کارگو

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم برای صادرات شرایط بهتری فراهم تا به کشورهای هدف محصول خود را صادر کنیم، استفاده از حمل و نقل هوایی است.

امیرمیران یوسفی در گفت‌وگو با روستانیوز بیان کرد: کشور ما به‌دلیل قابلیت بالایی که در تولید گل و گیاه دارد، هر روز می‌تواند این محصول را به کشور‌های همسایه صادر کند و با حمل و نقل هوایی این محصولات می‌تواند بازار صادراتی بهتری در اختیار بگیرد؛ این درحالی‌ است که کشور‌های همسایه هم به‌دلیل بهره‌گیری از حمل و نقل هوایی می‌توانند این بازار را در اختیار خود بگیرند.


 وی اظهار کرد: با توجه به این‌که هزینه حمل و نقل هوایی و ترانزیت کالا بالاست و ارزان‌ترین حمل و نقل، زمینی و ریلی است، کالا‌هایی که برای حمل و نقل هوایی مزیت دارند، قطعاً این هزینه را خنثی و مزیت نسبی ایجاد می‌کنند؛ البته حمل برخی مواد غذایی مثل غلات از طریق حمل و نقل هوایی اصلاً توجیه اقتصادی ندارد.

۵۰درصد محصولات ما سالم به بازار هدف می‌رسند
نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز خاطرنشان کرد: در حوزه گل و گیاه در کشور شرایط خیلی خوبی داریم و می‌توانیم از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنیم، ولی به‌دلیل نداشتن حمل و نقل هوایی این بازار را از دست داده‌ایم. تولیدکننده برای این‌که محصولش سالم به بازار‌های هدف برسد، حاضر به هزینه‌دادن هم است، ولی ما در این زمینه خیلی ضعف داریم و آن را جدی نگرفته‌ایم؛ درنتیجه کشور‌های دیگر جای ما را پر کرده‌اند.
امیر یوسفی ادامه داد: حمل و نقل هوایی می‌تواند ضایعات محصولات را به حداقل برساند. اکثر مواد غذایی تولیدی باید یا با سریع‌ترین زمان به مقصد برسند یا ظرفیت‌های یخچالی مناسبی ایجاد شود. به‌دلیل نبود این شرایط، حدود ۵۰درصد محصولات ما سالم به بازار هدف می‌رسند. ما فقط در حمل غلات موفق بوده‌ایم و در حمل سایر محصولات کشاورزی اصلاً موفق عمل نکرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =