کد خبر: 21929
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
گندم

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های غلط در حوزه انتقال آب در سنوات گذشته منجر شده تا کشاورزی در معرض نابودی قرار بگیرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی  در مورد تاثیرات بی آبی بر امنیت غذایی کشور گفت: کشاورزی به عنوان پیشرو در مولد اقتصادی و تامین امنیت غذایی هر کشوری محسوب می‌شود و نقش ویژه‌ای در تولید کالاهای استراتژیک و اساسی همچون ذرت و نهاده‌های دامی دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: بی توجهی چند ساله به حوزه کشاورزی امروز موجب وارد کردن بخش عظیمی از نهاده‌های دامی شده است که نه تنها منجر به خروج ارز از کشور شده است بلکه بازار اشتغال در کشاورزی را هم در طی سال‌های اخیر از دست داده‌ایم. در حال حاضر فصل کشت محصولات پاییزه است. استانی همچون خوزستان با ظرفیت تولید حدود ۱/۵ میلیون تن گندم می توانست رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در کشور از آن خود کند. 

اختلاف قیمت گندم وارداتی و تولید داخلی زمین تا آسمان است 

وی ادامه داد: عدم رهاسازی آب برای کشت کشاورزی و جای خالی مدیریت درست موجب شده است تا ما تمهیدات لازم را در بخش تامین آب در نظر نگرفته و از طرفی بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت غرامت به کشاورزان به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور باعث شده که شرایط بدتری را نسبت به سال‌های گذشته در واردات کالاهای اساسی داشته باشیم، در حال حاضر حداقل قیمت هر کیلو گندم وارداتی ۲۰ هزار تومان برای دولت هزینه دارد این در شرایطی است که همین میزان گندم تولید داخل را از کشاورزان به مبلغ ۶ هزار تومان خریداری می‌کنیم، با یک حساب سرانگشتی ساده اختلاف قیمت بین گندم وارداتی و تولید داخلی نشان می‌دهد چه میزان ارز از کشور برای محصولی که توانایی تولید داخلی آن را داشتیم، خارج کرده‌ایم.

توجه به کشاورزی و تامین حقابه کشاورزان خوزستانی و دیگر استان‌ها که ظرفیت بسیار بالایی در تولیدات کشاورزی دارند از جمله موضوعاتی است که ابعاد متفاوتی از مسائل نظیر واردا‌ت کالاهای اساسی، خروج ارز از کشور ، دامنه اشتغال، مهاجرت از روستا به شهرها را به دنبال دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: توجه به کشاورزی و تامین حقابه کشاورزان خوزستانی و دیگر استان‌ها که ظرفیت بسیار بالایی در تولیدات کشاورزی دارند از جمله موضوعاتی است که ابعاد متفاوتی از مسائل نظیر واردا‌ت کالاهای اساسی، خروج ارز از کشور ، دامنه اشتغال، مهاجرت از روستا به شهرها را به دنبال دارد.

نگاه ویژه به کشاورزی و تامین کالاهای اساسی وجود ندارد

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: عدم تامین آب استان خوزستان و دیگر استان‌های همجوار، بی توجهی به طرح توسعه و عدم بهره وری از طرح ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری در حوزه کشاورزی و تقسیم اراضی که مربوط به ۲۵ سال گذشته بود و شامل زمین‌های کشاورزی ایلام و خوزستان می‌شد که منجر به رونق اشتغال حدود ۸۰۰ هزار نفر در عرصه کشاورزی به صورت مستقیم و غیر مستقیم را در بر می‌گرفت و…. تمام موارد عنوان شده نشان می‌دهد نگاه ویژه به کشاورزی و تامین کالاهای اساسی وجود نداشته است.

وی یادآور شد: وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت نیرو باید تمهیدات لازم را برای تامین آب کشاورزی و جبران خسارات وارد شده بر کشاورزان را در نظر بگیرند تا امنیت غذایی کشور در مخاطره قرار نگیرد.

سیاست‌های نادرست در مدیریت آبی عواقب دارد

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سیاست‌های غلط در حوزه انتقال آب در سنوات گذشته منجر شده تا کشاورزی در معرض نابودی قرار بگیرد به فرض مثال صنایع آب بر باید در کنار دریا مورد بهره برداری قرار می‌گرفت نه شهرهای خشک که مجبور به انتقال آب با هزینه های کلان باشیم، سیاست‌هایی که در حوزه سد سازی در نظر گرفته می‌شود متاسفانه با تک بعدی نگاه کردن منجر به هدر رفت حجم عظیمی از آب شده است، شرایط کشور به گونه ای است که در حال حاضر وارد خشکسالی شده و متاسفانه سال‌های خشکسالی بیشتر از ترسالی است که این خشکسالی طبق گفته کارشناسان در طی ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

بیشتربخوانید:

آب شیرین کن ها می توانند ریشه خشکسالی را خشک کنند/ تشنگی ایران را از قلب سیستان و بلوچستان تعریف کنیم

بحران فاضلاب شهرهای خوزستان فاجعه ای زیست محیطی و تهدید جدی برای سلامت مردم است

عضو هیات رییسه مجلس شورای در پایان خاطر نشان کرد: در سیاست‌های کلان و جزیی در مدیریت حوزه آبی عملکرد مثبتی از طرف مسئولان وجود نداشته است؛ در مورد سد سازی و انتقال آب باید تجدید نظر جدی صورت بپذیرد در غیر این صورت به منابع آبی و امنیت غذایی کشور خسارات جبران ناپذیری وارد می‌شود./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =