نذری

مردم روستاهای اراضی و باغملک شهرستان مبارکه اصفهان که هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا براساس سنتی ۴۰۰ ساله میزبان عزاداران حسینی بودند، این سنت را به سبب شیوع کرونا بدون حضور عزاداران و مهمانان از سایر نقاط برگزار کردند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، اصغر قربانی دهیار روستای اراضی مبارکه افزود: امسال برای دومین سال متوالی با توجه به شیوع بیماری کرونا این آیین ۴۰۰ ساله به‌صورت متفاوت برگزار شد.

وی ادامه داد: برخی از مردم این روستاها هزینه نذری خود را صرف تهیه جهیزیه و کمک‌های معیشتی به نیازمندان کردند.

قربانی اظهار داشت: آیین سنتی عزاداری امام حسین(ع) و پخت غذای نذری هرساله همزمان با روز تاسوعا و عاشورای حسینی و به صورت سنتی در روستاهای اراضی و باغملک مبارکه برگزار می‌شد و مردم این روستاها غذاهای پخته شده را در سینی‌های بزرگی بر روی سر خود گذاشته و به حسینیه روستای اراضی و باغملک می‌آوردند و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کردند.

وی اضافه کرد: اما وقتی اعلام کردند ویروس کرونا در تجمع‌ها می‌تواند خیلی‌ها را مبتلا کند، تصمیم گرفتیم این مراسم را به احترام کادر درمان تعطیل کنیم و از همه عزاداران خواستیم در خانه‌ خودشان عزاداری کنند تا جلوی انتشار ویروس را بگیریم.

دهیار روستای اراضی مبارکه با بیان اینکه امسال مراسم تاسوعا و عاشورای  نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است و با رعایت کامل موازین بهداشتی برگزار شد گفت: سلامتی عزاداران حسینی همیشه باید در اولویت باشد.

وی خاطرنشان کرد: این آیین سنتی که قدمت ۴۰۰ ساله دارد، بدین گونه است که در روز تاسوعای حسینی اهالی روستای همجوار(باغملک) به روستای اراضی دعوت می‌شوند و در روز عاشورا این اهالی روستای باغملک هستند که مردم روستای(اراضی) همسایه را به روستای خود دعوت می‌کنند.

قربانی بیان کرد: در این مراسم هر خانواده به اقتضای توان و سلیقه خود غذایی را پخته و در ظهر تاسوعا و عاشورا به حسینیه این ۲ روستا می‌آورد.

وی یادآور شد: در روز تاسوعای حسینی همه اهالی روستای اراضی در خانه‌های خود به پخت غذای نذری پرداخته و در ظهر تاسوعا با تزیین غذاها و قرار دادن آن در سینی های (مجمع) بزرگ آنها را براساس آیینی سنتی بر روی سر خود می‌گذارند و به حسینیه می‌آورند.

وی همچنین گفت: در روز عاشورای حسینی نیز اهالی روستای باغملک در خانه های خود به پخت غذای نذری پرداخته و در ظهر عاشورا با تزیین غذاها و قرار دادن آن در مجمع بزرگ بر سر خود گذاشته و به حسینیه می‌آورند.

قربانی ادامه داد: پس از اقامه نماز جماعت در ظهر تاسوعا و عاشورا، در حسینیه همه اهالی و مهمانان در این مکان که شامل دکه‌های بسیاری است جمع شده و پس از باز شدن درب‌های حسینیه، همگی وارد قسمتی که دکه های حسینیه قرار دارد می‌شوند و هر خانواده، مهمانان خود را به یکی از دکه‌های حسینیه برده و غذایی را که حاضر نموده است برسر سفره قرار می دهد.

وی گفت: هرساله مهمانان بسیاری از تمام نقاط استان اصفهان در روز تاسوعا و عاشورای حسینی برای شرکت در این آیین سنتی به روستاهای اراضی و باغملک مبارکه، سفر می کردند اما امسال بدلیل شیوع کرونا از پذیرایی میهمانان معذوریم.

روستاهای اراضی و باغملک در فاصله ۳۵ کیلومتری مرکز اصفهان در جهت جنوب غربی واقع است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =