علی‌نیا

روستای «بازان» در حاشیه بخش «کیسم» شهرستان آستانه اشرفیه به واسطه حضور واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی از جمله چای، برنج و سایر محصولات ظرفیت بسیاری در بخش کشاورزی دارد و فعالیت شالی‌کوبی‌ها در این منطقه نیز عامل ایجاد ارزش افزوده برای برنج‌کاران است.در همین ارتباط مدیر شالی‌کوبی علی‌نیا با اشاره به این‌که در خانواده‌ای کشاورز چشم به جهان گشوده و با فعالیت‌های کشاورزی آشناست، لذا در بخش تولید برگ سبز چای و کشت برنج نیز فعالیت دارد، گفت: این شالی‌کوبی در سال 86 تأسیس شده و سالانه ظرفیت تبدیل270تن شالی به برنج را دارد.

کاظم علی‌نیا در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: هزینه سفیدکردن برنج طبق دستورالعمل‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی هر کیلو 657تومان ارزیابی و اعمال می‌شود. در این مجموعه نیز هم‌زمان دو نوع شالی هاشمی و علی کاظمی به برنج باکیفیت تبدیل می‌شود؛ البته امسال به دلیل خشکی هوا و برخی مشکلات مثل گرمای زیاد و باران بی‌موقع، میزان شکستگی و نیم‌دانه برنج بیش‌تر از حد معمول است.

علی‌نیا افزود: علی‌رغم این‌که عضو تعاونی شالی‌کوبان هستم، اما تعاونی به جز دریافت حق عضویت سالانه، هیچ‌گونه امکاناتی ندارد که در  اختیار اعضاء بگذارد.

وی به قیمت عرضه برنج هاشمی نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، دستمزد کارگر، سم، مراحل کاشت، داشت و برداشت؛ تولیدکنندگان به ناچار به‌طور میانگین هر کیلو برنج محلی را 43تا الی 45هزارتومان عرضه می‌کنند؛ ضمن این‌که قیمت نیم‌دانه نیز در بازار هر کیلو 25هزار تومان است.

 وی به همکاری فرزندانش در شالی‌کوبی اشاره کرد و گفت: فرزندانم به‌رغم این‌که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، با مجموعه همکاری دارند و لازم می‌دانم از تلاش‌های آنان تقدیر کنم.

مدیر شالی‌کوبی علی‌نیا عنوان کرد: کنترل قیمت برنج نیازمند تأمین مناسب نهاده‌های کشاورزی است و در این صورت می‌توان از ثبات قیمت‌ها صحبت کرد.

در ادامه مهندس رفیعی، مدیر جهاد کشاورزی کیسم، نیز گفت: مدیریت این کارخانه از جمله واحدهای فعال و باانضباط در شهرستان است و خدمات آقای علی‌نیا به لحاظ رعایت استانداردهای تولید مورد تأیید مراکز جهاد کشاورزی است و طبعاً با تأمین نهاده‌های مورد نیاز شالی‌کاران و تولید به مراتب مقرون به‌صرفه، رضایت افزون‌تر شالی‌کاران و واحدهای فرآوری را حاصل کرده‌است.

گزارش از مینا پزشکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =