کد خبر: 19324
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
خرما

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: برداشت محصول خرما از سطح یکهزار و ۳۶۵ هکتار نخلستان‌های بارور این شهرستان آغاز شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، ناجی شهیب‌زاده اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و شوری آب امسال پیش‌بینی می‌شود از ۱۵۶ هزار و ۸۵۲ نفر نخل بارور شهرستان خرمشهر مقدار چهار هزار و ۹۶۹ تن خرما برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش تولید دارد.

وی افزود: در سال زراعی گذشته هفت هزار و ۲۹۷ تن خرما از نخلستان‌های خرمشهر برداشت و توسط کارگاه‌های بسته‌بندی خریداری و بخشی زیادی نیز به خارج از کشور صادر شد. 

شهیب‌زاده سطح کل نخیلات بارو و غیربارور شهرستان خرمشهر را ۲ هزار و ۸۵۴ هکتار بیان کرد و گفت: ۱۴۸ هزار و ۵۷۳ نفر نخل غیربارور در سطح یکهزار و ۴۸۹ هکتار در شهرستان خرمشهر وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از نخلستان‌های خرمشهر از رقم استعمران است اظهار داشت: رقم استعمران رقمی زودرس است که محصول آن بیشتر به صورت نوبرانه به بازار عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر عمده‌ترین ارقام صادراتی خرما از این شهرستان را استعمران و زاهدی بیان کرد و گفت: بریم، خضراوی، بلیانی، برحی، قنطار، سویدانی، خصاب، عویدی، لیلوی، دیری، یوزی، شکرا، اشگر، فرسی و حلاوی دیگر ارقام خرمای تولیدی شهرستان خرمشهر هستند.

شهیب‌زاده با اشاره به احداث سدمارد به منظور جلوگیری از پیشروی آب شور دریا به کارون افزود: بخشی از نخلستان‌های خرمشهر به ویژه نخلستان های موجود در روستاهای حفارشرقی که طرح شبکه آبیاری و زهکشی در این مناطق تکمیل نشده است با کمبود آب شیرین و افزایش شوری آب مواجه شدند که با پیگیری‌ انجام شده مقرر شد سازمان آب و برق خوزستان نسبت به تکمیل این طرح اقدام کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰ هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی روستاهای حفار شرقی تکمیل نشده و سازمان آب و برق خوزستان در مرحله انتخاب پیمانکار برای اجرای این طرح است.

شهرستان خرمشهر ۴۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =