کد خبر: 18635
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
خشکسالی

مدیر جهاد کشاورزی جوین در استان خراسان رضوی گفت: خسارت ناشی از پدیده مزمن خشکسالی در سال زراعی جاری به کشاورزان گندم‌کار این شهرستان ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش روستا نیوز به نقل از ایرنا، علی‌اکبر قارزی گفت: در سال زراعی جاری ۲۸ هزار تن گندم از کشتزارهای این شهرستان برداشت شد که ۲۲ هزار تن کمتر از تولید پارسال آن بوده است.

وی ادامه داد: برداشت محصول از گندمزارهای جوین در سال گذشته ۵۰ هزار تن بود که تداوم خشکسالی و گرمای زودهنگام هوا در سال زراعی جاری سبب کاهش ۴۴ درصدی تولید گندم در این شهرستان شد.

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: امسال ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان زیر کشت گندم رفت و بطور میانگین از هر هکتار سه تن گندم برداشت شد.

وی با اشاره به استقبال کشاورزان از خرید تضمینی گندم افزود: قیمت پایه تعیین‌ شده برای خرید تضمینی هر کیلو گرم گندم ۵۰ هزار ریال است که این مبلغ با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید محصول، به فروشندگان گندم در این شهرستان پرداخت می‌شود.

شغل عمده اهالی جوین، کشت گندم، جو، هندوانه، خربزه، چغندرقند، یونجه، زیره و کنجد در گستره ۴۱ هزار هکتاری مزارع این شهرستان، نگهداری ۱۴۰ هزار راس دام سبک، ۱۵ هزار راس دام سنگین و همچنین پرورش سالانه ۲۹۳ هزار قطعه طیور سنتی، ۶۰ هزار قطعه طیور صنعتی در ۱۷ واحد مرغداری است.

وسعت زمینهای باغی شهرستان جوین نیز سه هزار هکتار است.

۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در قالب زیربخشهای باغداری، دامداری و پرورش طیور در شهرستان جوین فعالیت دارند. کارخانه قند و مجتمع کشت و صنعت جوین هم صنایع  فعال مرتبط با بخش کشاورزی در این شهرستان هستند.

جوین مرکب از دو بخش مرکزی و عطاملک شامل چهار دهستان و ۵۳ روستا است. ۴۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در روستاها سکونت دارند.

نقاب، مرکز شهرستان ۵۴ هزار نفری جوین در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =