زنبور

صادرکننده موفق و نمونه صنعت زنبورداری کشور بابیان این‌که اکنون بزرگ‌ترین مشکلات صادرات محصولات در صنعت زنبورداری، موانع مبادله ارز و نبود تجار تخصصی عسل است، گفت: متأسفانه عدم نظارت در بازه‌ای از دهه 90 سبب صادرات محصولات کم‌کیفیت و سلب اعتماد جهانی شده که باید این دیوار بی‌اعتمادی با صادرات محصولات عالی، کوتاه شود.

به‌ گزارش روستانیوز، علیرضا کردیان اظهار داشت: تحریم‌ها، موارد سیاسی و بخشی هم مباحث کیفیت و استانداردها در کاهش صادرات عسل ما دخیل بوده است. به ذائقه مخاطب خارجی و بسته‌بندی و تبلیغ جهانی هم توجهی نداشتیم. ما تبلیغات خوبی برای عسل ایران نداریم که سبب اعتبار ما در جهان شود و موانعی زیادی اکنون برای صادرات عسل وجود دارد که در محصولات جانبی زنبورعسل این مشکلات بیش‌تر است.

وی تصریح کرد: مشکل بزرگ این‌جاست که وقتی با مشتریان خارجی و نیز کارشناسان صادرات در نمایشگاه‌ها و کنگره زنبورعسل صحبت می‌کنیم، درمی‌یابیم که اعتمادی به محصولات ایرانی وجود ندارد و تمایلی برای خرید نیست و وقتی علت را می‌پرسیم، می‌گویند ما عسل ایرانی را این‌جا یک نمونه از کارخانه می‌گیریم و آزمایش می‌کنیم و پس از تائید خرید و اقدام به واردات، محصولی که دریافت می‌کنیم، متأسفانه 180درجه با نمونه فرق دارد؛ یعنی آن چیزی که در ویترین ارائه می‌دهند با چیزی که صادر می‌کنند، متفاوت است. این مشکل بزرگی است و متأسفانه تاجران غیرتخصصی سودجو، بی‌اعتمادی به محصولات ایرانی را رقم زده‌اند.

متأسفانه در بسیاری زمان‌ها و در برهه اوایل دهه 90 هیچ نظارت کیفی بر صادرات عسل اعمال نشد و این سبب صادرات اقلام بی‌کیفیت و از بین رفتن اعتبار عسل ایرانی در بسیاری از مجامع شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =