گیاهان دارویی

طبق آمارها گردش مالی صنعت گیاهان دارویی در سال 1996 شصت میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2010 به صد میلیارد دلار رسیده و آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که در سال 2016 حجم تجارت گیاهان دارویی در دنیا به بیش از 200 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) به نقل از روابط عمومی انجمن ارگانیک ایران، محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه کارگاه آموزشی تولید گیاهان دارویی ارگانیک که روز دوشنبه در مرکز آموزش عالی امام خمینی کرج برگزار شد به تشکیل ستاد گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: یک زمانی 50 تا 60 قلم انواع پماد و شربت تولید می شد و برنامه هایی برای پیشبرد این موضوع تدوین شد، اما به دلیل حضور کمرنگ بخش خصوصی  در این حوزه این موضوع رو به افول رفت، اما با تشکیل ستاد گیاهان دارویی این موضوع مجدد به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

وی تدوین سند گیاهان دارویی را عاملی در توسعه گیاهان دارویی در حوزه های مختلف برشمرد و افزود: در این سند تحقیقات و تولید، عرصه زراعی و توسعه بازار به صورت زنجیره دیده شده که در  افق 1404 هم آمده است، چرا که یکی از دلایلی که گیاهان دارویی مورد اقبال واقع نمی شود ترس از بازار مصرف آن است و می توان از کشاورزی قراردادی در این حوزه بهره برد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: صدهزار هکتار در قالب طرح توسعه گیاهان دارویی زیر کشت قرار دارد که شامل زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی است و در حوزه دریاچه ارومیه هم کشت گیاهان دارویی می تواند هم به اقتصاد کشاورزان و هم صرفه جویی در مصرف آب و احیای دریاچه کمک کند.

ضرورت ایجاد مزارع مادری گیاهان دارویی

معاون حجتی ایجاد مزارع مادری در حوزه گیاهان دارویی را ضروری دانست و افزود: با این کار بذری که بین کشاورزان و تولید کنندگان توزیع می شود کنترل شده است.همچنین باید از مدیریت ترویج و حوزه آموزش در راستای تولید گیاهان دارویی ارگانیک استفاده کنیم و از آنجایی که گیاهان دارویی مصرف مستقیم دارند نباید باقی مانده سموم داشته باشد و ما باید از ابتدا پایه را درست بنا کنیم.

200 میلیارد دلار گردش مالی صنعت گیاهان دارویی در دنیا 

در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی سیدرضا نورانی رئیس مدیره انجمن ارگانیک ایران به اهمیت و نقش گیاهان دارویی در صنعت تولید دارو اشاره کرد و گفت: امروزه بیماری های صعب العلاج در حال افزایش است و  استفاده از گیاهان دارویی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رو به جهش است.

وی به تنوع گیاهان دارویی در ایران اشاره کرد و گفت: 2300 نوع گیاه معطر دارویی در ایران شناخته شده که 450 مورد آن در صنعت دارویی استفاده می شود و ما رتبه هفتم آسیا در حوزه گیاهان دارویی را داریم و طبق آمارها گردش مالی صنعت گیاهان دارویی در سال 1996 شصت میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2010 به صد میلیارد دلار رسیده و آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که در سال 2016 حجم تجارت گیاهان دارویی در دنیا به بیش از 200 میلیارد دلار رسیده است و بانک جهانی پیش بینی کرده است تا در سال 2050 این رقم به 5 هزار میلیارد دلار در دنیا برسد.

به گفته رئیس هییت مدیره انجمن ارگانیک ایران اکنون 156 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور است که 172 هزار تن گیاه دارویی از آن استحصال می شود.

نورانی اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر چالش های تولید محصولات ارگانیک در کشور برطرف شود چرا که تولید این نوع محصولات هم سلامت محیط زیست ر ابه همراه دارد و هم ارزش افزوده بیشتر و ارز آوری برای کشور دارد.

سهم بالایی در تجارت گیاهان دارویی ارگانیک در دنیا نداریم 

دکتر حسین محمودی استادیار دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش انجمن ارگانیک ایران نیز در این کارگاه آموزشی به اهمیت تولید گیاهان دارویی ارگانیک اشاره کرد و گفت توسعه در تولید و تجارت گیاهان دارویی ارگانیک هم درآمد خوبی را برای فعالان در پی خواهد داشت و نیز سهم قابل توجهی در اشتغال خواهد داشت. در حال حاضر کشورهای اروپایی به ویژه آلمان تقاضای بالایی برای خرید گیاهان دارویی ما دارند که برای ایجاد یک بازار با ثبات نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق و گام به گام است.  در حال حاضر ما سهم بالایی در تجارت گیاهان دارویی ارگانیک در دنیا نداریم در حالیکه شرایط اقلیمی و تنوع ژنتیکی بسیار خوبی برای تولید گیاهان دارویی و برداشت از عرصه های طبیعی داریم.

طبق آخرین آمار 283584 هکتار گیاهان دارویی ارگانیک کشت شده و 3634192 هکتار گیاهان دارویی ارگانیک برداشت از عرصه (Wild Collection) در جهان داریم که ایران تنها 1791 هکتار گیاهان دارویی ارگانیک کشت شده و حدود 25000 هکتار گیاهان دارویی ارگانیک برداشت از عرصه دارد که هنوز رقم قابل توجهی نیست.

برای توسعه تولید و تجارت گیاهان دارویی ارگانیک ابتدا باید فرصتها و چالش های تولید گیاهان دارویی ارگانیک را شناسایی کرد تا پس از آن به یک برنامه راهبردی رسید. در حال حاضر دفتر طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با کمک انجمن ارگانیک ایران و دانشگاه شهید بهشتی تهیه این برنامه را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =