کد خبر: 20144
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
گردو

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۶ هزار تومان گردو از سطح باغات این استان برداشت شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، اکبر محمدی  افزود: سطح زیر کشت گردو در استان هشت هزار و ۵۵۰ هکتار است. وی اظهارکرد: طبق آخرین آمار ۱۵ هزار و ۶۳۲ تن سالانه در استان کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از هر هکتار گردو دو هزار و ۳۶۸  کیلوگرم گردو تولید شود، خاطرنشان کرد: ارقام موجود گردو در استان کهگیلویه و بویراحمد شامل محلی، ژنوتیپ‌های برتر محلی، چندلر و قرنور هستند.

محمدی تصریح کرد: بیشترین گردوی تولید شده در استان کهگیلویه و بویر احمد مربوط به شهرستان‌های بویراحمد، چرام، دنا، مارگون و کهگیلویه است.

وی با بیان اینکه بازار مصرفی که دودی تولید شده که استان کهگیلویه و بویراحمد داخل استان و استان‌های همجوار است، ادامه داد: برداشت گردو در این استان از اواسط شهریورماه شروع و تا پایان مهر ماه ادامه دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به اینکه اغلب باغات استان کهگیلویه و بویراحمد ارقام بذری محلی هستند و در برخی سال‌ها دچار سرمازدگی می شوند میانگین تولید قابل قبول نیست به همین منظور در سال‌های اخیر در راستای تغییر با ارقام جدید پرمحصول از طریق سرشاخه کاری گام‌های خوبی برداشته شده و امیدواریم با شناسایی ژنوتیپ های برتر استان و سایر ارقام خارجی و داخلی سازگار این نقیصه ها را برطرف کنیم.

محمدی بیان کرد: با وجود کیفیت مطلوب گردوی تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد، مهمترین مشکل باغات گردوی استان بذری بودن اغلب باغات استان و یکدست بودن محصول تولیدی برای سورتینگ و بسته بندی، سرمازدگی در بعضی سال ها و کاهش محصول و در سال‌های اخیر مشکل و باغات خشکسالی و کمبود آب بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =