کد خبر: 18693
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
نخل گردانی

فرماندار فردوس گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، مراسم محوری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و آیین نخل‌گردانی در این شهرستان برگزار نمی‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، نخل نماد تابوت امام حسین(ع) است به همین دلیل در بیشتر شهرهای حاشیه کویر و مناطق دیگر کشور برخی از هیأت‌های عزاداری در کنار رسوم مختلف عزاداری‌ها یا آن را در جلوی دسته عزاداری حرکت می‌دهند یا در مراسم نخل‌گردانی و یا در بعضی شهرها در دهه اول محرم حول عزاداری‌ها دور آن شکل می‌گیرد.

یکی از نمادهای آیینی فردوس و توابع همین نخل است شاید نتوان تاریخی دقیق از حضور نماد نخل در مراسم عزاداری در این شهرستان عنوان کرد اما آنچه مهم است استفاده دیرینه از این نماد در دسته‌های عزاداری است و اگر غلو نباشد در تمام روستا های فردوس نخل امام حسین(ع) در آن یافت می‌شود.

این نخل که نماد تابوت امام حسین(ع) است، را در روز عاشورا در جلو دسته‌های عزاداری به طرف مصلی یا مزار شهدا حرکت می‌دهند و بعد از پایان عزاداری مردم در شب شام غریبان برای گرفتن حاجت به پای نخل می‌روند و شمعی اطراف یا زیر آن روشن می‌کنند.

 در فردوس از قدیم رسم براین است که در بالای دوطرف نخل دو نیزه نصب می‌کنند و روی آن سیب قرمزی می‌گذارند و بعد از پایان مراسم معتقدند که هرکس از آن بخورد حاجتش برآورده می شود؛ همچنین برای  شفای بیماران نیز از آن استفاده می‌کنند.

 در بعضی از مناطق کشور رسم براین است که هرکسی نمی‌تواند زیر نخل برود که معمولا سادات برای حمل زیر نخل می روند، چون معتقدند تابوت سیدالشهدا(ع) را فقط باید از نسل سادات بلند کنند.

آیین نخل گردانی یک رسم دیرینه که در فردوس بوده که شاید این رسم در روستا های اطراف نباشد؛ برای مثال در باغستان علیا با وجود درختان زیاد در مسیر و کابل های برق این رسم وجود ندارد.

این آیین امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در شهرستان فردوس برگزار نخواهد شد.

حمید حلاج مقدم گفت: با توجه به شرایط خاص و اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا، روند مبتلایان به این ویروس در استان خراسان جنوبی و شهرستان فردوس هم افزایشی بوده و روز به روز به تعداد بیماران حاد تنفسی بستری در بیمارستان اضافه می‌شود.

فرماندار فردوس افزود: با توجه به فرارسیدن ایام سوگواری آقا اباعبدالله حسین علیه‌السلام در ۵۶ هیات در سطح شهرستان فردوس مراسم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان این روزها و شب ها در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: هم محدودیت رفت و آمد در جاده‌ها و ورودی شهرها اعمال خواهد شد، لذا از شهروندان فردوسی ساکن در سایر شهرها می‌خواهیم تا در ایام ماه محرم برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به شهرستان سفر نکنند.

وی  همچنین در جلسه کارگروه مراسم محرم ویژه روز تاسوعا و عاشورا، افزود: پس از صدور دستور ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی چند روزه، تردد خودرو ها برای ورود به تمامی استان‌ها به شدت مورد کنترل است که تمامی این موارد و سخت‌گیری ها برای امنیت سلامت افراد است.

حلاج مقدم گفت: برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و رعایت موارد بهداشتی، نماز با شکوه ظهر عاشورا در هر هیاتی بصورت جداگانه برگزار خواهد شد و هیات‌های مذهبی موظفند با رعایت فواصل اجتماعی نسبت به برگزاری نماز عاشورا اقدام کنند.

وی با گلایه از شهروندانی که در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و برگزاری مراسم‌های عزاداری غفلت می کنند، افزود: باید برای مقابله با این تهدید و جلوگیری از شیوع بیشتر آن تمهیداتی را انجام دهیم و قطعا امسال هم می‌توان با استفاده از تجربیات سال گذشته و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نظارت دستگاه‌های متولی خاص اداره تبلیغات اسلامی شهرستان و همچنین آگاه‌سازی هیات‌های مذهبی، مراقبت و محافظت بیشتری از مراسم این ایام به عمل آوریم.

حلاج مقدم با اشاره به اینکه علیرغم تاکید بر عدم برگزاری دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی ولی برخی هیات‌های مذهبی این موارد را رعایت نکرده و در مسیرهای طولانی شروع به حرکت کردند، اظهار داشت: تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد کرونا برای حفظ سلامت مردم بوده تا در حین مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان برای فردی مشکلی بوجود نیاید و مبتلا نشود.

فرماندار فردوس گفت: بزرگان هیات‌های مذهبی، مداحان و سخنرانان مراسم برای ۲ روز باقی‌مانده به نحوی برنامه‌ریزی کنند که دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم رعایت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =