کد خبر: 19222
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
سیب

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با صادرات سیب درختی در روزهای آینده کام باغداران مشگین‌شهری شیرین خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محمد مهدی برومندی اظهار کرد: برای حل مشکل باغداران مشگین‌شهری که اقدام به تولید سیب درختی به شکل انبوه می‌کنند، تصمیم گرفته شد تا با همکاری وزارت امور خارجه در کشورهای همسایه صادرات این محصولات انجام شود.

وی ضرورت راه‌اندازی رایزن‌های کشاورزی را در سفارتخانه‌های مختلف یادآور شد و تصریح کرد: ما ظرفیت خوبی را در صادرات محصولات کشاورزی به ویژه باغی به کشورهای آذربایجان، آسیای میانه و روسیه داریم که قطعا از این ظرفیت می‌توانیم در صادرات این محصولات استفاده کنیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها یک درصد بازار واردات روسیه در دست ایران است در حالی که ما با توجه به تنوع تولید محصولات کشاورزی می‌توانیم به تقویت مناسبات و توسعه صادرات محصولات در این بخش کمر همت بسته و از ظرفیت بخش خصوصی نیز در این حوزه استفاده کنیم.

برومندی از افزایش ظرفیت سردخانه‌های کشور تا 4.5 میلیون تن خبر داد و افزود: بخشی از محصولات سیب درختی مشگین‌شهر نیز در این سردخانه‌ها نگهداری خواهد شد تا در مواقع مورد نیاز راهی بازار شود که باغداران از قبل این اقدامات دیگر متضرر نخواهند شد.

وی به بازدید دو روزه خود از ظرفیت‌های باغبانی استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: استان اردبیل با داشتن 750 هزار هکتار اراضی مستعد و تولید چهار میلیون تن محصولات متنوع زراعی، دامی و باغی جز استان‌های پیشرو در تأمین امنیت غذایی کشور است و قطعا بخشی از تولیدات این استان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

برومندی ظرفیت حوزه باغبانی استان اردبیل را با 40 هزار هکتار باغات تولید 450 هزار تن محصولات متنوع اعلام کرد و گفت: در نشستی که با استاندار اردبیل داشتیم، قرار شد بر اساس تفاهمنامه امضا شده در بخش باغبانی توسعه، حمایت و پشتیبانی‌های لازم از بهره‌برداران انجام شود.

وی کشت و صنعت مغان را یکی از مجموعه‌های فاخر در کشور در بخش تولید بذر به ویژه نهال گواهی شده عاری از ویروس اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه 98 درصد بذر هیبرید کشور وارداتی است، قرار شد از طریق کشت و صنعت مغان تولید بذر و نهال گواهی شده در دستور کار قرار گیرد.

برومندی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در کنار این امر که جز الزامات توسعه باغبانی است، مقرر شد تا در بخش توسعه گلخانه‌ها در استان اردبیل تمامی زیرساخت‌ها فراهم آید تا بر اساس راهبرد وزارت جهاد کشاورزی و اسناد بالا دستی گلخانه‌های متعددی در این استان راه‌اندازی شود.

جایگاه سومی اردبیل در توسعه گلخانه‌ها

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با حمایت استاندار اردبیل و دیگر مسئولان توسعه گلخانه‌ها با روند مطلوبی در این استان انجام شده و در حال حاضر بدون در نظر گرفتن شرایط جمعیتی و مساحتی اردبیل در رتبه سوم کشور در جذب اعتبارات و توسعه گلخانه‌ها قرار دارد.

وی از امضای تفاهمنامه با استانداری اردبیل برای ایجاد زیرساخت‌های مجتمع گلخانه‌ای یک‌هزار و 600 هکتاری مغان خبر داد و تصریح کرد: با راه‌اندازی کامل این مجموعه و فعال شدن هشت مجتمع گلخانه‌ای دیگر محصولات متنوع این بخش به خارج از کشور صادر خواهد شد.

برومندی در مورد اصلاح و بازسازی باغات استان اردبیل به ویژه کشت و صنعت مغان گفت: از سه هزار هکتار باغات کشت و صنعت مغان که عمدتا صرفه اقتصادی ندارند، قرار شد 200 هکتار نوسازی باغات در اولویت قرار گیرد و در کنار آن 85 هکتار کشت ارقام خوب زیتون در این مجموعه به انجام رسیده است.

وی به اصلاح روش‌های نوین باغداری نظیر سرشاخه‌کاری گردو و طرح فراز انگور اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح‌ها تولید محصولات در بخش باغبانی سه برابر افزایش یافته است.

برومندی استان اردبیل را موفق در اجرای طرح الگویی کشت گیاهان دارویی برشمرد و خاطر نشان کرد: ‌در برخی از روستاهای شهرستان نمین با توسعه کشت گیاهان دارویی نه تنها بیکاری وجود ندارد بلکه ارزش افزوده این بخش بیشتر از سایر تولیدات کشاورزی است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در پایان اضافه کرد: امیدواریم در کنار توسعه کشت گیاهان دارویی و کامل شدن زنجیره عمل‌آوری این محصولات توسعه صنایع تبدیلی به تقویت بخش باغبانی کمک کرده و زمینه یک حرکت مؤثر را به نفع کشاورزان رقم بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =