کد خبر: 20671
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
استاندار کرمانشاه

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه روستاها محور اصلی رشد، توسعه و پیشرفت جوامع است، گفت: حمایت و پشتیبانی از کارآفرینی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان و عشایر به عنوان جامعه ای مولد سبب ایجاد فرصت های جدید برای اشتغالزایی پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی می شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، «هوشنگ بازوند» روز پنجشنبه به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا در پیامی افزود: روستاییان و عشایر سخت کوش، تلاشگر، نجیب و شریف به عنوان قشری توانمند نقشی مهم و حیاتی در تولید و پیشرفت اقتصادی استان برعهده دارند.

وی اظهار داشت: روستاها اهرم های قدرتمند توسعه و مراکز اصلی تولید و ثروت آفرینی هستند که می توان از طریق حمایت و پشتیبانی ازکارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و شناسایی ظرفیت ها و مزیت های هر منطقه و تدوین برنامه ریزی راهبردی و توانمند سازی جامعه روستایی به ویژه در بخش های کشاورزی و دامداری مسیر توسعه را تسهیل کرد.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: روستا به عنوان بخش اصیل نظام اجتماعی و جمعیتی کشور خاستگاه فرهنگ و تمدن؛ کانون خودکفایی و مبدا چرخه اقتصاد مولد است و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی نواحی روستایی و عشایری در سنوات گذشته جایگاه محوری و ویژه ای در سندهای توسعه ملی و منطقه ای یافته است که بر اساس چشم انداز ترسیم شده در امتداد اسناد بالادستی و توسعه ای برای روستاها رشد و پیشرفت درونزا و امیدوارکننده ای را شاهد خواهیم بود.

بازوند تصریح کرد؛ توسعه پایدار روستاها فرآیندی همه‌جانبه، مستمر، درونزا، توانمندساز، فراگیر، تحول‌آفرین، باورآفرین، رشد دهنده و متکی بر مشارکت و خودباوری روستائیان است که در چارچوب آن ظرفیت‌ها و توانایی‌ها برای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی به ویژه در روستاهای هدف شناسایی می شوند و با توسعه سرمایه انسانی و تأکید مهارت آموزی و بهره گیری از فرصت های درونی که مورد حمایت دولت سیزدهم بر مبنای شعار دولت مردمی و ایران قوی است؛ رشد و تعالی اقتصاد را در مناطق روستایی پیش رو خواهم داشت. 

استاندار کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: امروزه جهت گیری صحیح سرمایه گذاری­ های اشتغالزا در روستاها، تکمیل زنجیره های ارزش و تولید با مشارکت بخش خصوصی و نهادینه سازی مشارکت بخش عمومی، خصوصی، تعاونی و مردم در کنار تقویت اقتصاد محلی صادرات‌محور در پیوند با اقتصاد منطقه‌ای در روستاهای هدف سبب ایجاد انگیزه برای بازگشت مهاجران روستایی می شود که بی شک در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز موثر است.

بازوند افزود: در استان کرمانشاه با توسعه زیرساختها بسترهای لازم برای توسعه مناطق روستایی فراهم شده و بر اساس برنامه های توسعه ای بر این مهم اعتقاد و باور داریم که با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و حمایت از تولید متکی بر خلاقیت و نوآوری و ظرفیت های هر روستا می توان شاخص های توسعه ای در سطح روستاها را بهبود بخشید و ضمن ارتقاء سطح معیشت، استانداردهای زیربنایی و عمرانی را ایجاد و به رونق کسب و کار و تقویت اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری؛ گسترش فناوری های ارتباطات و صنعت گردشگری و ساماندهی مدیریت های محلی کمک شایانی کرد.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه پیام خود افزود: گردشگری روستایی در استان با ثبت جهانی اورامانات به عنوان ظرفیتی تحول آفرین می تواند پیشران توسعه مناطق باشد که البته در تمامی استان فرهنگ، تنوع قومی و ظرفیت های گوناگون فرصت ها و مزیت های ارزشمندی برای توسعه روستایی هستند و با مشارکت مردم و نهادسازی می توان زمینه پیشرفت را ایجاد کرد و تسریع داد که امیدواریم اقدامات انجام شده برای توسعه بوم گردی با سرمایه گذاری تعاونی ها و بخش خصوصی ادامه یابد و مدیریت محلی روستا با نقش آفرینی دهیاری ها ارتباطی موثر برای توسعه ایجاد نمایند. 

بازوند افزود: بزرگداشت پانزدهم مهرماه روز ملی روستا و عشایر، پاسداشت تلاش های صادقانه و مجدانه انسان های زحمت کش و سخت کوش روستایی و عشایری است که نقش کلیدی و حیاتی در رشد و بالندگی کشور؛ تولید کالاهای اساسی؛ حفاظت از محیط زیست و امنیت و ترویج ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی این مرز و بوم است.

او در پایان گفت: بر این اساس برخود لازم می دانم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جامعه بزرگ روستایی و عشایر که برای دفاع از این آب و خاک و به ویژه در نواحی مرزی جانفشانی کردند؛ این مناسبت ملی را به اقشار مختلف جامعه روستایی و عشایری استان تبریک عرض نماییم. سرافرازی و سربلندی آنان را که مایه مباهات و افتخار این دیار می باشند؛ از درگاه خداوند منان خواستارم.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۵شهر و ۲هزار و ۵۹۰ روستا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =