مازندران دارد

این کارشناس با عنوان اینکه حذف بخشی از حق آبه رودخانه تجن و اراضی کشاورزی حاشیه را دچار کم آبی خواهد کرد، گفت: تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی حاشیه دچار مشکل می‌شود و ۴۴ هکتار از جنگل‌های ارزشمند هیرکانی در محل احداث سد به طور کامل نابود و پاکتراشی می‌شود.

وی گفت: همچنین ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مردم در سه روستای حاشیه از جمله ملاده و دو روستای دیگر زیر آب می‌رود و مردم مجبور به مهاجرت اجباری و آواره شدن در شهرهای دیگر می‌شوند.

وی ادامه داد: پیگیری‌های زیادی از سوی کارشناسان و مردم صورت گرفت و اقدامات خوبی از سوی نمایندگان رخ داد و در نهایت وزیر نیرو در سفر به سمنان اعتراف کرد که این استان در بخش شرب، صنعت و کشاورزی دچار کم آبی نیست و نیازی به احداث سد فینسک و شیرین سازی آب کاسپین نیست.

اکبری یادآور شد: همچنین رئیس جمهور دستور توقف سد را دادند و قرار شد تا حصول توافق بین ذینفعان و مردم در دو استان اجرای پروژه متوقف باشد ولی شاهد هستیم که توجه‌ای به دستور رئیس جمهور نمی‌شود و به صورت سه شیفت احداث این سد در دست است.

وی از نمایندگان، استاندار و ائمه جمعه و سایر افراد خواست تا موضوع توقف سد را پیگیری و از احداث سد جلوگیری کند.

راه حل جایگزین فینسک در دستور کار قرار گیرد

همچنین منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود نیز با انتقاد از آغاز به کار دوباره سد فینسک پس از دستور توقف صادر شده از سوی رئیس جمهور، ساخت این پروژه را اتلاف آشکار بیت المال دانست و گفت: این درحالی که آیت الله رئیسی در جلسه پنجشنبه با نمایندگان استان‌های شمالی اعلام کردند که هیچ تعهدی برای ادامه این پروژه در سفر به سمنان داده نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: ضمن پیگیری برای برخورد قانونی با متخلفان امر باید در اسرع وقت دستور کامل توقف این پروژه صادر شود.

وی گفت: این پروژه دارای مشکلاتی بوده از این رو باید احداث سد ملغی و راه حل جایگزین در دستور کار قرار گیرد و ادامه اجرای این طرح نوعی تخلف است زیرا سبب خسارت و بروز تنش‌های اجتماعی و چالش‌های دیگر می‌شود.

زارعی با عنوان اینکه ساخت سد فینسک روی رودخانه اسپی رود باید به نظر کارشناسان توجه شود زیرا اجرای این پروژه غیرضروری است.

در عین حال حسین اسلامی استاد دانشگاه و مدیر پژوهشگاه ساری شناسی نیز با بیان اینکه آب تجن نباید برای سد فینسک منتقل شود، گفت: اگر مردم همسایه مان آب شرب نداشته باشند، آب شرب خانه‌هایمان را به آنان خواهیم داد ولی انتقال آب به کویر معنایی ندارد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: کارخانه و صنایع آب بر موجود در کویر باید جمع و صنایع به کنار آب منتقل شود نه آنکه آب را به کویر منتقل کنیم و آن‌هایی که نقشه کشیدند و مجوزها را دریافت کردند باید پاسخگو باشند.

اسلامی تاکید کرد: آن‌هایی که منابع ملی را هدر دادند باید به افکار عمومی پاسخ دهند.

سد فینسک، دشت‌های سبز و بکر مازندران را مورد تهدید قرار می‌دهد و با توجه به هشدار کارشناسان این طرح سبب کمبود منابع آبی و بروز تنش‌های آبی و آسیب‌های جدی به جنگل‌های هیرکانی خواهد شد و باید از ساخت آن جلوگیری کرد.

طرح انتقال آب دریای خزر نیز سال‌ها به دغدغه فعالان محیط زیست و کارشناسان تبدیل شده است و به نظر می‌رسد اجرای این طرح و ساخت سد فینسک بیش از هر چیز، غارت منابع آبی مازندران را نشانه گرفته است. پس از آنکه دست فلات مرکزی کویر با طرح شیرین سازی به دریا نرسید، ساخت سد فینسک روی میز قرار گرفت تا طبیعت بکر و زیست بوم کرانه خزر را به نابودی کشاند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =