کامیونداران

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می گوید که با اعتصاب کامیونداران آذوقه دام و طیور به دست دامداران و مرغداران نمی‌رسد و تقریباً همه مرغداران نگران رسیدن آذوقه مورد نیاز هستند.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، چند روز پیش تعدادی از تشکل‌های بخش طیور کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات تأمین خوراک دام درباره قطع احتمالی تولید مرغ و تخم‌مرغ در آینده نزدیک به سبب اعتصاب کامیونداران و نرسیدن نهاده‌های تولید هشدار دادند. در پی فعالیت نکردن کامیونداران به سبب پرداخت کمیسیون‌های بالا در ترمینال‌ها، گران‌شدن لوازم یدکی و قطعات خودرو و نیز بالا نرفتن کرایه‌ها، تولیدکنندگان و صنعتگران برای تأمین مایحتاج اولیه تولید خود دچار مشکل شده‌اند و به همین سبب لازم است تا دولت با ورود به این قضیه اوضاع را به نفع کامیونداران، مردم و تولیدکنندگان مدیریت کند.

این خواسته صنفی کامیونداران هرچند به سبب مشکلات فراوانشان رخ داده، لیکن معضلات بسیاری را برای فعالان صنعت مرغداری ایجاد کرده است. در همین راستا محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، گفت: با اعتصاب کامیونداران آذوقه دام و طیور به دست دامداران و مرغداران نمی‌رسد و تقریباً همه مرغداران نگران رسیدن آذوقه مورد نیاز خود هستند و دائماً با تجمع و وارد کردن فشار به اتحادیه و جهاد کشاورزی درخواست خود را بیان می‌کنند.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: درحال حاضر اقدام اساسی در جهت رفع این مشکل نشده است و اگر این مشکل تا چند روز آینده حل نشود، روی جوجه‌ریزی مرغداران 100درصد تأثیر منفی خواهد گذاشت و هیچ‌کدام از آنان جرأت جوجه‌ریزی پیدا نخواهند کرد.

یوسفی تصریح کرد: هر مرغدار مقداری دان ذخیره در مرغداری خود دارد که اگر این ذخیره تمام شود، مشکل‌ساز خواهد شد. مرغ اعتصاب کامیونداران را نمی‌فهمد و دان می‌خواهد، برای همین به دولت پیشنهاد کردیم که از ارتش و سپاه که وسیله حمل و نقل مثل کامیون دارند، برای مدیریت اوضاع بحرانی کمک بگیرد و آنان را به بندر اعزام کند تا غذای دام و طیور را به دست مرغداران و دامداران برسانند.

وی تصریح کرد: از دولت درخواست می‌کنیم که از ارتش و سپاه برای حل این معضل کمک بگیرد و ترتیبی بدهد تا دان برای مرغداران از بندر ارسال شود، چون مرغ‌ها را نمی‌توان گرسنه نگه داشت. اکنون زمان این ‌است که دولت به فکر خوراک دام و طیور و تأمین غذای مردم باشد.

مرغداران از مسئولان انتظار دارند به مشکلات رسیدگی کنند

عطاالله حسن‌زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی، نیز گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات مرغداران متناسب نبودن هزینه تمام‌شده تولید با قیمت فروش آن در بازار است که برایشان اصلاً قابل پذیرش نیست. حال مشکل اعتصاب کامیونداران هم به آن اضافه شده است، در حالی‌که دان مرغدار برای جوجه‌ریزی باید تأمین باشد. زمانی‌که حجم تقاضا بالا می‌رود و مبادی خروجی کالا هم محدود است، زمان به ضرر تولیدکننده خواهد بود، زیرا او باید قبل از جوجه‌ریزی، دان آن‌ها را تأمین کند تا جلوی خسارت و تلفات را بگیرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز در بازار اعتماد را در بین فروشندگان کم کرده است و باید تمام خریدها به‌صورت خرید نقدی انجام شود که این هم مشکل دیگری است که مرغدار با آن روبه‌رو است. مرغدار با وجود نقدینگی اندکش سعی می‌کند دان یک‌ماه جوجه را تأمین کند، اما بیش‌ترین مصرف و تقاضا برای دان از 20 تا 40 روزگی جوجه‌ریزی است؛ یعنی بیش‌ترین تقاضا در دهه سوم و چهارم جوجه‌ریزی است.

حسن‌زاده افزود: حدود 30 تا 50 هزار تن دان نیاز روزانه مرغداران است و زمانی‌که این مقدار از مبادی خروجی بندر به مزارع پرورش مرغ نرسد، ضررش برای تولیدکننده خواهد بود. در بحث حمل و نقل مشکلاتی برای تولیدکنندگان به وجود آمده است و تولیدکنندگان از مسئولان انتظار رسیدگی دارند و اگر مسئولان به این وضع رسیدگی نکنند و مشکلات تأمین دان را رفع نکنند، مرغدار از روی اجبار به سمت بازارهای آزاد می‌رود که با این کار هزینه‌ها چند برابر خواهد شد. نتیجه رسیدگی مسئولان به این اوضاع هم به نفع تولید، هم مصرف‌کننده، هم بازار کسب و کار و هم منافع ملی است بنابراین آنان باید جلوی طولانی‌شدن این اعتصاب را بگیرند.

وی تصریح کرد: به تازگی از طرف کامیونداران اعلام شده که اگر بخواهیم بارگیری کنیم، کیلویی 100 تا 115 تومان افزایش قیمت بارگیری خواهند داشت که این امر در نهایت باعث افزایش هزینه تولید می‌شود. در این صورت تولیدکننده کالای تولید شده را با چه مبلغی باید بفروشد که بتواند روی پای خود بایستد؟

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی گفت: باید مسائل و مشکلات به‌طور جدی پیگیری و حل شود. با اقدامات انجام شده تاکنون کمکی به تولید و تولیدکننده نشده است. نمی‌توان هر روز را به‌صورت صوری پیش برد. ما به عنوان اتحادیه به تعاونی‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه اطلاع‌رسانی کردیم که مرغداران قبل از جوجه‌ریزی امنیت غذایی پرنده را مورد توجه قرار دهند.

حسن‌زاده تأکید کرد: تقریباً از فروردین تاکنون تولیدکننده محصولاتش را با ضرر عرضه کرده است. ما برای حقوق مصرف‌کننده هم تلاش می‌کنیم، ولی زمانی که هزینه تمام‌شده برای مرغدار کاهش پیدا کند، قیمت مرغ در بازار کاهش پیدا می‌کند و مصرف‌کننده هم راحت‌تر می‌تواند نیاز خود به گوشت مرغ را رفع کند و هزینه‌هایش کم شود.

وی با اشاره به این‌که شرایط اقتصادی پیش‌رو باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، ادامه داد: افزایش هزینه تمام شده را باید به نحوی مدیریت کرد تا تولیدکنندگان در تمام بخش‌ها بتوانند در آرامش و رفاه فعالیت کنند. تمام تولیدکنندگان حلقه‌های تولید و به هم مربوط هستند و اگر یکی از این چرخه‌های تولید با مشکل مواجه شود، مشکلات به سایر بخش‌های تولید انتقال پیدا می‌کند. باید دولت و بخش خصوصی هر کدام در جای خود به چرخه‌ای از تولید که امروز درخواست کمک دارد، کمک کنند و ظرف چند روز مشکل را کارشناسی و آن را رفع کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی افزود: دولت باید مشکل حمل و نقل را هر چه سریع‌تر رفع کند، ترخیص کالا را در مبادی ورودی بنادر زمانی‌که محصولی وارد می‌شود آسان کند، بر توزیع و قیمت کالاها نظارت داشته باشد و همچنین به هزینه‌های تمام‌شده تولیدکنندگان توجه و آن را کم کند. اگر دولت به تشکل‌ها بها دهد، آن‌ها هم می‌توانند به این قضایا ورود پیدا کنند و این فعالیت‌ها را انجام دهند بنابراین با نظارتی که در بخش توزیع به وجود می‌آید، مشکلات کم‌کم حل خواهد شد.

مرغ‌های زنده مانده از آنفلوآنزا، از نرسیدن دان خواهند مرد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران هم گفت: حواله‌ها را بندر به ما و پشتیبانی امور دام می‌دهد، اما کامیونداران همکاری نمی‌کنند و مجبور هستیم برای سیر کردن مرغ‌ها غذای دام را از همدیگر قرض کنیم که با این وضع مرغ‌ها گرسنه می‌مانند و تلف خواهند شد.

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران، درباره مشکل رساندن دان به مرغداری‌ها اظهار کرد: در بندرگاه‌ها بار بسیار زیاد است، اما ماشین کافی برای حمل بار تا مراکز تولید وجود ندارد.

وی افزود: پشتیبانی امور دام سعی در جبران این مشکل داشته و تاجایی که توان داشته به ما دان رسانده، اما خود این ارگان هم نتوانسته بار خود را ترخیص کند.

نبی‌پور گفت: انبارهای بندر پر است، اما دان به دست مرغدار نمی‌رسد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در رابطه با مداخله دولت در حل این معضل خاطرنشان کرد: دولت باید در این زمینه مداخله کند و مشکل کرایه حمل و نقل کامیوندارها را حل کند. در حال حاضر دولت کامیوندارها و مرغداران را روبه‌روی هم قرار داده است.

وی با اشاره به تعیین نرخ حمل و نقل تصریح کرد: کامیوندارها با وزارت راه درباره محاسبه هر کیلومتر به توافق رسیده بودند و رئیس‌جمهور هم پذیرفته بود، اما دولت هنوز این نرخ را اعلام نکرده است. پشتیبانی امور دام هم به این دلیل که ارگان دولتی محسوب می‌شود، نمی‌تواند پشت بارنامه بدهد.

نبی‌پور در ادامه گفت: خوراک دام به میزان بسیار اندکی به صورت ریلی ارسال می‌شود، اما آن‌قدر نیست که مشکلی را حل کند؛ در ضمن بیش‌تر انبارهای پشتیبانی و شرکت‌ها ریلی نیست و نمی‌توان از این طریق دان را به مرغداران رساند. وی افزود: تنها استان‌هایی مانند خراسان، مرکزی و کرج به میزان قطره‌چکانی از طریق ریل، دان و خوراک دریافت می‌کنند. بیش‌تر تحریم‌های ما داخلی است و ما خودمان هم به هم رحم نمی‌کنیم.

دریافت نرخ‌های دلخواه برای حمل و نقل نهاده‌های دامی

رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن، هم از استمرار مشکلات حمل و نقل خبر داد و گفت: در شرایط کنونی بسیاری از تولیدکنندگان حاضر نیستند که با نرخ مصوب بار را جابه‌جا کنند و این موضوع بسیاری از مرغداران را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی افزود: یک‌ماهی است که برخی مرغداران اقدام به خرید نهاده کرده‌اند، اما به سبب اعمال نرخ‌های دلخواه از سوی کامیونداران و اختلالات حمل‌ونقل موفق به جابه‌جایی نشده‌اند.

ترکاشوند با اشاره به تأثیر مشکلات حمل و نقل بر قیمت نهاده‌های دامی بیان کرد: افزایش هزینه‌های حمل و نقل و اخذ قیمت‌های متفاوت بالاتر از بارنامه بر قیمت تمام شده تأثیر به‌سزایی دارد. این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آن‌که اختلالات حمل و نقل نگرانی‌هایی برای آینده تولید در بر داشته است، از این رو انتظار می‌رود که مسئولان هرچه سریع‌تر تمهیداتی برای این موضوع بیندیشند.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =