مسعود منصور

علی اکبر متکان معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات منابع طبیعی، بهره‌گیری سازمان جنگل‌ها از تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا برای حفاظت از جنگل‌ها را امیدوارکننده خواند و اقدامات سازمان جنگل‌ها را در ارتقای ضریب حفاظتی منابع‌طبیعی ستود.

به گزارش روستانیوز به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی در ادامه و در حاشیه بازدید از موزه و نمایشگاه منابع طبیعی گفت: وظایف سازمان جنگل‌ها به خاطر نوع کار و اقدامات فنی که در آن وجود دارد از پیچیدگی خاصی برخوردار است، بنابراین در وزارت جهاد کشاورزی تلاش بر این است توجه خاصی به لحاظ سختی شرایط کار به مجموعه سازمان مذکور شود.


معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی در ادامه و در دیدار مسعود منصور، وظایف سازمان جنگل‌ها را در مدیریت زمین و منابع‌طبیعی بسیار سنگین و پرمسئولیت خواند و افزود: توقعات مردم و مسئولین از این حوزه امروز بسیار بالاست.علی اکبر متکان همچنین خاطرنشان کرد: در مدیریت جنگل موضوع مطالعات اهمیت ویژه‌ای دارد و همکاری و تعامل بخش اجرا و دانشگاه می‌تواند به مقوله حفاظت بهینه از جنگل‌ها کمک نماید.
متکان، اجرای طرح کاداستر در منابع‌طبیعی و بویژه جنگل را بسیار مؤثر دانست و افزود: اگر کاداستر اراضی به خوبی و درست انجام شود و پایگاه داده‌ها شکل بگیرد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مدیران در حوزه حفاظت جامه عمل بپوشاند.

هم افزایی می‌تواند به تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی کمک کند
دکتر محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی که متکان معاون توسعه و مدیریت منابع این وزارت را همراهی می‌کرد به مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها گفت: سازمان جنگل‌ها از ظرفیت نیروی انسانی خوبی برخوردار است و  برنامه‌ها و کارکردهای خوبی در بخش‌های مختلف دارد اما مهم این است که با هم‌افزایی بتوانیم از این راهبردها برای حفاظت از جنگل‌ها و تعادل بخشی به آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم.


وی گفت: سازمان جنگل‌ها باید برخی اقدامات و راهبردهای خود را در قالب قانون بودجه، تجلی بخشد تا بتواند از بخش درآمدها و ظرفیت‌هایی که در این بخش وجود دارد به برنامه‌های خود سرعت ببخشد.
معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: جنگل‌ها و مراتع با توجه به کارکردهای اجتماعی و اقتصادی که دارند اگر خوب صیانت شوند، منافعش به جنگل‌نشینان، عشایر و روستاییان حاشیه منابع‌طبیعی می‌رسد.
او افزود: سازمان جنگل‌ها برای مدیریت منابع‌طبیعی کشور نیازمند توجه بیشتر است و وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را دارد تا در فرایند بودجه حمایت‌های لازم را از این سازمان داشته باشد. 
دکتر قربانی همچنین استفاده سازمان از فنآوری‌های نوین را مناسب و امیدوارانه خواند.

بیش از 80 درصد مساحت کشور تحت مدیریت منابع طبیعی قرار دارد
در ابتدای این نشست رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گزارشی از عملکرد منابع‌طبیعی در بخش جنگل، مرتع، بیابان و آبخیزداری را ارائه کرد. منصور گفت: سازمان جنگل‌ها بیش از 80 درصد از مساحت کشور را به طور مستقیم مدیریت می‌کند و مابقی مساحت کشور نیز متأثر از اقدامات منابع‌طبیعی است.


وی افزود: کشور ما در حال توسعه است و توسعه امری اجتناب‌ناپذیر است و بنابراین بخش زیادی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها که می‌خواهند در بخش توسعه و عمران کار کنند مستقیماً با منابع طبیعی در ارتباط هستند.رییس سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری از ارائه گزارش خود، به مساحت و گستردگی جنگل‌ها، مراتع و اراضی بیابانی کشور اشاره کرد و افزود: 850 هزار خانوار روستایی و عشایری هم اکنون زندگی شان وابسته به مراتع کشور است.
او یادآور شد: مراتع کشور ظرفیت پذیرش 36 میلیون واحد دامی را دارد اما آنچه اکنون از مراتع استفاده می‌شود دو برابر ظرفیت است.


مسئول اول منابع طبیعی کشور در ادامه به کارکردهای آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از خسارت سیل، فرسایش خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: هر هکتار اقدامات آبخیزداری منجر به تولید و استحصال 530 متر مکعب آب می‌شود.
منصور همچنین یادآورشد: اقدامات سازمان جنگل‌ها در سال گذشته در قالب 9 محور اصلی و 18 برنامه راهبردی دنبال شده و کلیه این اقدامات به شکل جهشی و در قالب برنامه اقدام یکساله از سوی ستاد و ادارات منابع‌طبیعی استان‌ها اجرایی و دنبال شده است و در سال جاری نیز در قالب طرح 1400*14*3 برنامه و راهبردهای اصولی به صورت جهادی و جهشی دنبال می‌شود.


وی نظارت بر پیشرفت کار و رفع موانع موجود را بسیار پر اهمیت خواند و گفت هر هفته حداقل دو جلسه اختصاصی برای بررسی عملکرد ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها برگزار می‌شود. 
رئیس سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت انگیزه نیروی انسانی و شرایط کار در سطوح مختلف اداری و میدانی بر تأمین و پرداخت به موقع حقوق جنگلبانان و پرداخت سختی کار را ضروری برشمرد و خواستار بازگشت درآمدهای سازمان و مساعت‌ها و حمایت وزارت متبوع شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =