کد خبر: 20116
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۶
اراضی

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مهمترین مشکل کشاوزی استان تهران، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و یکی از علل آن، به صرفه نبودن کشاورزی است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، کامبیز بازرگان روز پنجشنبه در گردهمایی برنامه ریزی کشت پاییزه استان تهران که در ورامین برگزار شد اظهار داشت: امنیت غذایی در دنیا از چهار بخش مهم کمیت، کیفیت، دسترسی و پایداری برخوردار است که هر اقدامی در این حوزه با در نظر گرفتن آن صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: پیچیدگی‌های فنی امنیت غذایی تمامی کشورها، حتی آنانی که تحت تحریم قرار ندارند را با چالش جدی قرار داده و برای مقابله با آن مقالات زیادی ارائه شده است.

وی با اشاره به این که ذینفعان کشاورزی به چهار دسته تقسیم می‌شوند اظهار داشت: ۲ دسته از این چهار گروه در مقیاس فنی و ۲ دسته دیگر در مقیاس کلان ملی قرار می‌گیرند.

بازرگان گفت: یک طرف تولید غذا، کشاورزانی قرار دارند که تلاش می‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند و در سوی دیگر مصرف‌کنندگان هستند که در تلاش برای دسترسی به مواد غذایی ارزان‌قیمت هستند.

وی ادامه داد: این امر مسوولان بخش کشاورزی را با چالشی مهم مواجه کرده است.

بازرگان اضافه کرد: کشاورز هشت ماه زمان خود را برای کشت محصولی صرف می‌کند تا پس از کشت محصولی مانند کلزا از هر هکتار ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد کسب کند، حال اگر کسی به او بابت زمینش ۲۰ میلیارد بپردازد تا در آن ساخت و ساز کند، به طور قطع می‌پذیرد و این امر کشاورزی در آن منطقه را نابود می‌کند.

معاون وزیر کشاورزی تاکید کرد: اگر به گفته رئیس جمهوری می‌خواهیم تا ریشه فساد را در حوزه کشاورزی بخشکانیم، باید کاری کنیم که کشاورزی سودآور باشد و کشاورز برای کسب درآمد مسیرهای جایگزین را انتخاب نکند.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان تهران را برطرف کنیم باید درآمد هکتاری کشاورزان را با معرفی ارقام جدید افزاییش دهیم.

بازرگان گفت: تحقیقات کشاورزی برای سودآوری بیشتر و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی برنامه ریزی جدی دارد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل که توفیق ما را در تولید کاهش داده آن است که در کنار افزایش تولید، استفاده از آب‌های زیرزمینی را افزایش داده‌ایم که این موضوع موجب بروز پدیده فرونشست شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =