محسن احتشام

یک عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران درباره اهمیت توجه به سوخت کارگو برای حمل محصولات کشاورزی گفت: اتحادیه اورآسیا با مجموع ۲۰هزار کیلومترمربع مساحت و حدود 500میلیون نفر جمعیت، یکی از جذاب‌ترین بازارها و همچنین از نظر سلیقه‌های خوراکی، از نزدیک‌ترین کشورها به محصولات کشاورزی کشور ما به‌شمار می‌رود.

به گزارش روستانیوز، گل و گیاهان زینتی، خرما، محصولات صیفی، آبزیان و انواع میوه‌ها در صدر سفارش کشور‌های اتحادیه اورآسیا قرار دارد، اما بُعد مسافتی بالا و مشکلات حمل و نقل زمینی باعث شده است نتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم؛ ‌این درحالی است که اگر بتوانیم از حمل و نقل هوایی برای انتقال این محصولات استفاده کنیم، می‌توانیم از ظرفیت بالای این بازار بهره چندین برابری ببریم.


محسن احتشام در گفت‌و‌گو با روستانیوز ادامه داد: در حال حاضر صادرات محصولات کشاورزی از طریق حمل و نقل زمینی، هفت تا ۱۰روز زمان می‌برد و طی مسیر محصولات طراوت و تازگی خود را از دست می‌دهند.

حمل و نقل زمینی محصولات، به‌صرفه نیست و زمان‌بر است
وی با تأکید بر این‌که هزینه حمل و نقل هوایی بالاست و حمل و نقل زمینی هم به‌صرفه نیست و زمان‌بر است، توضیح داد: در این شرایط نیازمند در نظر گرفتن تمهیداتی هستیم که بتوانیم این محصولات را صادر کنیم؛ البته مجلس حدود شش‌ماه پیش، یعنی اواخر سال۹۹ قانون تخصیص یارانه سوخت به حمل بار هوایی میوه و محصولات کشاورزی را تصویب کرد، اما هنوز نشانه‌هایی از اجرایی‌شدن آن نمی‌بینیم.


این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: یکی از چالش‌های اصلی در حمل هوایی بار، غیراقتصادی بودن آن است، زیرا سوخت مورد نیاز این نوع حمل و نقل، بر اساس قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود. با توجه به این‌که در سال گذشته برای سوخت هواپیماهای باری در بودجه1400 یارانه اختصاص یافته است، می‌توان گفت این بند از قانون می‌تواند به رشد و توسعه صنعت هوایی کشور در بخش صادرات محصولات کشاورزی کمک زیادی کند.
وی بیان کرد: در خصوص گل و گیاه نیز کشوری مانند روسیه به‌دلیل اقلیم سردی که دارد، در اکثر ماه‌های سال توانایی تولید این محصولات را ندارد.

همچنین به‌دلیل فاصله زیادی که با سایر کشور‌های تولیدکننده گل دارد، امکان واردات از سایر کشور‌ها را ندارد؛ بنابراین بازار روسیه، یک بازار بالقوه برای صادرکنندگان گل و گیاه است. در واقع روسیه یکی از مهم‌ترین مقاصد صادرات انواع محصولات کشاورزی ما مثل گل است، اما مشکل این‌جاست که گل باید در همان روز برداشت به روسیه صادر شود و اگر بخواهیم از حمل زمینی یا دریایی استفاده کنیم، محصولات طراوت لازم را نخواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =