کد خبر: 20842
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
کشاورزی

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از گسترش کاشت محصولات استراتژیک در این شرکت خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، اسدالله محسن زاده اظهار کرد: به منظور تامین بخشی از نیاز غذایی کشور امسال در خصوص کاشت محصولات استراتژیک گام‌های مهمی در شرکت برداشته شده و به همین منظور عملیات آماده سازی و کشت محصولات پاییزه با رعایت اصول علمی و فنی در حال اجراست.

وی اضافه کرد: برای سال زراعی جاری ۱۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت دانه روغنی کلزا و چهار هزار هکتار نیز به کاشت گندم اختصاص می‌یابد که تاکنون بیش از ۴۵۰ هکتار محصول کلزا و ۱۵۰ هکتار گندم کشت شده است.

محسن زاده تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها را در شرکت  کشت و صنعت مغان امری  ضروری دانست و گفت:بر اساس تفاهمنامه همکاری با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل مزرعه آزمایشی مقایسه ارقام ( p.v.s) ایجاد شده است که در این مزرعه ۱۵ رقم جدید کلزا و هفت رقم چغندر قند پاییزه کشت شده و توسط کارشناسان مربوطه کار تحقیقاتی به منظور شناسایی ارقام پرمحصول و سازگار با آب و هوای منطقه در حال انجام می‌باشد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت:برداشت چغندر قند پاییزه در موعد زمانی مشخص به سرعت در حال انجام است و تا این لحظه بیش از ۱۸ هزار تن از این محصول برداشت شده  و تا دهم مرداد به اتمام خواهد رسید.

وی اظهارکرد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها با هدف کاهش وابستگی به واردات شکر و تأمین نیازهای داخلی و همچنین به منظور بهره‌برداری هر چه بهتر از امکانات آب، زمین و بهبود معیشت کشاورزان چغندرکار منطقه بخشی از اراضی شرکت بصورت مشارکتی در اختیار چغندرکاران منطقه قرار داده شده و بر این اساس بذور منوژرم مورد نیاز نیز تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

محسن زاده گفت: امسال بیش از ۱۶۰۰ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به کشت محصول چغندرقند بهاره اختصاص یافته است و تلاش بر این است از سال‌های آینده کشت این محصول افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه  تمهیدات لازم برای ایجاد مرکز آموزش تخصصی کشاورزی کشور در شرکت کشت و صنعت مغان انجام شده است افزود:تحقیق و آموزش جزو برنامه‌های اصلی در این شرکت است و برای آموزش پرسنل و تبدیل آنها به نیروی کارآزموده تر باید نقشه راه تهیه نمود و جهت رسیدن به هدف مورد نظر بر اساس اولویت ها بصورت عملیاتی پیش رفت.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =