کد خبر: 18701
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

اکنون که شرایطی پیش آمده که نمی‌توانیم چون سال‌های قبل عزاداری کنیم، باید در این زمینه آمر به معروف باشیم. با ماسک زدن در مکان‌های عمومی، جلوگیری از ازدحام و حتی المقدور عزاداری در محیط خانه. این همان معروفی است که بنا به شرایط زمان فرق می‌کند، اما اصل یکی است و آن مصلحت جامعه مسلمین است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، امر به معروف و نهی از منکر از بزرگ‌ترین واجبات دینی است، و خداوند متعال در قرآن کریم می‏‌فرماید: وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ باید از شما اُمّت اسلامی گروهی باشند که به سوی نیکی دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند و آنان هستند که رستگارند.

از رسول اکرم(ص) روایت شده که فرمود: لا تَزال أمّتی بخیر ما أمروا بالمعروف ونَهوا عَن المنکر وتَعاوَنوا علی البرّ، فَإذا لمْ یفعلوا ذلک نُزعت عنهم البرکات، وسلّط بعضهم علی بَعْضٍ، ولم یکنْ لَهُمْ ناصر فی الأرض ولا فی السماء؛ اُمّت من مادامی که امر به معروف و نهی از منکر نمایند، و یکدیگر را به احسان و نیکی کمک کنند، در خیر و خوبی خواهند بود، و اگر چنین نباشند برکت از آنان برداشته خواهد شد، و بعض از آنها بر بعض دیگر ـ به ظلم ـ مسلّط خواهد گردید، و در زمین و آسمان یار و یاوری نخواهند داشت.

از حضرت امیر المؤمنین(ع) همچنین روایت شده است: لا تترکوا الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر فیولّی علیکم شرارکم، ثمّ تدعون فلا یستجاب لکم؛ امر به معروف و نهی از منکر را ترک ننمایید، وگرنه بدترین افراد بر شما حکومت خواهند کرد، و دعاهای شما هم مستجاب نخواهد شد.

امام حسین(ع) نیز برای احیای این فریضه قیام کرد؛ فریضه‌ای که گویی در میان بی خیالی مردمان و زندکی روزمره شان گم شده بود. آنچه امام حسین(ع) بدان عمل کرد همان عقیده‌ای بود که در زمان امام حسن(ع) و پدرشان امام علی(ع) پیاده شد اما شرایط به گونه دیگری بود.

امر به معروف هم قواعدی دارد که اگر به آن عمل نشود حرمت این کار خیر زیر سوال می‌رود همانند آنچه در اسیدپاشی زنان بدحجاب در سال‌های اخیر دیدیم که به گمان برخی پاک کردن یک مفسده از زمین بود، اما اشتباه بود.

حسن برخورد و محترم شمردن عقاید افراد از شرایط امر به معروف لست که باید رعایت شود که نیازمند این امر است که آمریکا به معروف نیز خود ویژگی‌های قوی شخصیتی داشته باشد.

اکنون که شرایطی پیش آمده که نمی‌توانیم چون سال‌های قبل عزاداری کنیم، باید در این زمینه آمر به معروف باشیم. با ماسک زدن در مکان‌های عمومی، جلوگیری از ازدحام و حتی المقدور عزاداری در محیط خانه. این همان معروفی است که بنا به شرایط زمان فرق می‌کند، اما اصل یکی است و آن مصلحت جامعه مسلمین است. حفظ سلامتی و دوری از فوتی‌های بیشتر کرونایی اکنون بزرگترین معروف است.

همانگونه که عمل کردن به جنگ در زمان امام حسین(ع) یک معروف بزرگ بود در زمان امام حسن(ع) به شکل بیعت نامه بروز و ظهور یافت. این اقتضای امر به معروف است؛ عمل خیری که باید تداوم یابد تا خوبی‌های اسلام برجا بماند.

بروز آلودگی در روستاهای کوچک ما را با چالش جدی مواجه می‌کند

محمد دهقانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که روز چهارشنبه ۲۷ مرداد همزمان با تاسوعای حسینی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در بیرجند بازدید می‌کرد، گفت: در برخی شهرستان‌ها فاصله اجتماعی در مراسم عزاداری رعایت نمی‌شود؛ برگزاری مراسم در محیط مسقف ممنوع است؛ همچنین تعداد محدودی ایستگاه صلواتی برپا شده که تذکرات لازم داده شده است.

وی افزود: برپایی ایستگاه صلواتی در تمام کشور و استان ممنوع است اما در برخی شهرها ایستگاه برپا شده است، همچنین فاصه‌گذاری در برخی شهرها رعایت نمی‌شود.

وی اظهار کرد: در طرح شهید سلیمانی به افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تذکر داده می‌شود.

وی گفت: برخی باشگاه‌های ورزشی در استان کماکان فعال هستند که نیاز به مدیریت دارد و تقاضا داریم مدیر مربوطه نسبت به مدیریت باشگاه یا بسته شدن مکان اقدام کند.

وی اظهار کرد: در زمینه محافظت از روستاها در برابر شیوع ویروس کرونا باید با همکاری دهیاری و شوراهای اسلامی در تعطیلات تاسوعا و عاشورا چاره‌اندیشی شود زیرا اگر آلودگی به روستا ورود کند، مردم دچار چالش جدی خواهند شد.

دهقانی با بیان اینکه متاسفانه روند بیماری در استان خوب نیست و کماکان روند ابتلا به کرونا کاملا صعودی است، افزود: هیچ نشانه‌ای از اینکه صعود بیماری متوقف می‌شود، وجود ندارد و کماکان شاهد آمار بستری‌های بیشتری خواهیم بود.

وی گفت: زنجیره کرونا در استان روز به روز در حال افزایش است و در شبانه‌روز گذشته ۲۹۹ بیمار کرونایی از طریق آزمایش مولکولی شناسایی شدند که شامل ۴۸ بیمار بستری و ۱۸۱ مورد سرپایی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: در همین مدت یک هزار و ۳۳۷ آزمایش سریع تشخیص کرونا در استان انجام شد که از این طریق هم ۲۶۵ بیمار جدید شناسایی شدند و در مجموع توانستیم ۵۶۴ مبتلا به کرونا را شناسایی کنیم که تحت درمان قرار گرفتند.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد بیماران کرونایی مربوط به شهرستان‌های بیرجند، قاینات و زیرکوه است و براساس آخرین آمار دریافتی ۴۵۷ بیمار با علایم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۹۸ بیمار بستری مبتلا به کرونا بوده‌اند.

دهقانی گفت: ۳۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۲ نفر وخیم است.

وی با بیان اینکه هرچند با افزایش موارد سرپایی و بستری به طور معمول فوتی‌ها ۲ هفته بعد خود را نشان می‌دهد، گفت: آمار فوتی‌ها پایین است و متناسب با بستری‌ها و موارد مثبت نیست که این ناشی از این است که درمان خیلی سریع انجام می‌شود، پروتکل‌های درمانی در کشور بهبود پیدا کرده و تخت بستری در استان به اندازه کافی داریم.

آمار فوتی‌ها پایین است

وی افزود: اکسیژن‌سازهای زیادی در سطح بیمارستان‌های استان توزیع شده که همه اینها باعث شده علی‌رغم زیاد بودن موارد مثبت و بستری، آمار فوتی‌ها کم باشد؛ البته اگر همراهی مردم در استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از برگزاری و شرکت در مراسم نباشد، این پیک شکسته نمی‌شود و کماکان درگیر این بیماری خواهیم بود.

دهقانی اظهار کرد: در ماه محرم قرار داریم و مراسم عزاداری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در محیط‌های باز در حال برگزاری است لذا درخواست داریم افرادی که تست‌شان مثبت شده، زمان قرنطینه را تا بهبودی کامل رعایت کنند و در مراسم شرکت نکنند.

وی گفت: از ظرفیت بسیج برای نظارت بر رعایت قرنطینه افراد بیمار استفاده می‌کنیم و بپذیریم که ما قادر به قرنطینه این افراد نیستیم و هر بیمار باید براساس مسئولیت اجتماعی خود مراقبت لازم را داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر هفت شهرستان از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت خیلی پرخطر کرونایی قرار دارد و شهروندان باید احتیاط لازم را داشته باشند تا ضمن حفظ سلامتی خود، زمینه انتشار ویروس را فراهم نکنند.

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی نیز در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: برگزاری مراسم عزاداری در فضای سربسته و دسته‌روی هیات‌های مذهبی در استان ممنوع است.

وی افزود: اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا در مراسم عزاداری و اماکن مذهبی مورد تاکید است.

وی اظهار کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی استان باید گزارش عملکرد نظارت‌ها و بازرسی از عزاداری‌ها را روزانه به معاون سیاسی استاندار ارسال کند تا مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برگزاری مراسم مذهبی در محیط بسته نیز ممنوع است، گفت: در این خصوص باید نظارت و دقت شود تا مراسم ماه محرم در محیط‌های بسته مساجد و حسینیه‌ها برگزار نشود.

وی تصریح کرد: تمامی فضاهای باز ورزشی، مدارس، دانشگاه‌ها و هر مکان دولتی که فضای باز دارد، در اختیار هیات‌های عزاداری قرار می‌گیرد تا مراسم در فضای باز برگزار شود.

ملانوری بر اجرای با قدرت و قوی طرح شهید سلیمانی تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح در برخی استان‌ها روند کندی داشته اما در استان ما اقدامات خوبی انجام شده و تقاضا داریم به عنوان یک طرح محله‌محور و کمک‌کننده در بیماریابی‌ تقویت شود.

همه ما دلمان برای عزاداری‌های جمعیتی و گریستن در فضای مساجد بر مصائب آل علی(ع) تنگ شده، اما چاره چیست؟ باید کمی اندیشید و فکر کرد که اکنون مصلحت جامعه مسلمین در چیست. بنابراین باید به احترام کادر درمان که دو سال است رنگ شادی را به زندگی خود ندیده‌اند کمی در رعایت پروتکل‌ها صبوری کرد تا هم خود از گزند در امان بوده و هم آمر به معروف باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =