کد خبر: 18786
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
گلابی

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی از برداشت چهار هزار و ۵۰۰ تن گلابی از باغهای استان از رقم های شاه میوه، درگزی و سردرود خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمد بوتراب با بیان اینکه بیشترین میزان تولید گلابی در سطح استان متعلق به شهرستان  ارومیه است، افزود: سطح زیر کشت گلابی در آذربایجان غربی ۴۵۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه ۳۷۰ هکتار از باغهای گلابی استان به صورت بارور است، گفت: از مجموع این میزان سطح زیر کشت ۲۰ هکتار به صورت دیم با میانگین تولید هفت تن در هکتار است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان به اینکه این محصول در استان اغلب به صورت آبی پرورش می‌یابد، افزود: میانگین تولید ۱۳ تن در هکتار در باغات زیر کشت به صورت آبی یا آبیاری قطره‌ای است.

وی اظهار کرد: در اقلیم‌هایی با بارندگی بالای ۵۰۰ میلی‌متر مانند سردشت این محصول به صورت دیمی پرورش داده می‌شود که در این روش میزان عملکرد تولید کمتر است.

بوتراب با بیان اینکه ارقام موجود در استان از رقم‌های شاه میوه، درگزی و سردرود است، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در نظر دارد تا با هدف توسعه باغ‌های گلابی ارقام جدید مانند بیروتی، ویلیامز، اسپادونا و سایر ارقام را با استفاده از پایه‌های رویشی به دلیل مصرف کم آب در استان ترویج دهد.

آذربایجان غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است که ۵۰ هزار هکتار آن باغهای سیب دختی بوده و مابقی محصولاتی مانند انگور،  هلو، شلیل، آلو، آلبالو، گیلاس،  گلابی و سایر میوه های هسته دار است.

۲۳۵ هزار نفر بهره بردار کشاورزی در این باغها فعالیت دارند و محصولات تولیدی این کشاورزان یا به صورت تازه خوری مصرف می شود یا به صورت فراوری و صنعتی به سایر نقاط کشور و جهان صادر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =