مرغداری

بالا رفتن نرخ ارز بر زندگی مردم و کسب و کار آن‌ها تأثیر گذاشته است از جمله متأثران از این تلاطم قیمت‌ها کامیونداران هستند که قیمت لوازم یدکی و مصرفی آن‌ها بسیار افزایش یافته تا جایی که کرایه دریافتی کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد.

به گزارش روسنا، بالا رفتن نرخ ارز بر بسیاری از شوون زندگی مردم و کسب و کار آن‌ها تأثیر گذاشته است. از جمله متأثران از این تلاطم قیمت‌ها کامیونداران هستند که قیمت لوازم یدکی، لاستیک و ... مصرفی آن‌ها بسیار افزایش یافته، تا جایی که کرایه دریافتی کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد و به همین سبب در خانه نشستن را بر کار کردن ترجیح می‌دهند. مسئولان اما در بررسی و اجابت خواسته‌های این قشر وعده‌هایی دادند که ادامه فعالیت نکردن کامیونداران شاهدی بر اجابت نشدن آن‌ خواسته‌هاست. این اعتصاب سبب شده برخی تولیدکنندگان و صنایع از جمله فعالان صنعت مرغداری در حمل و نقل محصولات خود و نیز تأمین نهاده‌ها با مشکل مواجه شوند و بدین جهت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان حل این معضل شدند.

مشکل حمل‌ونقل دان مرغ حل نشد

در همین راستا رئیس هیئت مدیره انجمن مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان این‌که نامه به رئیس‌جمهور برای حل مشکل تأمین نهاده‌ها بی‌نتیجه مانده است، گفت: مرغداران، کامیونداران و باربری‌ها با هم دچار چالش شده‌اند.

ناصر نبی‌پور با بیان این‌که مشکل حمل و نقل نهاده‌های دامی هنوز برطرف نشده است، اظهارداشت: حمل و نقل دان به سختی انجام می‌شود. کالا در بنادر زیاد است، اما به دلیل اختلالات ایجاد شده در حمل و نقل، بارها به سختی جابه‌جا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام مقداری دان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد، افزود: از بنادر هم دان کم و بیش می‌آید، اما میزان آن ناچیز است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اضافه کرد: موضوع این‌جاست که دولت مسأله کرایه کامیونداران را حل نکرده و در حال حاضر این مشکل بین مرغدار، کامیوندار وباربری‌ها نمود یافته است، در حالی که دولت باید آن را حل می‌کرد.

نبی‌پور با بیان این‌که قبلاً برای حمل ۱۵ تن نهاده حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از مرغداران هزینه اخذ می‌شد، گفت: هم‌اکنون این مبلغ بیش از دو برابر شده و به بیش از چهار میلیون تومان رسیده است.

وی درباره نامه‌ای که مرغداران به رئیس‌جمهور نوشته و خواستار حل سریع مشکلات ایجاد شده برای تأمین دان مرغ‌ها شده بودند، گفت: فعلاً که نتیجه‌ای حاصل نشده و جوابی نگرفته‌ایم.

تولیدکنندگان با اعتصاب کامیونداران دست و پنجه نرم می‌کنند

علی صابری، دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ نیز درباره نامه‌ای که از سر ناچاری، تشکل‌ها برای رئیس‌جمهور نوشته و امضاء کردند، گفت: با توجه به مخاطرات تولید، نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت نهاده‌ها و عدم توافق با دولت در قیمت مورد انتظار و بروز دغدغه‌های این‌چنینی، برای تولیدکننده روا نیست که با این شرایط اقدام به تولید کند. از آن‌جایی که اقدامات انجام شده دولت موثر نبود، به ناچار دست به دامن رئیس‌جمهور شدیم.

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ با اشاره به این‌که اعتصاب کامیونداران اثر مستقیم روی تولید محصولات دام و طیور دارد، ادامه داد: در بخش دام و طیور برای داشتن تولید روزانه محصولات نظیر گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شیر و ... باید روزانه 40 هزار تن نهاده خوراکی چه به صورت خام و چه به صورت فرآوری شده در سطح کشور جابه‌جا و توزیع شود که برای جابه‌جایی این مقدار نهاده روزانه به دو هزار و 500 دستگاه کامیون احتیاج داریم. از زمان شروع این اعتصاب خروجی کامیون از بندر امام خمینی به صفر رسیده است.

صابری تصریح کرد: خبر اعتصاب کامیونداران یک ماه قبل از شروع این حرکت پخش شد. نمی‌دانید این خبر چه آشوبی در دل تولیدکننده ایجاد کرده و آرامش را از وی گرفته است. به حدی این اتفاق مهلک و وحشتناک است که تولیدکننده مشکلات قبلی خود را فراموش کرده است.

وی در ادامه گفت: دامی که شیر تولید می‌کند یا طیوری که تخم‌مرغ تولید می کند یا برای تأمین گوشت پرورش پیدا می‌کند، اگر وقفه‌ای در تأمین خوراک مورد نیازش ایجاد شود، عواقبی چون گرسنگی، افت وزن و تلفات را به همراه دارد که برای تولیدکننده مصیبت بزرگی خواهد بود. تولیدکننده با نقدینگی اندک خود تمام نهاده‌های تولید را مهیا می‌کند، ولی زمانی‌که خوراک مورد نیاز دام و طیورش به‌موقع به دستش نرسد، باید شاهد گرسنگی آن‌ها باشد. امروز تولیدکنندگان به ناچار برای جلوگیری از تلف‌شدن دام و طیور خود مجبور به خرید خوراک به مبالغ غیرمتعارف به‌صورت‌ کیسه‌ای از ته انبارها با کیفیت پایین و حمل آن‌ با وانت هستند.

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ اعتصاب کامیونداران را یک سونامی بزرگ در کشور خواند و گفت: این بحران به‌خوبی مدیریت نشد و عوارض آن به‌طور مستقیم به تولیدکنندگان وارد شد. از آن‌جایی‌که تولیدکنندگان از ابتدای ماه مهر با آسیب اعتصاب کامیونداران دست و پنجه نرم می‌کنند، پس از یک ماه دولت نتوانستیم بحران را به‌طور کامل رفع کنیم، لذا ناچار به نوشتن نامه سرگشاده برای رئیس‌جمهور شدیم. در نوبت اول اعتصاب که از ابتدای خرداد ماه شروع شد، پس از حدود 20 روز موضوع جمع شد، ولی در دور دوم با صرف‌نظر از اطلاع‌رسانی یک ماه جلوتر آنان، هنوز بارگیری و جابه‌جایی دان به روال عادی خود برنگشته است و دولت نتوانسته بحران را در این دو مرحله مدیریت کند. مسئولان باید به اهمیت این اعتصاب پی‌ببرند و این مشکل را به‌طور جدی و اورژانسی حل کنند و اجازه ندهند برای جابه‌جایی بارها مشکلی ایجاد شود. بدیهی است هرچه این معضلات بیش‌تر باشد، پایداری تولید دستخوش تغییرات قرار می‌گیرد و تولید به‌هم می‌ریزد و تبعات آن نیز در جامعه بروز می‌کند.

صابری ادامه داد: با پیگیری بسیار، دولت پس از یک ماه، بارگیری روزانه از بندر را به یک‌هزار و 300 کامیون رسانده است، در حالی‌که در شرایط معمول حدود دوهزار و 500 کامیون باید روزانه از بندر بارگیری ‌کنند و اگر به این تعداد برسیم، می‌توانیم بگوییم در وضعیت نرمال قرار گرفته‌ایم و اگر بارگیری روزانه به این تعداد نرسد، تولیدکننده همچنان در تهدید کمبود مواد خوراکی مورد نیاز خود است. اکنون علاوه بر افزایش20 تا 25 درصدی کرایه‌ها که فشار آن بر روی تولیدکنندگان است، برخی رانندگان زمانی‌که بارنامه را تحویل می‌گیرند، با صاحب بار تماس گرفته و از وی مطالبه یک میلیون تومان پشت بارنامه می‌کنند. اگر مرغدار قبول کند، بارگیری و حمل انجام می‌شود و در غیر این صورت راننده از بارگیری و حمل خودداری می‌کند. با این وضعیت تولیدکننده چطور می‌تواند قیمت تمام‌شده را کاهش دهد یا این هزینه‌ها را در دفاتر مالی ثبت کند؟ تولید هزینه‌های پنهان این‌چنینی زیاد دارد و تولیدکننده نمی‌تواند همه‌ آن‌ها را برای دستگاه‌های دولتی اعم از نظارتی، مالیاتی و بازرسی مستندسازی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: مسئولان از اقدامات انجام شده صحبت می‌کنند، در حالی که تاکنون مشکل به‌طور کامل حل نشده است و هنوز این بحران ادامه دارد و همچنان در مضیقه تأمین خوراک برای دام و طیور هستیم. از جمله اقدام دولت تشکیل جلسه‌ای در بیست و یکم مهر ماه بود؛ یعنی پس از بیست و یک روز پس از فشار وارد آمده بر تولیدکننده؛ که این جلسه هم تأثیری بر حل مشکل نداشته است.

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ افزود: ادامه پیدا کردن این وضعیت با شکستن کمر تولیدکنندگان به ضرر و زیان همگان می‌انجامد. با وقوع بحران‌های این‌چنینی باید کار اساسی شود تا زیانش دامنگیر تولیدکنندگان و مردم نشود. در شرایط فعلی تنها با تشکیل جلسات نمی‌توان به تولیدکنندگان کمک کرد. باید کار اساسی برای حل مشکل تولیدکنندگان انجام شود.

صابری در پایان از دولت خواست شیوه مدیریت خود را در بحران‌های این‌چنینی تغییر دهد و تصریح کرد: فرماندهی ستاد مشترک ارتش از زمان اعلام اعتصاب کامیونداران (مثلاً از تاریخ 1/7/97) باید مقدمات اعزام تمام کامیون‌های ارتش و سپاه را به بندر امام فراهم آورد و مسئولان نباید پس از 20 روز جلسه بگذارند. در بندر نیز باید ستادی تشکیل و به آدرس‌های موجود در این ستاد بارنامه‌ها صادر و بارگیری انجام شود. همچنین باید با استفاده از راننده‌های کمکی شرایطی ایجاد شود که کامیون‌ها اصلاً متوقف نشوند تا وقفه‌ای در کار ایجاد نشود و اختلالی در تولید بروز نکند. در این یک ماه مکرراً درخواست کردیم دولت یا نظام این پیشنهاد راهبردی را جهت جلوگیری از توقف تولید تا برگشت شرایط عادی عملی کند.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =