کد خبر: 18662
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
تفاهم آب

تفاهم‌نامه بهبود زیرساخت و ایجاد تأسیسات و تجهیزات به منظور تأمین، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع آب آشامیدنی و بهداشتی پایدار برای منطقه جمعیتی جزیره قشم بین هرمزگان و آبفای کشور منعقد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، استاندار هرمزگان در این دیدار  که در دفتر شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صورت گرفت، گفت: باید روستا‌های غرب جزیره قشم نیز از آب استاندارد برخوردار شوند و شایسته نیست مردم با مشکلات گذشته دست و پنجه نرم کنند.
فریدون همتی افزود: باید جدول زمانبندی تعیین کنیم تا به مردم گزارش دهیم و بتوانیم نشان دهیم که کار در حال انجام است و مردم نتیجه آن را مشاهده کنند.
وی از موافقت مدیرعامل آبفای کشور با پیشنهاد و درخواست صدور مجوز خرید تضمینی ۵۰ هزار مترمکعب خرید تضمینی آب برای شهر بندرعباس از محل آبشیرینکن‌ها نیز خبر داد و گفت: با ایجاد زیرساخت انتقال آب که اعتباری بالغ بر ۹۰۰میلیارد تومان نیاز دارد، قدم بزرگی در این مسیر برداشته می‌شود.
استاندار افزود: پس از صدور مجوز، اقدام لازم برای سرمایه گذاری در زمینه انتقال آب از آبشیرینکن یک میلیون متر مکعبی به مخازن داماهی انجام خواهد شد.
همتی گفت: آبرسانی به روستا‌ها نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره در دیدار با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بود.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: پارسال وعده تحقق رفع بی‌آبی تمامی روستا‌ها جزیره قشم داده شد، اما طبق وعده آبفای کشور این موضوع عملی نشد.
احمد مرادی افزود: باید همه مسئولان دست در دست هم دهند تا بتوانیم این مشکل دیرینه مردم غرب جزیره قشم را برطرف کنیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه امیدوارم اگر ازاین‌پس قولی برای رفع مشکل مردم در بحث معضلات کمبود آب داده می‌شود، در موعد مقرر عملی شود، عنوان کرد: مردم قشم مردمی نجیب و مظلوم هستند مسئولان باید سرعت بیشتری برای رفع مشکلات آن‌ها به کار ببندند.
محمد آشوری دیگر نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: ایده خرید تضمینی آب و پساب برای نخستین بار از هرمزگان و در پی رفع مشکلات تنش آبی در سال‌های دور مطرح شد و توانست تا حدی این مشکلات را از پیش رو بردارد.
این نماینده مجلس افزود: امروز دیگر شاهد هستیم در هرمزگان بنگاه‌های اقتصادی در توسعه زیرساخت‌ها مشارکت کرده و برای رفع کم آبی سهیم شده اند.
آشوری با بیان اینکه دوران جدید منطقه آزاد قشم نشان می‌دهد به دنبال گره گشایی مردم است، اظهار کرد: امیدوارم اگر در تولید، توزیع، مخزن سازی و پمپاژ همت بیشتری در قشم به کار ببندیم شاهد ایجاد عدالت و خشنودی مردم خواهیم بود و نعمت آب پایدار در قشم یک اقدام ماندگار در ذهن مردم منطقه خواهد بود.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: معتقدم با وفاق و تبیین هدف واضح می‌توان کار‌های بزرگی را انجام داد که منافع آن برای مردم رقم بخورد.
حمیدرضا جانباز با بیان اینکه تمامی تلاش خود را به کار بستیم تا با حداث آبشیرینکن‌ها دغدغه مردم را در رفع تنش آبی بکاهیم، افزود: بابت عقب ماندگی‌ها در زمینه آب از مردم شریف هرمزگان عذرخواهی می‌کنم، اما عزم ما در حال حاضر این است که بتوانیم مشکلات مردم غرب حزیره قشم را برطرف کنیم و پس از سال‌ها شاهد رفع بی آبی روستا‌های این جزیره باشیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه اگر وعده تحقق رفع بی آبی روستا‌های قشم را در سال گذشته دادم و عملی نشد، عذرخواهی می‌کنم، اما به واقع عدم تخصیص بودجه در نظر گرفته شده در این امر سهیم بود، اضافه کرد: به طور حتم این بار با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم این موضوع عملی خواهد شد و مردم غرب جزیره قشم در سالجاری این موضوع را خواهند دید و این قول را امسال عملی خواهیم کرد.
جانباز با بیان اینکه تمامی آبشیرین کن‌هایی که قرار است در ۶ زون در نظر گرفته شده در غرب جزیره قشم ایجاد شود، امسال به بهره برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: باید تا پایان سال ۱۴۰۱ مشکل کمبود حجم مورد نیاز آب غرب جزیره قشم برطرف و تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها عملی شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست گفت: مردم جزیره قشم نجیب و لیاقتشان بیشتر از این هاست.
درویش پور افزود: همگی مسئول و همگی پاسخگو و جوابگو هستیم و باید کمک کنیم این مشکل اساسی در جزیره قشم برطرف شود.
وی گفت: برای احداث هر گونه تأسیسات آبی در جزیره قشم نیز ساطمان منطقه آزاد قشم پای کار بوده و از هرگونه همکاری دریغ نخواهد کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه برای مجوز هرگونه حفاری، ایجاد تأسیسات و حتی واگذاری زمین جهت ایجاد تأسیساتی و تأمین منابع مورد نیاز یک ریال دریافت نخواهیم کرد، عنوان کرد: در حال حاضر زمین جهت ایجاد سایت آبی در باسعیدو نیز به آبفای هرمزگان واگذار شده و در حال شروع به کار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: طرح‌های آبرسانی مختلفی در مناطق هرمزگان به بهره برداری رسیده یا در شرف بهره برداری است.
امین قصمی افزود: روستا‌های غرب جزیره قشم در اجرای طرح‌های جدید آبرسانی صلخ، مپنا، مپنا و کووه ای، باسعیدو، رمچاه و تورگان است.
مدیرعامل مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم هرچه منابع تامین آب در غرب جزیره افزایش دهیم بازهم مشکلات کاهش پیدا نمی‌کند، گفت: غرب جزیره قشم را به شش زون تقسیم بندی کردیم تا بتوانیم خدمات رسانی و طرح‌های مناسب و هدفمندی را ایجاد کنیم.
قصمی گفت:۸۰۰ میلیارد تومان برای احداث شبکه و تأمین آب آشامیدنی در روستا‌های غرب جزیره قشم و رسیدن به پایداری پیش بینی شده است
وی افزود: در تلاشیم تا با اجرای این طرح، ظرفیت تأمین آّب در غرب جزیره قشم را از ۲۱ هزار مترمکعب در روز به ۳۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روز برسانیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =